nkara’ya, Avrupa Konseyi Parlamenterler Meclisi
(AKPM) tarafından “Avrupa Ödülü” verildi.
Anakent Belediyesi, ödülün kendi hizmetlerinin bir sonucu
olduğunu savunurken, Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi, “Bu
ödüller, kent yönetimi ve kentsel yaşam kalitesinin bir göstergesi değildir”
açıklamasını yaptı.
Melih Gökçek’in 15 yıldır belediye başkanı olduğu Ankara’da
pek çok kentsel sorun çözüm bekliyor. Ankara’da her geçen gün artan trafik
yoğunluğuna karşın, yeni metro hatları bir türlü tamamlanamıyor. Kent içi
ulaşımı sağlayan otobüsler var olan yolcu yoğunluğunu kaldıramıyor. Başkentin
kentsel sorunları ödül konusunda tartışma yaratıyor. Kentin çözüm bekleyen temel
sorunları şöyle sıralanıyor:
Trafik her geçen gün artıyor
Başkentin en temel sorunlarının başında ulaşım ve buna bağlı olarak trafik
geliyor. Ulaşımda kara yoluna öncelik veren Gökçek yönetimindeki Anakent
Belediyesi’nin 2001, 2004 ve 2005 yıllarında yapımına başladığı yeni metro
hatlarını tamamlayamıyor. Kara yoluna ağırlık verilmesi nedeniyle sabah ve akşam
saatlerinde trafik sıkışıyor, yoğunluk artıyor. Köprülü kavşaklarla hızlanan
trafik, kent merkezinde yoğunlaşıyor.
Metro inşaatları ilerlemiyor
Kentteki raylı sistem çalışmaları finansman olmadığı gerekçesiyle
ilerlemiyor. 2001 yılında yapımına başlanan Batıkent-Törekent-Sincan hattının
inşaatında kullanılan demirler çürürken, hattın 2 yıl önce 2007 yılında hizmete
girmesi gerekiyordu. AŞTİ-Çayyolu hattının yapımına ise 2002 yılında
başlanmasına ve hattın açılış tarihinin 18 Mayıs 2006 olarak belirlenmesine
karşın, bu hat da hâlâ kullanıma sunulamadı. Tandoğan-Keçiören hattı da 2003
yılında yapılmaya başlandı, ancak aradan 6 yıl geçmesine karşın hat şantiye
görünümünden kurtulamadı. Hattın 2007 yılında hizmete girmesi gerekiyordu. 2005
yılında inşaatına başlanan Kızılay Çayyolu hattının da geçen yıl açılması
gerekiyordu.
Kullanılmayan üstgeçitler!
Özellikle Kızılay ve civarında sayıları 20’ye yaklaşan üstgeçitlerin
standartlardan yoksun olması kentin merkezinde art arda demir yığınlarının
bulunduğu bir manzara ortaya çıkarıyor. Her gün binlerce yurttaşın gelip geçtiği
Kızılay ve yakın çevresine yapılan üstgeçitlerin kullanışsızlığı yayaları araç
trafiğinin hızla aktığı yolları kullanmaya mecbur bırakıyor. Ayrıca
üstgeçitlerin birçoğu kaldırımları da işgal ediyor.
Otobüse binmek işkence
Başkentteki ulaşım sorununun bir diğer boyutu da kent içindeki otobüslerin
yolcu yoğunluğunu kaldıramaması. Hafta içi her gün sabah ve akşam saatlerinde
kuyruklar duraklara sığmayarak yollara taşıyor. Özellikle Çankaya, Ege
Mahallesi, Eryaman, Elvankent ve Dikmen duraklarında otobüs bekleyen yurttaşlar
uzun sıralar oluştuyor. Atatürk Bulvarı, Meşrutiyet Caddesi, Ziya Gökalp Caddesi
ve Güvenpark duraklarında sabah ve akşam saatlerinde büyük bir yoğunluk ve
karmaşa yaşanıyor. Başkentliler yolculuk sırasında kapasitelerinin üzerinde
yolcu taşımak zorunda kalan otobüslerde üst üste ve balık istifi yolculuk
yapıyor. İşlek hatlardaki bazı otobüslerin eski olması da dikkat çekiyor.
Kentsel dönüşüm sıkıntısı
Ankara’da yürütülen kentsel dönüşüm projeleri de eleştiriliyor. Meslek
örgütleri uygulamalara tepki gösteriyor. Dikmen, Mamak ve Altındağ’da yurttaşlar
projelerin yarattığı sorunlarla uğraşıyor.
|