Karayolları Genel Müdürlüğü'nün 1990 ile 2002 arasında ihale
ettiği 145 projenin yapımı uzayınca maliyet 2.5 kat arttı.
Toplam 7.8 milyar liraya ihale edilen projelerin maliyeti 19
milyar lirayı aştı. 20 yıldır ulaşıma açılamayan otoyolların bedeli 11.4 milyar
TL arttı. Projeler için bugüne kadar 14 milyar lira ödeme yapan Karayolları
Genel Müdürlüğü, müteahhitlere 5 milyar lira daha ödeyecek. Yıllardır bitmeyen
yolların maliyetinin her geçen gün artması Ulaştırma Bakanı Binali
Yıldırım'ı çileden çıkardı.
Alışkanlık değişmedi
Sabah'a konuşan Bakan Yıldırım, 2886 sayılı Devlet İhale
Kanunu'na göre alınan kamu ihalelerinin bir türlü bitmemesinden
yakındı. 2886 sayılı Kanunu yürürlükten kaldıran 4734 sayılı Kamu İhale Kanu'nun
çıkmasına rağmen müteahhitlerin eski alışkanlıklarını sürdürmek istediğini
belirten Yıldırım, "Ölmez evlat gibi" dedi.
Ömürlük şantiye
"Ölmez evlat" sözüne de açıklık getiren Bakan Yıldırım, şöyle konuştu: "Bizim
oralarda böyle sürekli gelir getiren işlere 'ölmez evlat' derler. Bir anne
babanın güvencesi evladıdır. Bunun için evladına gözü gibi bakar, sürekli evladı
için harcar. Evlat da yetişince anne babasına karşılık beklemeden destek olur.
Bu işler de aynen onun gibi. İşi aldığı zaman adam, onun evladı gibi, güvencesi
oluyor. Sürekli gelir getiriyor, geçimini sağlıyor. Eskiden 'Ben bir devlete
kapağı atayım, bir ocak tütsün devletin bahçesinde, sonra ömür boyu şantiye
açık. Temeli bir attın mı, sen gidiyorsun çocukların geliyor, onlar da gidiyor
torunların geliyor. Ölmez evlat gibi bir durum. Şimdi de eski alışkanlıkları
sürdürmek isteyenler oluyor."
436 milyona başlayıp 1.5 milyar lirayı aşan var
K.Maraş-Andırın Yolu: 1990'da 33 milyon TL'ye ihale edildi, 75 milyona çıktı.
Nallıhan-Göynük: 61.5 milyona ihale edildi. 131 milyon harcandı. 143 milyon
liraya bitecek. Bursa-İnegöl-Bozüyük: 1990'da 66 milyona ihale edildi, 106
milyon ödendi bitmesi için daha 12 milyon lira ödenmesi gerekiyor.
Diyarbakır-Siverek-Şanlıurfa Yolu: 40 milyon liraya ihale edildi, maliyeti
132 milyon liraya çıkarken bugüne kadar 94 milyon ödeme yapıldı, 37 milyon daha
ödeme yapılacak. Erbaa-Reşadiye: 63 milyona ihale edildi, 295 milyona çıktı.
3 yıl sonra bitecek. Hasdal Kavşağı-Kemerburgaz-Yassıören: 1994'te 61 milyon
liraya ihale edildi, 16 yılda maliyeti yüzde 475 artarak 291 liraya çıktı.
Bitmesi için 2 yıla ihtiyaç var. Çayeli-Ardeşen-Hopa Yolu: 1997'de 436
milyon liraya ihale edildi. 13 yılda maliyeti 1 milyar 550 milyon liraya çıktı.
Espiye-Çarşıbaşı Yolu: 1994'te 107 milyon liraya ihale edildi, 16 yılda
maliyet yüzde 190 artarak 314 milyon liraya çıktı. Antalya Çevre Yolu:
1997'de 95 milyona ihale edildi. 445 milyon liraya yükseldi.
|