Tüm dünya gibi Türkiye’de de Dubai’deki 818 metre, 160 katlı
Burj Halifa gökdeleni konuşuldu. Ancak bu süreçte Dubai’de
yapılan ikinci en uzun gökdelenin Türkler tarafından yapıldığı gözden kaçtı.
TAV İnşaat tarafından yapılan gökdelenin şu anda 80’inci katına
ulaşılmış durumda. Bittiğinde 101 katlı olacak. Yurtdışındaki Türk firmalarında
artık neredeyse gelenek haline gelen bitime yakın inşaata Türk Bayrağı asılması,
Dubai’deki gökdelende de karşımıza çıktı. Türk Bayrağı’nın dalgalandığı
Dubai’deki 80’inci katta projeyi TAV (Tepe-Akfen) CEO’su Sani
Şener ve Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın
anlattı.
Birbirimize tersiz
TAV Kuzey Afrika’da ve Ortadoğu’da son dönemde önemli projelere imza atmış.
Son olarak, Tunus’ta bitirdikleri havaalanı inşaatı bu ülkenin büyük
projelerinin resminin yer aldığı paralarında bile kullanılmış. Başarılarını,
“Çok iyi arkadaşız ama tamamen birbirimize tersiz. Bu da aslında avantaj oluyor,
birbirimizi tamamlamamızı sağlıyor” şeklinde açıklayan ikili, Atatürk Havalimanı
ile başlayan ve bugün 10 milyar dolara varan yurtdışı maceralarını şöyle
tanımlıyor: “Başında asıl amacımız aslında havaalanı inşaatları idi. Ama,
dünyada değişen dengeleri iyi izledik. Türkiye’de önemli işleri yapabilen bir
firmanın yurtdışında da başarılı olacağına inandık.”
Akıncı, Çılgın Türkler
“Bize göre bu dönemin çılgın Türkleri, yurtdışında Türkiye’ye her alanda
başarı ile temsil edenlerdir” diyen Sani Şener ve Hamdi Akın, sözlerine şöyle
devam ediyor: “Biz de buna gayret ediyoruz. Bizim gibi yurtdışında nice akıncı,
nice çılgın Türkler var. Dubai bizim ilk göz ağrımız. 6 yıl önce, buradaki
havalimanına A380 hangar ihalesi ile geldik. Kâr etmesek de, tecrübemiz ve
prestijimiz iş bittiğinde artık uluslararası rekabete bizi hazırlamıştı. Devam
etme kararımız, hangarı yapan ekibimizin de buraları çok istemesi ile birleşti.
Dubai’ye yerleştik. Şimdi, Burj Halifa’dan sonra ikinci yüksek binayı 101 kat
ile biz yapıyoruz. Ayrıca, 81 ve 52 katlı iki ayrı bina daha yapıyoruz. Daha da
önemlisi, Dubai’de tam 120 katlı bir bina inşaat ihalesini de almak üzereyiz.
Katar, Umman, Libya Tripoli, Fizan Sepha’da da inşaatlarımız var. 10 milyar
dolar hacimle, TAV İnşaat halen 23 ülke vatandaşı tam 14 bin kişiyi yurtdışında
istihdam ediyor.”
Neden Türkler çalışmıyor
Sani Şener, “Türkiye’de bu kadar işsizlik var, yurtdışında neden götürüp
Türkleri çalıştırmıyorsunuz?” sorusuna ise şu yanıtı veriyor: “Bu işte halen
düşük maliyetler nedeni ile Hintliler genelde tercih edilir. Ama Hint kotası da
bir yere kadar geldi ve neredeyse doldu. Biz ardından Türkler yerine yine başka
bir ülkeden, Vietnamlılar’ı getirdik. Neden Türkiye’de bu kadar işsizlik varken
bunlar çalıştırılıyor’ diye bize çok soruluyor. Bakın, TAV İnşaat’ta 14 bin kişi
çalışıyor. Türkiye merkez ofiste ise 67. Bizim Türk işçilerimizle gidersek
pahalı kalır ve ihaleleri alamayız. Hatta sıkı rekabetin olduğu yurtdışında
batarız. Çünkü işçi ücretleri arasında neredeyse 3-4 kat fark var. Ama,
Türkiye’den olabildiğince firma ve malzeme götürüyoruz. Türkiye’de üretsinler,
biz dışarıda pazarlayalım kullanalım.”
Gençler daha şanslı
TAV’da genç yöneticiler atanıyor. Körfez Ülkeler Direktörü Yusuf Akçayoğlu
çok genç. TAV İnşaat Genel Müdürü Ümit Kazak da 40 yaşında ve 5 ülke
direktörünün başında. Bunu da CEO Sani Şener şöyle açıklıyor: “Neden, aşırı
tecrübelilerin uluslararası tecrübesi yok”. Hamdi Akın, bu durumu “Bize,
tecrübesini değil ayrıca sinerji ve enerjisini satacak adamlar lazım. Bunlar
bize de dinamizm veriyor” sözleriyle açıklıyor. Tunus Enfida’yı bitiren
elemanların ya ortalaması 30. Yani, enerji meselesi.”
Kontrol köpeğini kim yedi
TAV yabancı işçiler çalıştırırken, ilginç olaylar da başına geliyor. Yurtdışı
şantiyelerinden birinde, TAV’a iş veren firmanın kontrol biriminin köpeği bir
gece aniden ortadan kaybolmuş. Sonradan anlaşılmış ki, Uzakdoğulu işçiler köpeği
ziyafet amacı ile yemiş.
|