Türkiye’de ihracat hariç yaklaşık 300 milyon metrekare büyüklüğünde zemin kaplama sektörü bulunuyor. Sektörün büyük bölümünü mermer, laminat parke, seramik, granit gibi zemin kaplamaları oluşturuyor. Ticari vinil zemin kaplamalarının ise, 5-5,5 milyon metrekarelik hacmi bulunuyor. Yaktaş da bu pazardan her yıl 1,5 milyon metrekare yani yüzde 25-30 arasında bir pay alıyor. PVC zemin kaplama ve duvar koruma sistemlerinin önemli markalarının biri olan Gerflor’un Türkiye Temsilcisi olan Yaktaş’ın Yönetim Kurulu Başkanı Artuk Yakut; projeleri, 2017’in trendleri, ürün ve yatırımları hakkında merak ettiklerimizi yanıtladı.
Yaktaş, Türkiye’de hangi markalarla hizmet veriyor? Pazar payınızı rakam vererek açıklar mısınız?
Yaktaş, PVC zemin kaplama ve duvar koruma sistemlerinde uzmanlaşmış Gerflor’un temsilcisi konumunda. Gerflor’un grup bünyesinde birleştirdiği Mipolam, Taralay, Taraflex, SPM, Romus, Sportcourt gibi çeşitli marka isimlerini de aynı şekilde temsil ediyoruz. Dokuma vinil, yer ve duvar kaplamaları, Fitnice markamız altında üstün teknoloji ürünü vinil kaplama iplikleri ile eşsiz estetik konseptleri kullanıma sunuyor. Mannigton, Toucan-T ve Bentzon, karo ve rulo halı konseptinde temsil ettiğimiz diğer markalar.
Yaktaş Yönetim Kurulu Başkanı Artuk Yakut
Mekana ve kişiye özel tasarımlar
Kişiye ve mekâna özel tasarımlar yapıyor musunuz? Örnekler verir misiniz?
Kişiye ve mekâna özel ürün çözümleri sunuyoruz. Zemin konusunda mekânın ihtiyacına göre ürün gamı tespit edip, projeye özgü zemin çözümleri geliştiriyoruz. Mesela Taraflex kapalı spor mekanları için en uygun zemin kaplamasıdır. Bu sebeple 40 yıldır tüm olimpiyatlarda özellikle voleybol ve hentbol branşlarında resmi zemin tedarikçisi konumunda bulunuyor. Taraflex ürünleri, kullanım ömrü boyunca garanti ettiği, düşme ve atlama kaynaklı çarpmalardaki yüksek darbe emiciliği etkisi ve uzun vadeli sporcu sağlığını koruyan yapısı sayesinde, dünya genelinde yüzlerce spor salonunda 1947 yılından beri kullanılıyor. My Taralay ve My Taraflex konseptleri mimarlara istedikleri renklerde kendilerine özgü dizaynlarda projeler yaratmalarına olanak sağlıyor. Fitnice marka ürünlerimiz, ofisler, restoranlar, SPA merkezleri, spor salonları ve otellerde vinilin kaliteli ve dayanıklılığını halının işlevsel özellikleriyle bir araya getiriyor. Toucan-T halılarımız da özellikle yeni Plankx konsepti ile yine mekâna ve kişiye özel; kendi tasarım planını uygulamak isteyenlere, farklı renkler, desenler ve baskı tekniği ile yaratılmış ürünler sunuyor.
Portföyünüzde birden fazla marka olmasının dezavantajları ve avantajları nelerdir?
Portföyümüzdeki ürünleri topladığımız başlıklar esnek vinil döşemeler, dış mekan spor zeminleri, dokuma vinil ürünler ve halılar. Aynı zamanda duvar koruması, çarpma bantları, köşe koruması ürünlerimiz, engelli uyarıcı ürünler, profiller, el aletleri ve paspas sistemlerimiz de mevcut. Markalarımızın birlikteliği bizlerin farklı projelere farklı çözümlerle yaklaşmasını kolaylaştırıyor. Farklı sektörlerin ihtiyaçları aynı olmuyor; sağlık, eğitim sektöründe veya endüstriyel alanlarda kullanılacak zemin kaplama ürünleri farklılaşabiliyor. Örneğin, vinil ürün gamımızın tercih edilmeyeceği noktalarda karo ve plaka halılarımızla projelere çözüm ortağı olabiliyoruz. Yaktaş bu anlamda zemin kaplamaları konusunda bütüncül bir çözüm ortağı.
