Korsan taksilerin sayısı her geçen gün artıyor. Korsan taksideki önü alınamaz
artış, ticari taksi plaka değerlerini yarı yarıya düşürdü. Yatırım aracı olarak
kullanılan ticari taksi plakaları 2009'un ilk 6 ayında 600 bin TL'den 400 bin
TL'ye kadar geriledi. Taksi kira bedeli, her isteyen korsan taksicilik
yapabilince 3-4 bin TL'lerden 2 bin TL'nin altına indi. İstanbul
Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanlığı Toplu Ulaşım Hizmetleri
Müdürlüğü tarafından hazırlanan 'Korsan Taşımacılığın Mevcut
Durumu Değerlendirmeler ve Çözüm Önerileri' adlı rapor İstanbul'daki
korsan taksiciliğin geldiği noktaları gözler önüne seriyor.
Rapora göre İstanbul'da 18 bin 186 taksi ve taksi dolmuş bulunuyor ve
taksilerin yüzde 40'ı bir durağa bağlı çalışırken, yüzde 60'ının bir durağı yok.
İstanbul genelinde hizmet veren 10 bin taksi her gün bir durağa bağlı olmaksızın
kent içinde sürekli dolaşarak trafik içinde yolcu arıyor. Raporda yasal ve
fiziksel yetersizliklerin yanı sıra etkin denetim yapılmamasından dolayı korsan
taşımacılığın İstanbul'da ciddi artış gösterdiği belirtildi. Raporda korsan
taksiciliğin önüne geçilmesi için yapılacak ilk çözümün gerekli yasal
düzenlemelerin yapılması gerektiğine değinildi. İstanbul'da 19 bine yakın taksi
bulunurken en yüksek taksi sayısı 480 araçla Atatürk
Havalimanı'nda bulunuyor. Kentte 30–35 bin taksi sürücüsü bulunuyor.
Rakamları tam olarak belirlenememesine rağmen kentte yaklaşık 30 bin korsan
taksi bulunduğu kaydediliyor.
Raporda korsan taşımacılığın kent genelinde başta "Rent A Car" adıyla
yapıldığı belirtilirken diğer uygulamalar da şöyle sıralanıyor: "Bazı özel
bankaların müşterilerin talebi üzerine ticari taksilerden daha ucuza müşteri
taşıması, hayvan sahiplerine yönelik sunulan 'pet-nakil' araçları, ticari olarak
tescil edilen minibüslerin özel amaçlı kullanılması, minibüslerin kendilerine
tahsil edilen hattın dışında taşımacılık yapması."
Rapor, korsanla mücadelede karşılaşılan zorlukların başında konuyla ilgili
net bir kanunun olmaması, yaptırımların yetersiz kalması, ilgili birimlerin
koordinasyonsuzluğu ve denetim ekiplerinin sayısının yetersizliğine dikkat
çekiyor. Korsan taşımacılık yapan şahısların fiyat tarifesinin normal
taksilerden ucuz olması gibi nedenler korsan taşımacılıkla mücadeleyi
zorlaştırıyor. Raporun çözüm önerileri kısmında yürürlükten kaldırılan Rent A
Car yasasının korsan taşımacılığı engelleyecek şekilde revize edilerek yeniden
yürürlüğe girmesi gerektiğinin altı çiziliyor. Rent A Car işletmeciliği
yapılabilmesi için belediyelerden izin alınması zorunluluğu getirilmesi
gerektiği belirtilen raporda şu önerilere yer veriliyor:
"Korsan taşımacılık yapan minibüs, otobüs ve otomobil sahiplerine yüklü para
cezaları kesilmeli. Aynı suçu tekrarlayan yolcu ve araç şoförü 3 aydan 12 aya
kadar hapis cezasına çarptırılmalı. Bankaların müşteri memnuniyeti için yaptığı
taşımacılığa izin verilmemeli. Rent A Car adı altında korsan taşımacılık yapan
işyerleri kapatılarak bir daha işyeri açma izni verilmemeli. İlgili birimler
koordineli çalışmalı, korsan denetimi yapacak görevlilerin sayısı artırılmalı."
|