Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı ve Arçelik Genel Müdürü
Levent Çakıroğlu, Arçelik Üretim ve Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı İsmail
Hakkı Sağır ve Arçelik Ar-Ge Direktörü Cemil İnan, Arçelik'in Ar-Ge bölümünün
kuruluşunun 20. yılı dolayısıyla şirketin Çayırova'daki tesislerinde
gazetecilerle bir araya geldi.
Şirket ve Ar-Ge çalışmaları hakkında bilgi veren Çakıroğlu, Arçelik'in
dünyada sektörün önde gelen oyuncularından biri olduğunu, ciro itibariyle
bakıldığında Avrupa'da beyaz eşya sektöründe 3. büyük oyuncu olduklarını ifade
ederek, toplam 11 fabrikada faaliyet gösterdiklerini, Türkiye dışında Romanya,
Rusya ve Çin'de fabrikaları bulunduğunu, özellikle Türkiye'deki fabrikaların çok
büyük kapasite ve verimlilikle çalıştığını anlattı.
115 ülkeye ihracat yaptıklarını, portföylerinde 10 marka bulunduğunu dile
getiren Çakıroğlu, Arçelik ve Beko'nun beyaz eşya sektöründe önde gelen markalar
olduğunu, Grundig'in de elektronik ürünlerde ve son dönemde beyaz eşya
ürünleriyle pazarda görülen markalar olduğunu kaydetti.
''Ar-Ge cesur bir adımdı''
Çakıroğlu, Arçelik için 20 yıl önce Ar-Ge'nin kuruluşunun da arkasında büyük
bir vizyon bulunan cesur bir adım olduğunu ifade ederek, Ar-Ge'nin kuruluşuyla
Arçelik lisans kullanma mecburiyetini geride bırakarak kendi teknolojisini
geliştirdiğini ve bu şekilde de Arçelik'in tarihindeki dönüm noktalarından biri
olan uluslararası açılımın da anahtarının elde edildiğini söyledi.
Levent Çakıroğlu, ''Kendi teknolojimize sahip olduğumuz için istediğimiz her
pazarda faaliyette bulunabiliyor ve ürünlerimizi satabiliyoruz. Onun için 115
ülkede ürünlerimiz satılmakta'' dedi.
Son derece rekabetin yaşandığı sektörde global pazarlarda büyüme hedefiyle
çalıştıklarını kaydeden Çakıroğlu, bunu yapabilmek için güçlü markalara
ihtiyaçları olduğunu, markaların gücünü tüm pazarlarda yükselttiklerini
anlattı.''Şunu da biliyoruz ki güçlü markalar arkasında güçlü teknoloji varsa
var olabilir. Bu sebeple biz de Ar-Ge'yi markalarla birlikte odağımızda tutmaya
devam ediyoruz'' diyen Çakıroğlu, Ar-Ge yatırımlarının hız kesmeden, artarak
devam ettiğini söyledi.
Arçelik'in Türkiye'de en fazla Ar-Ge merkezine ve patent sayısına sahip
şirket olduğunu belirten Çakıroğlu, Arçelik'in Türkiye'den Uluslararası Patent
ve Fikri Haklar Örgütü'ne yapılan başvuruların üçte birinden fazlasını
gerçekleştiren, dünya patent liginde ilk 500'de 95. sırada yer alan tek Türk
şirketi olduğunu kaydetti.
Levent Çakıroğlu, Ar-Ge 'ye cironun 1-1,5'u kadar kaynak aktardıklarını,
bunun da yıllık 70 milyon ile 100 milyon dolar arasında değiştiğini belirterek,
''Yenilikçilik bizim kimliğimizin en önemli unsurlarından birisi. Yenilikçilik
kimliğimizi sürdürebilmek için teknolojik kabiliyetlerini artırmak lazım. Ar-Ge
'ye yatırım yapmamız şart ve son derece kararlıyız. Ar-Ge yatırımları artarak
devam edecek'' dedi.
''İhraç ürünleriyle bu pazarlarda pay elde etmek istiyoruz. Afrika'da
fabrika yatırımı konusunu da değerlendiriyoruz''
Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı ve Arçelik Genel Müdürü Levent
Çakıroğlu, Ortadoğu, Afrika, Güneydoğu Asya pazarlarına odaklandıklarını
belirterek, ''İhraç ürünleriyle bu pazarlarda pay elde etmek istiyoruz.