Yakın zamanda gerçekleştirdiğiniz projelerinizden örnekler verir misiniz? Bu projelerde yapılan uygulamalar hakkında bilgi verir misiniz?
Yakın zamanda Türkiye genelinde 8 farklı şehirde açılan Dünya Göz Hastanesi’nde Gerflor ürünlerini kullandık. Yine VakıfBank Spor Sarayı’nda spor sahalarının ve idari-teknik personel ofislerinin zeminlerinde Gerflor ürünleri kullandık. Reyap Sağlık Grubu’nun Çorlu’dan sonra İstanbul’da hizmete soktuğu hastanesinde de yaklaşık 14 bin metrekarelik bir alanda Gerflor Mipolam Esprit ve Creation 55 ürünlerini kullandık. Beşiktaş Nevzat Demir Tesisleri de Gerflor ürünleriyle yenilendi. İstanbul Zeytinburnu'nda açılan Atatürk Öğrenci Yurdu projesinde 45 bin metrekarelik Gerflor Creation Wood serisi kullanıldı.
Yaktaş hangi ülkelerle çalışıyor? Bu ülkelerde ne tür projeler yapılıyor? Tercih edilen ürünler hangileri?
Yaktaş yurt içi sektöre hizmet veriyor. Geniş ürün yelpazemiz artık hemen hemen tüm sektörlerde ciddi talep görmekle birlikte, ağırlıklı hizmet verdiğimiz sektörleri şöyle sıralandırabiliriz: Sağlık, eğitim, spor, finans, endüstri, ofisler, mağazalar, oteller.
LVT’nin yıldızı daha da parlayacak
Zemin kaplamalarında bu dönemin modası nedir? Yaktaş’ın trendleri belirlemede nasıl bir rolü var?
Bu dönemin modası kesinlikle rahat döşenebilen, kolay uygulanabilen ve değiştirilebilen, hayatı kolaylaştıran ürünler. Bir ikinci en önemli ihtiyaç da artık zeminde kullanılan ürünün kolay temizlenebilir olması. Tasarımlı zeminler, üç boyutlu efektler, zeminlerde baskı teknolojileri, yönlendirmeli akıllı zeminler, aslında her şeyden önemlisi projeye uygun butik zeminler 2017’nin en önemli trendleri. Elbette ki, zemin malzemesinin sürdürülebilirlik kaygısı önümüzdeki yıllarda da her zamankinden daha önemli olacak. Her şeyden önemlisi de LVT olarak adlandırdığımız lüks karo vinilin bütün doğal zemin malzemelerinin görüntüsünü de taşıyabiliyor olması, tabii bütün diğer avantajlarıyla birlikte. Tüketicinin ve mimarın en önemli beklentisi, seçtiği zemin kaplama malzemesinde konfor ve beklediği katma değere kavuşma. Bu da, istenilen görüntüde, stilde, renkte, desende ve dokuda, aynı zamanda da kolay temizlenebilen, darbeye dayanımlı, yüzey korumalı, özel mekânlarda kullanıma uygun ve bütçeyi zorlamayan çok özel bir malzeme olan LVT’nin yıldızının daha da parlaması anlamına geliyor.
