lk açıldığı dönemde sadece üçte birlik doluluk oranına ulaşabilen İstanbul Zeytinburnu'ndaki Olivium Alışveriş Merkezi, firmalardan gelen taleplere yetişemiyor.
Mağaza kiralamak isteyen 400 şirketin sıraya girdiği belirtilirken, Anadolu yakasında da yeni bir alışveriş merkezi kurulmasına karar verildi. Olivium Genel Müdürü Orhan Murat İzci, yeni alışveriş merkezi için 45 milyon dolar yatırım yapılacağını söyledi. Zeytinburnu'nda elde edilen sonuçların yeni bir yatırım için teşvik edici olduğunu kaydeden İzci, Ümraniye'de kurulacak merkezin büyüklüğünün 41 bin metrekare olacağını dile getirdi. 101 bin metrekare alana kurulacak alışveriş merkezinde 160 mağaza faaliyet gösterecek. Olivium ile aynı özellikleri taşıması beklenen merkezin Eylül 2008'de açılması planlanıyor. İstanbul'un lüks alışveriş merkezi denilince akla ilk gelen adreslerden Akmerkez'in kurucusu Akkök Grubu da Anadolu yakasında yeni yatırıma hazırlanıyor. Grubun Yönetim Kurulu Üyesi Ayça Dinçkök, daha önce yaptığı açıklamada, "Anadolu yakasına Akmerkez kalitesinde bir alışveriş merkezi açacağız." ifadelerini kullanmıştı.
Ünlü markaların indirim mağazalarının bulunduğu Olivium, 1996'da Zeytinburnu'ndaki üreticilerin girişimleriyle deri mağazası olarak kurulmuştu. 1998'de Rusya'da yaşanan krizden sonra bazı değişiklikler yapan yönetim, mağazayı alışveriş merkezine dönüştürmüştü. Yeni yüzü ile 1 Nisan 2000'de açıldığında sadece 25 mağazaya ve yüzde 32 doluluk oranına sahipti. Bir yıl sonra gelen ekonomik krizin de etkisiyle mağaza açmak isteyenlerin sayısı iyice azaldı. Ancak 2002'den itibaren merkezin ismi öne çıkmaya başladı. Boş dükkan kalmaması üzerine projede otel olarak görünen kısım da mağaza haline getirildi.
Terlikli müşteriler kayboldu
Bir yılda inşaatı bitirilerek 3 bin metrekare alışveriş alanı oluşturuldu ve toplam kiralanabilir alanı 33 bin 700 metrekareye çıktı. Yılda 10 milyon kişiyi ağırlayan Olivium'un yeni açılan kısımları Teknosa, Vakko ve Homestore gibi ünlü markalara yer veriyor. Daha önce metrekaresi 15 dolara kiralanırken, şimdi fiyatlar 40 dolar civarında.
İndirim çarşısındaki değişimin bir benzeri müşterilerde de yaşandı. Genel Müdür İzci, ilk dönemlerde alışveriş merkezine terlikle gelen müşterilerin lüks markaları ürkütebileceği yorumları yapıldığına işaret etti: "Aradan geçen zamanda insanlar kıyafetine dikkat ederek gelmeye başladı. Terlikle gelmiyorlar artık. 15 günlük alışveriş yapılırdı. Artık ihtiyacı kadar günlük alışveriş yapıyorlar. Evin hanımı kuaföre, gençler sinemaya geliyor." Olivium'un Türkiye'de adını duyuran bir başka özelliği de her çarşamba düzenli olarak yapılan 'minder sohbetleri' oldu. Sezen Aksu ve Tarkan gibi ünlüleri hayranları ile buluşturan proje ve sosyal sorumluluk çalışmaları uluslararası organizasyonlarda ödül aldı.
Herkes para kazanmıyor
Alışveriş merkezlerinin iyi bir planlama yapılmadan açıldığını belirten İzci, "Herkes Akmerkez üzerinden hareket edip 'çok iyi paralar kazandırıyor' diye bakıyor meseleye. Ama bu paraları kazanmak için perde arkasında çok büyük birikimler var." diye konuştu. İzci, Bağdat ve İstiklal'dekiler gibi özelliği bulunanların dışında cadde mağazacılığının kaybolmaya başladığı kanaatinde. Tüketicilerin yeni gözdesi alışveriş merkezleri.
|