Mortgage krizi ile hem yerel ekonomisine hem de küresel
piyasalara büyük zarar veren ABD, krizden aldığı dersleri Türkiye ile paylaştı.
ABD Federal Ticaret Komisyonu, Tüketici Kanunu’nu değiştirmeye hazırlanan Sanayi
Bakanlığı’nı, tüketicileri yanıltmaya dönük şirket uygulamaları konusunda
uyardı.
Mortgage krizinde ABD’li finans kuruluşlarının tüketiciyi yanıltmasının
mortgage (tut-sat) krizinde büyük etkisi olduğuna dikkat çekildi. Krizden aldığı
dersleri Türkiye ile paylaşan ABD’liler Tüketici Kanunu’nda değişiklik yapmaya
hazırlanan Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nı uyardı.
ABD Federal Ticaret Komisyonu (FTC), Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel
Müdürlüğü yetkililerinin katıldığı, ABD’de 2-4 Haziran tarihlerinde
gerçekleştirilen seminerde, mortgage başta olmak üzere tüketici haklarını
korumaya dönük uygulamaları Türk uzmanlarla paylaştı. FTC, ABD’de mortgage
müşterileri ile yapılan görüşme ve testlerin sonuçlarını aktararak krize neden
olan tabloyu da şöyle ortaya koydu:
* Mevcut bilgilendirme formlarının yüzde 20’si değişken faiz, kapatma anında
ödenecek miktar ve aylık ödemeler hakkında doğru tanımlamalar yapmıyor.
* Formların yüzde 30’u faiz oranı, balon ödeme ve kapama ücretlerini tespit
etmiyor.
* Yüzde 50’si kredi miktarını içermiyor.
* Yüzde 66’sı eğer iki yıl içinde yeniden finansman yapılırsa erken ödeme
cezası uygulanacağını hatırlatmıyor.
* Yüzde 75’i isteğe bağlı sigortaların maliyetlerine değinmiyor.
* Yüzde 80’i faiz oranı ile kredinin değişken faiz oranının neden bazen
farklı olduğunu bilmiyor.
* Yaklaşık yüzde 90’ı toplam ön ödeme tutarını tespit edemiyor.
* ABD mortgage şirketleri ipotekten kurtarma ücretini durdurdukları yönünde
sahte sözler verdiler.
* Özellikle dar gelirli müşterilere dönük yanıltıcı uygulamalara başvuruldu.
Tüketicilere yasaklanmış şartlarda yüksek faizli, yüksek ödemeli krediler
önerildi.
|