Boya Sanayicileri Derneği'nin (BOSAD) Avrupa Boyacılar Birliği'nin
desteğini alarak 50 bin katılımcı hedefleyen Paintistanbul için kolları
sıvaması, Çin'i telaşlandırdı. Çinliler aralıktaki fuarı 23-26 Eylül'de
gerçekleşecek Paintistanbul'un hemen ardına çekti.
Boya Sanayicileri Derneği'nin (BOSAD),
Türkiye'yi bölgesel boya ve yan sanayi merkezi yapmak amacıyla, sektörün en
büyük bütçeli, geniş katılımlı olma özelliğini taşıyan uluslararası bir fuar ve
kongre düzenlemeye hazırlanması bu alandaki uluslararası rekabeti artırdı.
Dünyanın en hızlı büyüyen ekonomisi Çin 1996 yılından bu yana kasım sonu ya da
aralık ayı başında düzenlediği fuarını Paintistanbul'un hemen ardından 27-29
Eylül tarihlerinde gerçekleştirme kararı alarak bu yönde tanıtımlara
başladı.
En geniş katılım
BOSAD Başkanı Ahmet Faik Bitlis, 23-26 Eylül 2010'da İstanbul'da
gerçekleşecek ‘Boya Sanayi ve Yardımcı Maddeler Kongre ve Fuar, Paintistanbul
2010' etkinliği için Avurpa Boyacılar Birliği (CEPE) ile de işbirliği
yaptıklarını belirterek, “Türkiye'de sektör olarak ilk kez bu kadar geniş
kapsamlı bir etkinlik düzenliyoruz. Daha önve 2-3 bin metrekarelik alanlarda dar
kapsamlı projeler gerçekleştirildi. Bu kez 8 bin metrekarade tüm dünyadan 50 bin
katılımcı hedefliyoruz” dedi.
Çinliler telaşlandı
Bu yıl ilki yapılacak Paintistanbul Fuarı'nı 2 yılda bir gerçekleştirmeyi
hedeflediklerini ifade eden Bitlis, şunları anlattı: “Paintistanbul başta Avrupa
olmak üzere bölge ülkelerde o kadar yoğun ilgi ile karşılaştı ki bu ilgi
Çinlileri telaşlandırdı. Dünyadaki büyüyen boya pazarından daha fazla pay alma
yarışı içindeki Çin'in her yıl aralık ayında gerçekleştirdiği Chinacoat
(Çinboya) Fuarı'nın tarihi değiştirildi. Bu yıl Çinliler fuarlarını bizim
fuarımızın hemen ardından gerçekleştirecekler. Biz de tabi bu rekabet karşısında
tanıtımı daha da artırdık. Şu ana kadar 30 ülkeden çok sayıda şirket kayıt
yaptırdı.”
Ekseni kaydıracağız
Türkiye'yi boya ve ilgili yan sanayi dallarında merkez haline getirmeyi
amaçladıklarını söyleyen BOSAD Başkan Vekili Ahmet Yiğitbaşı, “Bu konuda Dubai
ve Rusya merkez olma yolundalar. Sektör olarak boyada bir eksen kayması yapmak
Avrupa ve çevre ülkelerin ilgisini Türkiye çekmeyi hedefliyoruz” dedi.
Türkiye'de yıllık boya üretimininin 600 bin ton olduğunu söyleyen Yiğitbaşı, bu
konuda Türkiye'nin Avrupa'da 6'ıncı sırada olduğunu kaydetti.
5 yılda 1 milyon ton
Türkiye'nin ortalama 5 yılda her yıl yüzde 10 büyüyerek Avrupa'da ilk 3 ülke
arasına girmeyi hedeflediğini anlatan Yiğitbaşı, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Türkiye'de kişi başı yıllık tüketim 7-8 kilogram. Avrupa'da bu rakam 20
kilogram. Ancak, Avrupa pazarı artık büyümüyor. Bu anlamda Türkiye'de büyük bir
potansiyel var. 600 bin ton olan yıllık üretim miktarını 1 milyon tona
çıkarabiliriz. Boya sektörü hammadde üretimi ile birlikte 2 milyar dolar katma
değer yaratıyor. Bunun hammadde üretimi ile birlikte 450 milyon doları
ihracattan geliyor. Sektör büyüdükçe ihracat miktarı da artacak. Üretimi küçük
kapasite artırım yatırımları ile 1 milyon tona ve 3.5 milyar dolara çekmek
mümkün.”
Avrupalı boyacı genel kurulu için geliyor
AVRUPA Boyacılar Birliği'nin (CEPE) Paintistanbul'un tanıtımı sürecinde büyük
katkı sağladıklarını söyleyen Ahmet Bitlis, “AB üyesi olmamıza rağmen, kurum ilk
defa Paintistanbul'a destek olmak için Türkiye'de genel kurul olacak” dedi.
Evin içine bakıyor dışını boyamıyoruz
AHMET Bitlis, BOSAD olarak önümüzdeki dönemde Türikye'de boya kültürünün
yerleşmesi için bilinçlendirme projeleri gerçekleştirmeyi amaçladıklarını
belirterek, şöyle devam etti:
Biz ne yazık ki evlerimizin içini boyuyoruz. Ancak dışını boyamayı ihmal
ediyoruz. Türkiye bir turizm ülkesi. Sadece turistik yerleri değil tüm
illerimizi bu anlayışla güzel tutmalıyız. Bu konuda talep olursa yerel
yönetimlerle ortak bilinçlendirme projelerinde de yer alabiliriz. * * Daha önce
Denizli'nin Bekili ilçesi bizimle temasa geçti. Ancak onların bizden istediği
boya idi. Bütün bir ilçenin boya maliyeti çok büyük rakamlara karşılık
geliyor. Boya bağışı değil de farklı yollarla bu tür projelere destek vermeye
hazırız.
Yabancı yatırımcı satın alma ya da ortaklıkla gelir
AHMET Yiğitbaşı, sektördeki yerel oyuncuların güçlü pozisyonlarına değinerek,
şunları söyledi: “Bundan sonra sektöre gelecek uluslararası yatırımcılar ya
satın alma yada ortaklık yoluyla Türkiye'de yatırım yapacaklar diye düşünüyorum.
Çünkü Türkiye'deki yer oyuncular oldukça güçlü. Sıfırdan yatırımla gelip yeni
marka yaratmak uzun bir zaman alabilir. Uluslararası markalar bu yolu değil
ortaklığı tercih edeceklerdir.Türkiye'de küçük kapasite artımı yatırımları ile
hedeflenen 1 milyon tona ulaşmak mümkün. Bu potansiyel uluslararası
yatırımcıların ilgisini çekiyor.”
Kâr amacı yok gelir ile eğitim verecek
AHMET Yiğitbaşı etkinlik ile ilgili ilk etapta kâr amacı taşımadıklarını
belirterek, şunları söyledi: “9 ana sponsorumuz, 14 yardımcı sponsorumuz var.
Sponsorluk gelirleri ile maliyetin yarısı karşılanır.Katılım ücretlerinden arta
kalan gelir ile sektördeki faaliyetlerin kayıt altına alınması, boya ve ilgili
sektör şirketlerinin kurumsallaşması ve mesleki eğitim alanlarında
değerlendireceğiz. İlerleyen yıllarda da Türkiye'de boya kültürünün
oluşturulması konusunda çeşitli projeler hazırlamayı planlıyoruz. BOSAD'ın 70'e
yakın üyesi var. Ancak sektörde 600'e yakın küçük üretici firma var. Dernek
olarak üretimin yüzde 80'ini kapsıyoruz.”
|