Türkiye'de sivil havacılık son yıllarda çok büyük mesafe
kat etti. Başta THY olmak üzere havayolu şirketleri yolcu sayılarını katlarken,
mevcut havalimanları da kapasitelerinin üzerinde çalışmaya başladı. Bu
gelişmeler sonucu altı yeni havalimanı yapılması kararlaştırıldı.
İstanbul'da düzenlenen Ulaştırma Şûrası ile ICAN'09
Havacılık Müzakereleri Konferansı, havacılık sektörüne ilişkin tarihî
kararların alınmasına sahne oldu. 27 Eylül-2 Ekim arasında gerçekleştirilen
10. Ulaştırma Şûrası sonunda, ulaştırma sektörüne ilişkin
100'ün üzerinde karar alındı. Bu kararlar arasında, İstanbul'da 60 milyon yolcu
kapasiteli bir havaalanı ile diğer illerde 30 milyon yolcu kapasiteli iki, 15
milyon yolcu kapasiteli de 3 ayrı havaalanı yapılması kararlaştırıldı.
Uçak-dolmuş-taksi işletmelerinin kurulmasının da önerildiği şûrada, bu yolla
alternatif turizm bölgelerinin geliştirilebileceği belirtildi. ICAN'09
Konferansı'nda da, yeni ülkelerle hava ulaştırma anlaşmaları yapılarak,
aktarmasız uçuş sayısı ile Türk Hava Yolları dışında özel şirketlerin de dış
hatlarda daha fazla tarifeli sefer düzenlemesinin önü açıldı.
ICAN'09 Havacılık Müzakereleri Konferansı'na ise 56 ülkeden 200'ün üzerinde
sektör yetkilisi katıldı. Konferans çerçevesinde aralarında ABD, Finlandiya,
Lübnan, Singapur, Fiji Adaları, Avusturya, Fransa, Gambiya, Hong Kong, Birleşik
Arap Emirlikleri, İsviçre, Hindistan, Polonya, Portekiz, İspanya ve İran'ın da
olduğu 31 ülke ile müzakere gerçekleştirildi. Sivil Havacılık Genel Müdürü
Dr. Ali Arıduru, organizasyonun Türkiye'nin tanıtımının yanı
sıra yeni işbirliği anlaşmaları sağladığını söyledi.
Arıduru, "Hiç anlaşmamız olmayan 7-8 ülke ile anlaşma yaptık. Bugüne kadar 97
ülke ile ikili hava ulaşım anlaşması vardı, bu sayı 105'e çıkacak. Diğer
ülkelerle de mevcut anlaşmamızı güncelledik. Yeni hatlar ve sefer artırımları
sağlandı. 2003'te 67 noktaya uçuş yapıyorduk, bugün 130 dış hat noktasına
ulaştık. Yeni anlaşmalar uygulamaya konulunca bu sayı 150'ye çıkacak." dedi.
Ulaştırma Şûrası'nda, Türkiye'nin uluslararası uydu projelerinde yer alması için
gerekli çalışmaların yapılması, hava kargo taşımacılığına uygun olan
havaalanlarının 'serbest bölge' ilan edilmesi ve hava aracı ve parçası
sertifikasyonunun Türkiye tarafından sağlanabilir hale getirilmesi de karara
bağlandı. Yerli imalat olarak en az 2 tip uluslararası bilinirliği olan tek/çift
motor pervaneli ve çift motorlu hafif jet uçağı üretimi, Türkiye'nin kendi
uydusunu uzaya yerleştirecek teknolojiye sahip olması ve Türk sivil hava
taşımacılığı filo yapısının 2023 yılında 100 geniş gövde, 450 dar gövde ve 200
bölgesel uçak olacak şekilde 750 uçaklık yapıya ulaşması hedefi ortaya konuldu.
|