Gerflor ürünleri bu bağlamda gelecek beklentilerini de karşılıyor. Üstün aşınma ve yoğun ayak trafiği dayanımıyla, ticari alanlarda ihtiyaca yönelik şık çözümler sunan Creation LVT Zemin Koleksiyonu; ahşap, taş, mineral ve tekstil görünümlü yüzeyleri ve farklı renk seçenekleriyle malzeme seçicilerin gözde zemin malzemesi haline geldi. Creation LVT Zemin Kaplamaları; üstün yüzey koruma kürü, çizilme ve lekelere karşı dayanıklılığı, kolay bakım koşulları ve kolay temizlenebilirliği, yüksek akustik performansı ve antistatiklik özelliğiyle çözüm odaklı; %100 geri dönüşümlü yapısı, düşük VOC emisyon değeri, REACH regülasyonuna uygunluğu ve çevresel değerlere saygısıyla da doğa dostu. Aynı zamanda su geçirmezliği, küflenme ve solma yapmayan yapısı ve anti bakteriyel özelliğiyle çocuk odalarından, hijyenik mekanlara kadar geniş bir kullanım alanına sahip. Gerflor LVT Creation koleksiyonu sabit yapıştırıcılı (Dry-Back), kendinden yapışkanlı (X’press) ve patentli dikey geçmeli (Clic System) modelleriyle farklı uygulanma şekilleri de sunuyor. Creation Clic ve Creation X’Press Sistemler seramik veya fayans zeminler üzerine doğrudan monte edilebiliyor; ıslak hacimlerde ve yenilemelerde de güvenle tercih ediliyor. İşyerlerinde çalışma ortamının düzenini aksatmadan, toz ve gürültü çıkarmadan, kolayca takılıp sökülebilen bu sistemler süre sıkıntısı olan acil projelerde çok hızlı uygulama avantajı sunuyor.
Türkiye’nin içinde bulunduğu siyasi ve ekonomik koşulların sektörünüze etkisi nedir?
Yılın başında inşaat sektörünün büyüme oranı beklentisi yüzde 2,5-3’lerdeydi. Temmuz ayında mevsim etkilerinden arındırılmış inşaat sektörü güven endeksi yüzde 2,5 artış gösterdi. İnşaat sektörü güven endeksindeki bu artış, alınan kayıtlı siparişlerin arttığına, yeni yapılacak projelere ve inşaat sektörünün yatırımlarına hız kesmeden devam ettiğine işaret ediyor.
2016 yılı Yaktaş için nasıl geçti? Büyüme rakamınız yaklaşık ne kadar olacak?
Yaktaş, 20 yılda yaklaşık 15 milyon metrekare ticari vinil zemin kaplamasını endüstriyel alanlardan, hastanelere, okullara, konutlara ve spor alanlarına kadar birçok farklı zemine uyguladı.
Gerflor, Yaktaş ile 20 milyon Euro yatırım yapacak
2017 yılı ile ilgili öngörünüz nedir? Yaktaş ve sektörü nasıl bir dönem bekliyor?
Türkiye’de ihracat hariç yaklaşık 300 milyon metrekare büyüklüğünde zemin kaplama sektörü bulunuyor. Sektörün büyük bölümünü mermer, laminat parke, seramik, granit gibi zemin kaplamaları oluşturuyor. Ticari vinil zemin kaplamalarının ise 5-5,5 milyon metrekarelik hacmi bulunuyor. Biz bu pazardan her yıl 1,5 milyon metrekare yani yüzde 25-30 arasında bir pay alıyoruz. 2017 yılında ve sonrasında bu rakamın yılda 5 milyon metrekareye çıkması için elimizden gelen gayreti göstereceğiz. Türkiye’de entegre projeler adı altında hastane ve eğitim kurumları projeleri gündemde. Hastaneler için 3 yılda 10 milyon metrekare ticari vinil zemin kaplamaları isteniyor. Eğitim kurumları da devreye girerse burada da 6 milyon metrekarelik bir pazar var.
Gelecek dönem için planladığınız projeler var mı? Başka markaların Türkiye temsilciliğini almayı düşünüyor musunuz?
Önümüzdeki yıllarda hastane ve eğitim kurumları gibi entegre tesislerin inşa edilecek olması, bu ürünlere olan talebi artıracak. Yaktaş’ın hedefi yıllık 1,5 milyon metrekare olan işlem hacmini kısa sürede 5 milyon metrekareye çıkarmak.
Türkiye’de sektörünüzle ilgili sorunlar var mı? Bununla ilgili çözüm önerileriniz nelerdir?
Her sektörde olduğu gibi haksız rekabeti sağlayan kayıt dışı ticaret zemin kaplama sektörünün de en önemli sorunlarından biri. Özellikle vinil segmentinde üretim olmaması da Türkiye’de Ar-Ge yatırımlarını sınırlı kılıyor.