Elektrik Mühendisleri Odası (EMO) Ankara Şubesi tarafından
düzenlenen ''Asansör Meslek Alanı Çalıştayı''
başladı. Milli Kütüphane Toplantı Salonundaki çalıştayın açılış konuşmasını
yapan EMO Ankara Şube Başkanı Ramazan Pektaş, asansörlerin
ülkemizde yaygın olarak kullanılmasının 30-40 yıllık bir geçmişe sahip
olduğunu söyledi.
Aradan geçen sürede birçok asansörün teknik ömrünü tamamladığını vurgulayan
Pektaş, şunları kaydetti:
''Bu noktada önemli olan asansörlerin sistem olarak gönümüz şartlarına
uydurulması ya da işlemez duruma gelen parçalarının değiştirilmesidir. Aksi
halde ölümlü ya da yaralanmalı kazalar kaçınılmaz olur. Sadece Ankara'da her yıl
ortalama olarak 7-8 kişi asansör kazaları nedeniyle ölüyor. Bu nedenle
asansörlerin ruhsatlandırılması ve denetlenmesi büyük öneme sahip.''
Kocaeli Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Tarık Duru da asansörlerin artık
modern yaşamın vazgeçilmez bir parçası olduğunu ifade ederek, ''Asansör
teknolojisi yapı endüstrisinin gelişine bağlı olarak hızla gelişiyor. 2000
yılının başından itibaren asenkron motor teknolojisi yerine senkron motor
teknolojisine geçildi. Artık insanlar kimi asansörlere bindiğinde lüks bir
otomobile binmiş gibi keyif alıyor'' dedi.
''Ankara'da asansör kaza raporu''
Konuşmaların ardından, EMO Ankara Şubesince hazırlanan ''Ankara'da Asansör
Kaza ve Denetim Raporu'' da kamuoyuyla paylaşıldı.
Asansörlerin güvenlik durumuna göre ''yeşil'', ''mavi'' ve ''kırmızı'' olarak
etiketlendirildiği raporda, ''yeşil etiket'' asansörün mevcut haliyle
kullanılmasında teknik ve güvenlik açısından sakınca bulunmadığını, ''mavi
etiket'' eksik ve hataların ivedilikle giderilmesi gerektiğini, ''kırmızı
etiket'' ise eksik ve hataların giderilmesine kadar asansörün kullanılmasının
sakıncalı olduğunu anlamına geliyor.
Raporda, asansörlerin etkin olarak denetlenmesi sonucu, ''yeşil etiketli''
asansör sayısında artış olduğu belirtilerek, şu bilgilere yer verildi:
''2011 yılında ilçelere göre baktığımızda Çankaya'daki denetimler sonucunda,
'kırmızı etiketli' asansör sayısı 517 adet, 'mavi etiketli' asansör sayısı 503
adet, 'yeşil etiketli' asansör sayısı 1426 adet (yüzde 58) olarak belirlenirken,
Yenimahalle'de 'kırmızı etiketli' asansör sayısı 445 adet, 'mavi etiketli'
asansör sayısı 131 adet, 'yeşil etiketli' asansör sayısı ise 192 adet olarak
sınıflandırıldı.''
Raporun sonuç bölümünde ise asansör kazalarının önüne geçilmesinde bakımcı
firmaya, yapının yöneticisine ve kullanıcılara sorumluluklar düştüğü
belirtilerek, gerekli denetimleri yapmadıkları takdirde yaşanacak kazalardan ve
can kayıplarından yetkililerin sorumlu olacağı kaydedildi.
Yarın da devam edecek çalıştayda, akademisyenler, firma yetkilileri ve meslek
odası temsilcileri çeşitli sunumlar yapacak.
|