'Daha İyi Şehir, Daha İyi Yaşam' temalı Shanghai
EXPO 2010’da yer alacak Türkiye Pavyonu’nun anahtarı,
Türkiye’nin Shanghai EXPO Yüksek Komiseri Büyükelçi Sencar
Özsoy’a teslim edildi. Çin gezisi kapsamında, dünyanın bilinen ilk
toplu yerleşim yeri olan Çatalhöyük (M.Ö 7400-600) simgeli
Türkiye Pavyonu’nu ziyaret eden Devlet Bakanı Zafer Çağlayan,
Türkiye’nin Shanghai EXPO Yüksek Komiseri Büyükelçi Sencar Özsoy’dan çalışmalar
ve içerik hakkında bilgi aldı.
Çin temasları kapsamında yapımı devam eden Shanghai EXPO 2010 fuar alanını
gezen Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanı Zafer Çağlayan’a, Türkiye'nin Pekin
Büyükelçisi Murat Esenli ve Şanghay Başkonsolosu Murat Ülkü
eşlik etti. Shanghai EXPO Yüksek Komiseri Büyükelçi Sencar Özsoy, 1 Mayıs -31
Ekim 2010 tarihleri arasında Shanghai’da gerçekleşecek olan EXPO 2010 ve
Çatalhöyük temalı Türkiye Pavyonu’ndaki 'Bussines Center'
hakkında Bakan Çağlayan’a detaylı bilgi verdi. Özsoy, 2030 metre kare kullanım
alanına sahip olacak Türkiye Pavyonu projesinin Expo İdaresi tarafından
onaylandığını ve iç inşaatın 31 Aralık 2009 tarihine kadar bitirileceğini
anlattı. Büyükelçi Özsoy ayrıca Türkiye Pavyonu’nun dış cephesini ise fuarın ana
temasıyla uyumlu olarak, dünyanın bilinen ilk toplu yerleşim yeri olan
Çatalhöyük (MÖ 7400 - 6000) şehir planı ile görselleştirildiklerinin altını
çizdi.
Mısır Piramitleri’nden daha eski
İnsanlık tarihi boyunca sayısız medeniyete ev sahipliği yapmış olan Türkiye,
dünyanın en eski yerleşim yerlerinden biri olan Çatalhöyük’ü, Shanghai’a
taşıyor. Mısır Piramitleri’nden dahi 4500 yıl öncesine dayanan ve yerli
binalardan oluşan tarihi Çatalhöyük, Shanghai EXPO 2010 için Çin’de, 2032
metrekarelik bir alana inşa edilen görkemli Türkiye Pavyonu’nun ana temasını
oluşturdu. Orta Anadolu’da bulunan Çatalhöyük’ü, çağdaş bir mimari tasarımla,
Shangai EXPO 2010’a üç boyutlu görüntüsü ile taşıyan Türkiye Pavyonu’nda; av
sahneleri, şu anda soyu tükenmiş olan sığır ve geyiklerin kırmızı renkli
görüntüleri ve bir zamanlar Çatalhöyük’ün duvarlarını oluşturan soyut figürlerin
üzerine inen kartalların tasviri sunulmaktadır. Türkiye Pavyonu’nun yapımı
sürecinde kırmızı ve bejden oluşan iki renkli dış cephe kaplaması ise,
Çatalhöyük duvar resimlerinin orijinal renklerinden ödünç alındı.
4,5 milyar dolarlık bütçe
560 hektarlık dev
bir alanda, 4,5 milyar dolarlık bir bütçe ile gerçekleşecek Shanghai EXPO
2010’na, 194’ü ülke olmak üzere, toplam 241 katılımcı bulunuyor. Dünyada mevcut
bütün Uluslararası Kuruluşlar EXPO’ya katılacaklar. Bu Expo’nun, katılımcı
ülke, alan büyüklüğü ve beklenen 70 milyon ziyaretçi ile bugüne kadar yapılmış
EXPO’ların en büyüğü ve en görkemli olması bekleniyor.
7 milyon ziyaretçi bekleniyor
'Türkiye, Medeniyetlerin Beşiği' ve 'Anadolu, Tarih
Boyunca, Daha İyi Şehirler, Daha İyi Yaşamlar' temalı Türkiye
pavyonunun dış cephesi, dünyanın ilk bilinen toplu yerleşim yeri olan
Çatalhöyük’te bir evin duvarında bulunan bir şehir planı / şehir manzarasından
esinlendi. Bu çizim, MÖ. 7400 yılına ait olmakla beraber, mimari ve estetik
olarak, bugünün modern çizgilerini ve anlayışını içinde barındırıyor.
Pavyonumuzun belkemiğini, ana temaya uygun olarak, bugün
kuruluşu MÖ.7500 yılına kadar giden ve üç imparatorluğa Başkentlik yapmış
İstanbul teşkil ediyor. İstanbul, bu üç imparatorluk döneminde, her zaman
mükemmel bir 'Daha İyi Şehir ve Daha İyi Yaşam' merkezi olduğunu gösteriyor.
Türkiye Pavyonu, genel ziyaretçi toplamının %10’nu olan 7 milyon kişiyi
ağırlamayı hedefliyor.
Dairesel dev ekranda 360 derece İstanbul
Çatalhöyük ile başlayan tarihsel süreçte, İstanbul’un üç İmparatorluk
döneminden sonra, Cumhuriyet Türkiye’sinin bugün ki İstanbul’u, dünyanın son
görüntüleme tekniği ile çekilen 360 derecelik bir film ile yansıtılacak.
Türkiye’de, şehirlerimizde yaşanan büyük kentsel dönüşüm projeleri ile de,
ileriye dönük olarak “Daha İyi Şehir, Daha İyi Yaşam”anlayışımız sergilenecek.
İş dünyasının da buluşma noktası olacak
Türkiye
pavyonunda yer alan 160 m²’lik 'Business Center' ile de Türk yatırımcı ve
işadamlarının Çinli karşıtlarıyla buluşmaları hedeflenmekte. Burada
düzenlenebilecek tematik gün ve haftalarla Türkiye’nin imkânları ve ürünleri
sergilenecek. Türkiye’nin kültürel zenginliklerinin ve turistik imkanlarının
tanıtımı da, devasa Çin pazarında Türkiye’nin bir turistik / kültürel
destinasyon olarak yer almasına hizmet edecek.
|