Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Bir Ülkenin Geleceği Oyuncağından Belli Olur

Oyuncak deyip geçmeyin. Dünyanın dününün ve geleceğinin ayak izlerini görmek için, çocukların oynadığı oyuncaklara bakın yeter. Hafta sonu İzmir'de şair Sunay Akın'ın katkılarıyla yenilenen Konak Belediyesi Ümran Baradan Oyun ve Oyuncak Müzesi'nin açılışındaydık. Hakan Tartan'ın Konak Belediye Başkanı olduktan sonra gerçekleştirdiği en anlamlı

Referans Gazetesi
Bir Ülkenin Geleceği Oyuncağından Belli Olur

Oyuncak deyip geçmeyin. Dünyanın dününün ve geleceğinin ayak izlerini görmek için, çocukların oynadığı oyuncaklara bakın yeter.

Hafta sonu İzmir'de şair Sunay Akın'ın katkılarıyla yenilenen Konak Belediyesi Ümran Baradan Oyun ve Oyuncak Müzesi'nin açılışındaydık. 20 yıllık gazeteci arkadaşım Hakan Tartan'ın Konak Belediye Başkanı olduktan sonra gerçekleştirdiği en anlamlı projelerden biri olan müzede, Sunay Akın'la yaptığımız kısa yolculuk, yukarıdaki iddialı cümleyi kurmama neden oldu.

Sunay Akın'ı tanıyorsunuz. İstanbul'da babadan kalma köşkünde 2005'te açtığı Oyuncak Müzesi ile Türkiye'de tematik müzeciliğin öncülerinden biri oldu. Akın anlattı, biz heyecanla dinledik.

Müzede yüz yıllık porselen bebekler, bebek evleri, çiftlikler, oyuncak marketler, eczaneler, kurşun askerler, uzay araçlarından oluşan bin oyuncak yer alıyor. Tarihi 1860'lara kadar uzanan oyuncaklar, yapıldıkları dönemin tüm karakteristik özelliklerini yansıtıyor.

Örneğin, farklı cinsiyetten çocuklara gelecekte biçilen rolleri: Kızlara; annelik ve ev işleri, hemşirelik v.b. işler, oğlanlara doktorluk, polislik, askerlik gibi. Yani oyuncaklar her zaman çocukları gelecekteki toplumsal rollerine hazırlamanın bir aracı oluyor.

Bu arada öğreniyoruz ki antikada en pahalı nesneler oyuncaklarmış. Çünkü oyuncakların düzgün formda yıllarca, bozulmadan geleceğe kalması, diğer nesnelere göre daha zormuş. Resim olsa as duvara koru. Oyuncak dediğin çocukluğun hoyrat dönemlerinin ana meşgale aracı...
 
Çin açık ara lider oldu

Sunay Akın, sadece oyuncakları anlatmıyor. Aynı zamanda bir ekonomi tarihi dinliyoruz. Oyuncak üretiminde hep dünyanın öncü ekonomileri çıkıyor karşımıza. Başlangıçta Almanya ve ABD gibi. Oyuncak endüstrisi Almanya'da başlıyor. İlk fabrika 1890'da Almanya'da kuruluyor. Almanya liderliği İkinci Dünya Savaşı'na kadar elinde tutuyor. 1950'lerden sonra Japonlar giriyor topa. O yıllarda "Japon malı tapon malı" denilse de, endüstri öyle hızlı gelişiyor ki ışık saçan, hareketli oyuncaklar, ilk robot, teknoloji çağının habercisi oluyor.

1980'ler ise oyuncakta Çin'in egemenliğinin ilk başladığı yıllar. Taklitle başlasa da bugün oyuncak endüstirisinin tek galibi Çin. Sunay Akın, 20 yıl önceki Çin oyuncaklarını gösteriyor ve bugün oyuncak sektöründe de bir numaranın Çinliler olduğunu anlatıyor.

Bu arada müzeler konusunda ise Türkiye'den yakınıyor Akın, "Müze bir ülkenin gelişmişlik düzeyini gösterir. AB'ye girmek istiyoruz. Bu ülkeler önce zengin olup sonra müze kurmadılar. 400 yıl önce müzeleri vardı. Biz de bu yoldan gitmeliyiz" diyor.

Türkiye'de hiç özgün bir oyuncak üretilmemiş. Taklitten oluşan oyuncak endüstrisi ise Çin'e yenik düşmüş. Aileler için oyuncağa verilen para gereksiz görülüyor.

Neden gelişemediğimiz belli değil mi?



Çocuklar oyunlarda artık kahraman değil figüran

Bugün çocuklar oyunu bilgisayardan oynuyor. Sunay Akın'a, "Oyuncaklar bugün geleceğe ilişkin ne haberler veriyor" diyoruz. Ne yazık ki umutsuz ve kırgın şunları söylüyor:

"Bugün oyuncakların yerini bilgisayar oyunları aldı, onlar da hayalsizliği haber veriyor. Oysa önce hayaller vardı. İnsan aya gitmeden önce oyuncağını yaptı. O oyuncakla oynayan çocuklar, sonra uzaya gitti. Eskiden oyuncakların olduğu dünyada çocuk hayallerinin efendisiydi. Bilgisayar oyunlarında ise başkalarının hayallerinin kurşun askeri oluyorlar. Bugün çocuklar bu oyunların kahramanı değil sadece figüranı."
 
Konak'ta 5 tematik müze kurulacak

Müzenin sözcük olarak anlamı ilham perisiymiş. İstanbul'dan sonra ikinci olarak İzmir'e kurulan Oyuncak Müzesi'nin ilham perisi de Ümran Baradan oldu. Başkan Tartan da, Akın gibi bir şair. Belediye Başkanı olarak Türkiye'nin sadece ekonomik değil kültürel açlığının farkında. İlk projelerinin "kadın evi", Altınpark kazıları, oyuncak müzesi gibi projeler olması da tesadüf değil.

Müzenin açılışından önce bir zamanlar girmeye çekindiğimiz Basmane sokaklarında başlattığı dönüşüm projelerini gösteren Tartan, işe kadınlarla başlamış. Başkan yardımcısı da bir kadın, Serpil Güngör. Eski bir binayı restore ettirerek kadın merkezi yapılmış. Bu sayede bölgedeki eski binalarda da hummalı bir restorasyon başlamış. Altınpark'ta bir arsaya belediye binası yapmak üzere kazma vurulduğunda ortaya çıkarılan antik kent ise Basmane'nin İzmir'in ruhu olduğunu bir kez daha gösteriyor.

Tartan, butik müzeleri de geliştirmeye devam edeceklerini söylüyor ve ekliyor: "Oyun Evi ve Oyuncak Müzesi'nin ardından önümüzdeki süreç içinde Mask ve Giysi, Çalgı ve Karikatür, Ege Medeniyet, Folklor ve Kostüm Tarihi, Şiir ve Asker Atatürk Kıyafetleri müzelerini hizmete açacağız. Konak'ın adını müzeler kenti olarak tüm dünyaya duyuracağız. Müzemizi dünyanın en iyi ikinci müzesi yapmak için de yoğun çalışma başlattık ve eminim ki 2 sene sonra bu başarıyı yakalayacağız."

http://www.yapi.com.tr/haberler/bir-ulkenin-gelecegi-oyuncagindan-belli-olur_75867.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!