Afrika'da fabrika yatırımı konusunu da değerlendiriyoruz'' dedi.
Her yıl bu pazarlardaki markalı pazar paylarını istikrarlı şekilde
artırdıklarını, satışlarının yüzde 80'inin markalı olduğunu belirten Çakıroğlu,
şöyle konuştu:
''Bunun yanında bir de bulunmadığımız pazarlara giriyoruz. Ortadoğu, Afrika,
Güneydoğu Asya pazarlarına odaklanıyoruz. Geçen dönemde Avustralya ve Yeni
Zelanda pazarlarına girme kararı verdik ve oralarda fabrika yatırımı değil,
satış pazarlama şirketi kuruyoruz. İhraç ürünleriyle bu pazarlarda pay elde
etmek istiyoruz. Konsolidasyon konusunda Arçelik'in güçlü bilançosu, ana
hissedar Koç Holding'in stratejisi ve Arçelik'e olan desteğiyle aktif olarak
potansiyel satın alma pozisyonlarını da değerlendiriyoruz. Bunları da
somutlaştıkça paylaşma fırsatı bulacağız.''
Genel olarak Afrika ülkelerine ihracat yaptıklarını ve büyümeye devam
ettiklerini, bu bölgelerde fabrika yatırımı konusunu da değerlendirdiklerini
belirten Çakıroğlu, ''Ülke pazarlarının dinamizmine, büyüme potansiyeline, çevre
ülkelere satış potansiyeline bakıp değerlendiriyoruz ve fizibilite çalışmaları
yapıyoruz. Tarih verebileceğim somut bir proje yok. Pazar büyüdükçe o pazarın
kaldırabileceği fabrika yatırımlarına ihtiyaç olabilir'' diye konuştu.
Bir gazetecinin ''Bir rakibinizin tasarruflu ürünlerde ÖTV indirimi
yapılmasına ilişkin önerisini nasıl değerlendiriyorsunuz?'' sorusunu şöyle
yanıtladı:
''Enerji verimliliği yüksek ürünlerin sağladığı enerji tasarrufunu gördük.
Buzdolabında yüzde 70'leri aşan tasarruf söz konusu. Enerji ihtiyacımız her
geçen gün artıyor ve enerjiyi sağlamak pahalı hale geliyor. Enerji verimliliği
yüksek ürünlerin kullanılması hem ülke ekonomisi hem de çevre için çok faydalı.
Bu ürünlerin kullanımının artışı paralel olarak karbon emisyonunu da önemli
ölçüde azaltacak. Avrupa Enerji Komisyonu'nun yaptığı çalışmalarda ileriye dönük
olarak karbon emisyonunu azaltma konusunda en önemli faktörlerden birisi olarak
evlerdeki enerji verimliliği yüksek ürünlerin kullanımının artırılması. Enerji
verimliliği yüksek ürünler hemen hemen bütün gelişmiş ülkelerde teşvik ediliyor,
farklı yöntemlerle satışına özel teşvikler veriliyor. Elbette Türkiye'de de
böyle bir teşvik yöntemi olmasını arzu ediyoruz ve bu öneriyi destekliyoruz.
Bunun, enerji ihtiyacının azaltılmasına doğrudan katkısı olacağı açık.''
Çakıroğlu, Türkiye'de beyaz eşya sektörünün 2011 yılında büyümesinin devam
ettirmesini beklediklerini, yüzde 10'lar civarında büyüme gerçekleşebileceğini
ifade ederek, dünyada ise pazarların farklılık gösterdiğini ama dünyada da
sektörün büyüyeceğinin görüldüğünü söyledi.
''Dünyaya saygılı dünyada saygın olmak''
Arçelik Ar-Ge Direktörü Cemil İnan, Arçelik'in Türkiye'de beyaz eşya, Tv ve
klimada pazar lideri olduğunu, Avrupa'da ilk 3'te ve dünyada ilk 10'da yer
aldığını belirterek, şirketin dünyaya ihraç edilen Türk markaları arasında başta
geldiğini vurguladı.
