b>Bayındırlık Bakanlığı, 332 milyon dolar harcandığı halde yarım kalan dev projeyi bugüne kadar bitirmiş olsaydı İzmir'in trafik sorunu tümüyle çözülmüş olacaktı.
Bayındırlık Bakanlığı Müsteşarı Sabri Erbakan, tepkilere meydan okuyup, Kordon'a yol yapmakta diretirken, 15 yıl önce başlanan İzmir Çevre Yolu hala bitirilmedi. Şimdiye kadar 51 km'lik Çevre Yolu'na 332 milyon dolar harcanırken, yapımı devam eden 22 kilometrelik bölümünün tamamlanması için 208 milyon dolar daha gerekiyor. Ancak bu yıl sadece 42 milyon dolar ödenek ayrıldı. Bayındırlık Bakanlığı ve Karayolları Genel Müdürlüğü'nün İzmir'i rahatlatacak Çevre Yolu yerine tarihi ve doğayı katledecek Kordon'da diretmesi yoğun eleştiri konusu oldu. Müsteşar Erbakan'ın Kordon'a yol yapılması için gereken kaynağın sağlanacağını belirtmesi ise, İzmirliler'i öfkelendirdi. Çevre Yolu'nun yapılarak Karşıyaka ile alternatif bir kent bağlantısı sağlanmasını isteyen vatandaşlar, Kordon'a harcanacak paranın çevre yoluna ayrılması gerektiğini belirttiler.
KÖPRÜLÜ KAVŞAK 6 MİLYON DOLAR BEKLİYOR
6 milyon dolarlık Bornova Köprülü Kavşağı Projesi tamamlandığında Ankara Caddesi ile Sakarya Caddesi arasındaki trafik akışı kesintisiz olarak sağlanacak. Gaziemir ve Urla'dan gelenler Osman Kibar Meydanı'na ulaşmadan daha rahat bir şekilde Bornova'ya giriş yapacak. Projede kavşağa giriş ve çıkış yolları bölünmüş yol olarak planlandı. 1999 yılında 252 Sokak üzerinde Sakarya Caddesi'ni kavşak alanına bağlayacak 700 metre uzunluğunda yol yapıldı.
BAKANLIKÇA NELER YAPILMADI
1- Karşıyaka Tünelleri bekliyor
Yapımına 7 yıl önce başlanan 318 metre uzunluğundaki Karşıyaka 1 ve bin 873 metre uzunluğundaki Karşıyaka 2 Tünelleri'nin betonlama işlemleri tamamlandı. Geçtiğimiz günlerde tünellerin 13 milyon dolar değerindeki aydınlatma, havalandırma, yangın ve güvenlik sisteminin ihalesi de gerçekleşti. İhaleyi Tübin-Savronik-Paspa konsorsiyumu kazandı. Ancak ödenek sıkıntısı nedeniyle bu sistemlerin monte işlemi bekliyor. Toplam uzunluğu 2 bin 188 metre olan Karşıyaka Tünelleri'ne bugüne kadar 52 milyon 535 bin dolar para harcandı. Eğer 13 milyon dolar sağlanırsa, tüneller tamamlanacak.
2- Menemen'e kadar uzatın
Bayındırlık Bakanlığı 2002 yılında Çevre Yolu'na 9 kilometrelik bir ilave yaparak, Çiğli'den Menemen'e uzattı. Ancak 3 Kasım seçimlerinin ardından göreve gelen Bayındırlık Bakanı Zeki Ergezen, 9 kilometrelik bölümü iptal etti. Ancak Yeni Asır'ın 13 Ocak 2003 günkü "Yolumuzu budamayın" başlıklı haberinin ardından ayağa kalkan İzmirliler Bakan Ergezen'i göreve çağırdı. Bunun üzerine Ankara'da 15 Ocak'ta 5'li zirve yapan Bakan Ergezen, müjdeli haberi verdi. Kararını değiştiren Ergezen, Çevre Yolu'nun 9 kilometrelik devamının duble yol olarak yapılacağını açıkladı. Bu sayede Çevre Yolu'nu kullanan araçlar AOSB'ni de geçerek Sasalı üzerinden Menemen'e ulaşacak. Proje, Anadolu Caddesi'nin ağır araç trafiğini de ortadan kaldırmak için tasarlandı. Fakat Karayolları hala ek bölümle ilgili çalışma başlatmadı.
