STRONG>Yıllardır kısa ve kazalara sebep olduğu öne sürülen Atatürk
Havalimanı'nın ikinci pisti 210 milyon TL'lik yatırımla 300 metre uzatıldı. 30
Haziran'da devreye girecek olan yeni pist sayesinde saatte 40 uçak inebilen
havalimanının kapasitesi yüzde 10 artırak 44-45 uçağa
çıkacak
Devlet Hava Meydanları İşletmeleri (DHMİ) Genel Müdürü
Orhan Birdal, yaklaşık 10 aydır yapımı süren Atatürk Havalimanı
06/24 pistinin uzatma çalışmasının son aşamaya geldiğini ve 30 Haziran’da hava
trafiğine açılacağını söyledi. Birdal 06/24 pistinin devreye girmesiyle uçak
iniş kapasitesinin temmuz ayı itibarıyla yüzde 10 civarında artacağı bilgisi
verip, “06/24 pistini uzatma ve yenileme çalışmaları sırasında verdiğimiz sözü
tuttuk ve saatte 40 olan uçak inme kapasitemizi koruduk. Şimdi pistin devreye
girmesiyle temmuz ayından itibaren Atatürk Havalimanı’nın kapasitesini yüzde 10
civarında artırarak saatte 44-45 uçak seviyesine çıkartacağız” dedi.
Maliyet 210 milyon TL
06/24 pistinin yapım
çalışmalarına 7 Ağustos 2009 tarihinde başladıklarını söyleyen Orhan Birdal, bu
tarihte 15 Şubat 2011 tarihinde projenin tamamlanacağı sözü verdiklerini
hatırlattı. Geçtiğimiz aylarda bu tarihi 10 Temmuz 2010’a geri çektiklerini
söyleyen Birdal, yüklenici firmaların hızlı çalışmaları sonunda şimdi bu tarihi
de 30 Haziran 2010 saat 9’a çektiklerini söyledi. Birdal, “30 Haziran saat
09.00’da pistimiz hava trafiğine açılacak” dedi. Yaklaşık 10 ay süren ve
1200 kişinin çalıştığı projenin maliyetine ilişkin yöneltilen bir soru üzerine
de “06/24 pistinin yenileme ve uzatma çalışmasının tamamı 210 milyon TL’ye mal
olacak. Mevcut 2300 metre olan pist uzunluğu 2600 metreye çıkartıldı. Ayrıca
daha çok uçağın inmesini sağlayacak düzenlemeler de yapıldı” yanıtı verdi.
Pist neden yenilendi?
Atatürk Havalimanı’nın
Türkiye’deki hava trafiğinin yüzde 35’ini karşıladığını ve bu yüzden yenileme ve
kapasite artırımının zorunlu olduğunu hatırlatan Orhan Birdal, 06/24 pistinin
Atatürk Havalimanı’nın kurulduğu 1953 yılından bu yana hizmet veren en eski pist
olduğunu da vurguladı. Orhan Birdal pistin neden yenilenmesi gerektiğini ise şu
sözlerle şöyle özetledi:
“Pist kötü hava şartlarında yetersizdi. İniş
emniyetini tehdit ediyordu. Beton zemin yıpranmıştı ve yer yer deformasyonlar
bulunuyordu. Bu nedenle yenilenme çalışmalarını başlattık. Şimdi pistimiz tüm
kötü hava şartları ve sis gibi durumlarda rahatlıkla kullanılacak özelliklere
kavuştu.”
710 milyon TL’lik yatırım
DHMİ olarak
son 10 yılda havalimanlarına kendi özkaynakları ile 565 milyon TL, özel ve kamu
sektörü eliyle de 145 milyon TL olmak üzere toplam 710 milyon TL’lik yatırım
gerçekleştirdikleri bilgisini de veren Orhan Birdal, hava taşımacılığına ilişkin
de şunları söyledi:
300 milyon TL
harcandı
“Sadece 2010 yılında şu tarihe kadar havalimanlarının
altyapı ve üst yapı yatırımları için 215 milyon TL’lik yatırım yaptık. 75 milyon
TL’de özel ve kamu sektörünün yaptığı yatırımlar var. Yani yılın ilk yarısındaki
havalimanlarına yapılan toplam yatırım tutarları 300 milyon TL’ye ulaştı.
Dünyada hava trafiğinin azaldığı bir dönemde Türkiye’nin aralık ayından bu yana
hava trafiği yüzde 17.6 artış kaydetti. Türkiye Avrupa ülkeleri arasında en az
rötar yaşanan ülkeler arasında ilk sıralarda. Yılbaşından bu yana uçak sayısında
yüzde 10 artış yaşanmasına karşın rötarlardaki azalma yüzde 17 seviyesinde
oldu. 2008 yılında dünyada 44’üncü sırada olan Türkiye 2009’da 40’ıncı
sıraya gelirken uçak sayısında ise 58’inci sıradan 51’inci sıraya yükseldik.”
Sırada askeri tesisler var
Atütürk
Havalimanı’nın hemen yanında bulunan ve askeri tesislerin yer aldığı arazinin
havalimanına dahil edilmesine ilişkin yapılan çalışmaların hatırlatılması
üzerine Birdal, “Askeri tarafın sivil tesislere açılması yönünde çalışmalarımız
ve görüşmelerimiz sürüyor. Ancak konuşmak için erken” yanıtı
verdi.(Radikal)
|