Ar-Ge'nin ''Dünyaya saygılı dünyada saygın olmak'' vizyonuyla hareket
ettiğini ifade eden İnan, çalışmalarını 7 Ar-Ge merkezinde sürdürdüklerini,
Türkiye'de en fazla Ar-Ge merkezine sahip şirket olduklarını, hedeflerinin,
yaratıcı ve buluş içeren, rekabetçi, konfor ve müşteri memnuniyetini sağlayan,
kullanımı kolay ve çevre dostu ürün ve teknoloji geliştirmek olduğunu
kaydetti.
İnan, 1991 yılında 30 kişinin çalıştığı Ar-Ge 'de 2010 yılında 870 kişiye
ulaştıklarını belirterek, aynı yıllar içinde 4 olan patent başvurusunun 1200'ye,
20 milyon dolar olan ihracatın 2,34 milyar dolara, net satışların ise 734,7
milyon dolardan 4,62 milyar dolara ulaştığını bildirdi.
Merkez hakkında
Konuşmaların ardından Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı ve Arçelik
Genel Müdürü Levent Çakıroğlu, Arçelik Ar-Ge Direktörü Cemil İnan ve Arçelik
Üretim ve Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı İsmail Hakkı Sağır ile birlikte
Arçelik'in Çayırova'daki Merkezi Ar-Ge binasını gazetecilere gezdirdi ve 20 yıl
sonunda ilk kez basın mensuplarına kapıları açılan Ar-Ge merkezinde yürütülen
çalışmalar hakkında bilgi verdi.
İlk olarak merkezin Titreşim ve Akustik Bölümü'ne gezen gazeteciler, burada
bulaşık ve çamaşır makinelerinin sessiz çalışması konusunda yapılan çalışmalar
hakkında bilgilendirildi.
Arçelik'in ''akıllı ev''ine yapılan ziyaret, gelecekte beyaz eşyaların nasıl
olacağını gözler önüne serdi. Yetkililer, güneş enerjisiyle aydınlatma sağlanan,
yağmur sularını biriktiren ve sulamada kullanılmasını sağlayan, buzdolabını
güneş enerjisiyle soğutan sistemlerle donatılan akıllı evdeki sistemi anlattı.
Arçelik Ar-Ge merkezinde üzerinde çalışılan ve yakın bir gelecekte evlerde de
kullanıma sunulacak akıllı şebeke hakkında bilgi veren yetkililer, akıllı evdeki
beyaz eşyaların internet bağlantısının olduğu her yerde nasıl kontrol
edilebildiğini gösterdi.
Yetkililer, bilgisayar veya cep telefonları aracılığıyla bir dokunuşla
bulaşık veya çamaşır makinesini, fırını, kombiyi veya klimayı çalıştıran
sistemin evlere yerleştirilmesi konusunda inşaat şirketlerinden teklifler
geldiğini ve görüşmelerin sürdüğünü bildirdi. Akıllı evde bulunan akıllı şebeke
sayesinde de akıllı ürünler elektriğin ucuz olduğu zaman çalışıyor, pahalı
olduğu zaman çalışmıyor.
Merkezi Ar-Ge'de kiri pişirmeyen, sadece tencereyi ısıtan indüksiyon ocaklar
da üzerinde yumurta pişirilerek tanıtıldı.
Arçelik, 20 yıllık Ar-Ge yolculuğunu ve bu yolculuğun öğrettiklerini ''Bir
Ar-Ge Yolculuğu - Bilim, Teknoloji ve Rekabetin Sularında Yaratıcılığı
Yönetmek'' adlı bir kitapta bir araya getirdi. Kitap, Ar-Ge bölümünün
kurucularıyla ve bu süreçteki ilk yol arkadaşlarıyla yapılan söyleşilerin yanı
sıra Koç Holding ve Arçelik'in yöneticileri ile Arçelik Ar-Ge ekibinin bilgi,
anı ve tanıklıklarıyla hazırlandı. Kitap, Arçelik Ar-Ge'nin öyküsü yanında
Türkiye'de Ar-Ge kavramının oluşması ve Ar-Ge çalışmalarının kurumsallaşması
sürecinin ipuçlarını da sunuyor.
|