ılların ihmali sebebiyle hizmette geri kalan Devlet Demiryolları, 'Türk Demiryolları Kurumu' ve 'Türk Demiryolları AŞ' çatıları altında yeniden yapılandırılıyor.
Ulaştırma Bakanlığı ve Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü'nce hazırlanan iki kurumla ilgili kanun taslağı kuruluşların görüşüne sunuldu. Türk Demiryolları Kurumu Kanunu ile demiryolu altyapısını idare etmek, demiryolu ile yük ve yolcu taşımacılığı hizmetlerini sunmak üzere, 'TD Kurumu' oluşturuluyor. Kamu tüzel kişiliğini haiz, idari ve mali özerkliğe sahip bir kuruluş niteliğindeki kurum, kararları ile uygulamalarında bağımsız olacak. Kurum, demiryolu ile yolcu ve yük taşımacılığına ilişkin faaliyetleri, serbest piyasa ekonomisi ilkelerine bağlı yürütecek ve bu amaçla Türk Demiryolları İşletmesi'ni kuracak. Bu işletme, kamu hizmeti yükümlülükleri de dahil demiryolu ile yolcu ve yük taşımacılığına ilişkin faaliyetleri yürütecek.
Bu arada Türkiye Demiryolu Makineleri Sanayi AŞ (Tüdemsaş), Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii AŞ (Tülomsaş) ile Türkiye Vagon Sanayii (Tüvasaş) Türk Demiryolu Kurumu'nun bağlı şirketleri olarak faaliyet gösterecek. Taslak uyarınca TD Kurumu'nun ticari olarak yürüttüğü demiryolu ile yük ve yolcu taşımacılığına ilişkin faaliyetleri dolayısıyla oluşan zararları 5 yılı aşmamak kaydıyla, Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'ndaki ödeneklerden karşılanacak. 'Türk Demiryolları Anonim Şirketi Kanun Taslağı' ile de, demiryolu altyapısını idare etmek ve demiryolu ile yük ve yolcu taşımacılığı hizmetlerini sunmak üzere bir şirket kurulacak. Şirket, yolcu taşımacılığına ilişkin tüm faaliyetleri, serbest piyasa ekonomisi ilkelerine bağlı olarak yürütecek ve bu amaçla TD Yolcu AŞ tesis edilecek. Ayrıca yük taşımacılığı faaliyetleri için de TD Yük AŞ kurulacak. Demiryolu altyapısının yapımı, bakımı, onarımı ve idaresine ilişkin faaliyetleri yürütmek üzere TD Altyapı AŞ ihdas edilecek.
|