laştırma Bakanı Binali Yıldırım, Atatürk Havalimanı ile Sabiha Gökçen Havalimanı'nın gelen talepleri karşılamaya yetmeyeceği için İstanbul'a üçüncü havalimanının yapılması gerektiğini kaydetti.
AB'nin çevre ve gürültü kontrolüne ilişkin kısıtlamalar dikkate alındığında da bunun bir zorunluluk olduğunu kaydeden Yıldırım, planlama ve etüt safhasında bulunduğu için bu havalimanının maliyet ve finansman unsurlarının netleşmediğini kaydetti. Yıldırım, CHP Milletvekili Kemal Demirel'in İstanbul'a üçüncü havalimanı yapılmasının gerekçelerine ilişkin yazılı soru önergesini yanıtladı.
Atatürk Havalimanı'nın Türkiye'nin jeopolitik konumu nedeniyle yolcu transfer merkezi olarak köprü durumunda olduğunu anlatan Yıldırım, 2004'te Türkiye'ye gerçekleşen toplam yolcu trafiğinin yaklaşık yüzde 34'ünün bu limandan gerçekleştiğini, 13 yerli 388 yabancı havayolu taşıyıcısı tarifeli ve tarifesiz sefer düzenlendiğini kaydetti. Yıldırım, Türkiye'de faaliyet gösteren birçok havayolu şirketinin de hareket üssü konumundaki Atatürk Havalimanı'na talebin hızla arttığına işaret etti. AB üyeliği yolunda ilerleyen Türkiye'nin, Avrupa-Türk cumhuriyetleri ile Avrupa-Ortadoğu arasında havayolu taşımacılığında daha da önem kazanacağını vurgulayan Yıldırım, şöyle dedi:
Gece uçuşu sıkıntısı
"AB kapsamında yürürlüğe girecek olan gürültü ve çevre kontrol konularının getireceği kısıtlılıklar nedeniyle Avrupa'daki bir kısım havaalanlarının belli saatler arasında gece uçuşlarına kapalı olması, Atatürk Hava Limanının da kısıtlamalara maruz kalabileceğini göstermektedir. Bunlar, belli saatlerde daha da yoğunlaşacak uçuş taleplerinin karşılanabilmesi için yeni havalimanı zorunluluğunu beraberinde getiriyor." İstanbul'un bilim-kültür merkezi olarak dünyaya tanıtılması sonucu, yapılacak uluslararası toplantı, spor ve diğer aktiviteler nedeniyle Atatürk Havalimanı'nın kullamınının artacağını anlatan Yıldırım, "10 yıllık süreçte 40 milyon turistin İstanbul'a gelmesi de beklenmektedir" dedi. Yıldırım, bu nedenle de üçüncü havalimanının gerekli olduğunu ifade etti.
Türkiye'nin, batısında Frankfurt, Lüksemburg ve Charles De Gaulle, doğusunda Dubai, uzakdoğuda Singapur, Pekin ve Tokyo'nun halen kargo üssü olarak kullanıldığına dikkati çeken Yıldırım, "Bölgeye hitap eden hava kargo taşımacılığı bu üslerden yönlendirilmekte olup, bunların ortasındaki ülkemizde, ek veya yeni tesis yapılmasıyla hava kargo pazarından daha büyük pay alınması mümkün olabilecek. Liman altyapısındaki yenileme ihtiyacına karşılık, çevredeki yapılaşma ve arazi yetersizliğinden dolayı fiziki genişletilmenin mümkün olmaması gibi unsurlar da mevcut liman için negatif unsurlardır. Bu değerlendirmelere göre; Atatürk Havalimanının yanında Sabiha Gökçen'in kapasitesinin de yeterli olamayacağı ve İstanbul'a üçüncü havalimanı yapılması gerekliliği ortaya çıkmaktadır" dedi.
Yıldırım, tasarruf tedbirleri çeçevesinde, Balıkesir/Merkez, Zonguldak/Çaycuma, Tokat, Uşak ve Sinop havaalanlarının 31 Ocak 2002 itibarıyla sivil hava trafiğine kapatıldığını, bugün itibarıyla kapatılması planlanan herhangi bir havaalanı bulunmadığını da sözlerine ekledi.
|