3- Kent içinde çile sürüyor
Çevre yolunun kuzey dalının başlangıcı olan Ege Üniversitesi ve Sanayi Kavşağı'nın, Osmangazi'ye bağlanması için 2.4 kilometrelik viyadük yapılması gerekiyor. Ancak Karayolları Genel Müdürlüğü, bugüne kadar viyadükleri tamamlamazken, ödenek sıkıntısı nedeniyle buradaki çalışmalar sık sık durdu. Eğer viyadükler tamamlanırsa, tünellere ulaşmak kolaylaşacak. İzmir Çevre Yolu'nun toplam uzunluğu 51 kilometre, tamamlanması gereken 22 kilometre. Çiğli'den başlayıp kent içi trafiği birçok noktadan alarak Bostanlı, Örnekköy, Girne kavşaklarıyla Yamanlar'a ulaşacak Çevre Yolu projesi, Çiğli, Bornova Işıkkent, Buca, Karabağlar ve Balçova üzerinden Çeşme Otoyolu'na bağlanıyor. Kavşaklar şehir içi ulaşım yollarına katkı sağlarken, Çanakkale -İstanbul, Ankara-Aydın ve Çeşme istikametlerinden gelen araçların, şehir içine girmeden ulaşımlarının sağlanması planlandı.
4- İki milyon dolar kayboldu
Kordon'a yol yapmak için inat eden Karayolları, Bornova'da yasal işlemleri tamamlanmayan köprülü kavşak için 2 milyon doları toprağa gömdü. Bornova'nın iki ana arteri Ankara Caddesi ve Sakarya Caddesi'ni birbirine bağlayacak köprülü kavşak projesinin en önemli noktasını oluşturan bölümün ne kamulaştırıldığı ne de mal sahipleriyle herhangi bir şekilde anlaşma sağlandığı ortaya çıktı. Bu nedenle Karayolları, projeyi durdurmak zorunda kaldı. İki caddeyi birbirine bağlayan yol için harcanan 2 milyon dolar ise harcandığıyla kaldı. Dönemin Belediye Başkanı Aysel Bayraktar, "Gayrimenkul sahipleri sözlerini tutmadı" dedi.
Seçime 10 gün kala
Projeye 10 trilyon lirayı bulan yüksek kamulaştırma bedelleri nedeniyle 1999 yılına kadar başlanamadı. Dönemin Karayolları yönetimi, 1999 yılında dönemin DSP'li Bornova Belediye Başkanı Aysel Bayraktar'ın verdiği söz üzerine harekete geçtiğini söylüyor. Bayraktar'ın yazılı taahhütü üzerine Genel Müdürlük de yatırıma "olur" dedi.
İzmir Çevre Yolu ve Kentiçi Geçişleri Projesi'ni üstlenen Bayındır İnşaat aynı yıl 6 milyon dolara kavşakla bağlantı yolunun yapımına başladı. Karayolları eski 2. Bölge Müdürü Mücahit Şahin, Bornova Belediyesi'nden kamuya terk işleminin yapılmasını istedi ve bağlantıyı sağlayacak 700 metrelik yolun yapımına başladı.
Bu yol çok kısa bir sürede tamamlandı ama evdeki hesap çarşıya uymadı. Kavşak alanındaki arazilerin mülkiyetini elinde bulunduranlar belediyeyle anlaşamadı.
BORNOVA İÇİN NE DEDİLER?
Karayolları inandı
Bornova Belediyesi eski Başkanı Aysel Bayraktar: Mülk sahipleri ile defalarca görüştük. Anlaşmaya vardık. Ancak bir kaç kişi son anda vazgeçti. Karayolları kamulaştırma yapılacağına inandığı için çalışmalara başladı. Cengiz Bulut'a proje ile ilgili her türlü dokümanı bıraktım. Üzerine gidilse proje tamamlanabilirdi.
Resmi kurum var
Mücahit Şahin (Projenin uygulandığı zaman Karayolları 2. Bölge Müdürü- Müsteşar Yardımcısı) : Karşınızda Bornova Belediye Başkanı var. Projede kamu yararı var mı, yok mu? Ona bakmak lazım. Belediye parselasyon planı olan 18 uygulaması ile yapacağım diyorsa ve projede kamu yararı varsa işe başlanır. İşe başlamazsan önü açılmaz ki."
Rakam çok yüksek
Büyükşehir Belediyesi İmar İşleri Daire Başkanı Hasan Topal : Proje kapsamında 18 bin metrekarenin kamulaştırılması gerekiyor. Kamulaştırmanın belediyeye maliyeti 10 trilyon lirayı buluyor. Projeyi sıraya koyduk. Ancak öncelikli değil.
Kamulaştırma şart
Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü yetkilileri: Aysel Bayraktar zamanında verilen kamulaştırma sözü tutulmadığı için proje yarım kaldı. Kavşak köprü alanının tamamının kamuya terki işlemi halen yapılmadı.
Haddini aştı
Bornova Belediye Başkanı Cengiz Bulut: Yol konusunu 4 yıldır takip ediyorum. Karayolları ve Büyükşehir Belediyesi nasıl yaparsa yapsın sorunu çözsün. Aysel Bayraktar'ın Karayolları'na yazdığı yazılarda haddini aşan bir kaç kelime var. Ama kabahatli o değil. Büyükşehir, 18 uygulamasında yoğunluk artışına izin vermediği için proje kilitlendi. İkinci yol kamulaştırma.
|