Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Dede Koç’un İzinde Kültür!

Bu yazıya eylülde niyetlendim. Ekimde erteledim. Artık kaçınılmaz! Bu yıl “Vehbi Koç Vakfı’nın (VKV)” kuruluşunun 40. yılı… Vakıf, eylülde “İstanbul Bienali’nin (ikiyıldabir)” ana “sponsoru (hamisi)” oldu. İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı (İKSV), bu etkinlik için 4 milyon TL harcadı. Faturanın çoğunu VKF ödedi. İki vakıf arasındaki anlaşma 2016

Cumhuriyet Gazetesi
Dede Koç’un İzinde Kültür!

br />
Çağdaş Sanata Bol Sıfırlı Çekler!

Tam 50 yıl önce SBF’de öğrenciyken ekonomi dersi için tez hazırlamam gerekiyordu. “Türkiye’de Turizm Ekonomisi” konusunu seçtim. O günlerde turizmin ekonomik girdisi hiç akla gelmiyordu. Bugünkü gibi birkaç bin insanın çalıştığı bir bakanlık yoktu. Başbakanlık’ta yalnızca bir “Turizm müdürü” vardı. Müdürden tezim için yardım istedim. Yardım için yırtındı. O müdür, bugünün ünlü ressamı Burhan Doğançay’dan başkası değildi!

Bir yıl sonra iş aramaya başladım. Tanıdığım en yüksek bürokrat o olduğu için ondan yardım istedim. Beni 9 Kasım’da, yakın arkadaşı, o günlerde Hürriyet Ankara Temsilcisi olan Cüneyt Arcayürek’e götürdü. Ancak “boş kadro” yoktu. Doğançay kafama gazeteciliği sokmuştu. Cumhuriyet gazetesine başvurdum. Rahmetli Ecvet Güresin kabul etti. Bundan tam 49 yıl önce bugün gazeteciliğe başladım. Kaderin cilvesi, sonra Arcayürek’e genel yayın yönetmeni bile oldum!

Ressam Adil Doğançay’ın oğlu Burhan o tarihlerde resim yapmıyordu. Nev York’ta turizm ataşeliğine atanmıştı. Resme 1963’te başladı. İlk sergisini 1964’te orada açtı.

30 yıl sonra “International Herald Tribune” gazetesinde Nev York’ta “Doğançay’ın Kapıları ve Duvarları” adlı sergisinin duyurusunu gördüm. Nev York’taki Türk meslektaşlar sergiyi haberleştirmediler. O yıl işliğinde bir gazeteci olarak yaptığım söyleşi 11 Aralık’ta Cumhuriyet Pazar ekinde yayımlandı. Doğançay dünyanın 40 kentinde çeşitli sergiler açtı, yabancı müzeler yapıtlarını aldılar. Türkiye’den çok yabancı ülkelerde tanındı.

Geçen ay Dubai’de bir resmi 242 bin dolara, bir başka ürünü Türkiye’de 470 bin TL’ye alıcı buldu. Böylece “yaşayan en pahalı Türk ressamı” oldu. Cumartesi günü Antik AŞ müzayedesinde (182x285cm.) boyutundaki “Mavi Senfoni” eseri için 1 milyon TL’lik alıcı öngörülüyor.

Küresel ekonomik bunalıma karşın “çağdaş sanat” ürünlerinde rekorlar kırılıyor. Önceki gün Nev York’ta Sotheby’s’in bu alandaki müzayedesinde 68 milyon dolarlık ön beklenti 134 milyon dolarlık satışla iki katına çıktı. Gözde Andy Varhol’un “200 Bir Dolarlık Banknotlar” resmi 12 yerine 43.7 milyon dolara satıldı.

Sotheby’s geçen hafta Yunan ressamlarını sattı. Aralıkta Kazak ressamlarını, nisanda Türk çağdaş ressamlarını pazarlayacak. Yıllarca önce Nev York’ta konuştuğum bir sanat eleştirmeni şöyle demişti: “Ressam var, resmi metrolarda tek-çift sıfırlı dolara satılıyor. Ressam var 3-4 sıfırlı çekle alıcı buluyor. Ama Vincent Van Gogh, Pablo Picasso gibi ustalar 7-8 sıfırlı çeklere imza attırıyorlar.”

Van Gogh’lar, Picasso’lar, Türkiye’de Osman Hamdi’ler artık yok! Oysa dışarıda ve içeride yeni zengin sanatseverler artıyor. Bunların da Van Gogh, Picasso, Osman Hamdi’ye bol sıfırlı çek yazabilmeleri olanaksız. Müzayede evleri de bu yeni alıcılar için çağdaş sanatçıların daha az sıfırlı, fakat geleceğin imzaları ile birlikte Türk, Yunan, Kazak ressamları pazarlıyorlar…

Bu olguyu Türk müzayedecileri de yeni algıladılar. “Çağdaş İstanbul” ya da “İstanbul İkiyıldabir” gibi etkinlikler ile çağdaş sanatçıların yıldızları parladı. Hatta Antik Dekor dergisi iki sayıdır çağdaş sanatçılar için özel dergi eki ve son sayıda da galeri adreslerini içeren bir katalog verdi.

VKF, akıllı ve gönüllü bir girişimle İKSV’nin “ikiyıldabir” etkinliğini desteklerken öğrencilerin ücretsiz gezmelerini, ilköğretim çocuklarının işliklerde sanatla tanışmalarını sağlamakla kalmadı, mesleki liselerde sanat eğitimi veren öğretmenlere de özel programlar düzenleyerek sanatın geniş kitlelere yansımasına katkıda bulundu. Bu yılki etkinliği 15 milyon nüfuslu İstanbul’da 150 bin kişinin, bir başka deyimle her 100 İstanbulludan birinin gezdiği açıklandı.

Türkiye’de çağdaş sanata yönelimde İstanbul Modern Sanatlar, Sakıp Sabancı ve Pera müzelerinin de önemli katkıları olduğu unutulmamalıdır.

TÜMÜNÜ GÖSTER HABERİN DEVAMI:   1  |   2
http://www.yapi.com.tr/haberler/dede-kocun-izinde-kultur_74336.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!