Yüzyıllık Alsancak Garı, EXPO 2015'e Kurban Ediliyor
EXPO 2015 Fuarı'nda İzmir'e gelecek heyetin çalışmaları için tarihi Alsancak Garı'nda inşaat çalışmaları başlatıldı. Doğal SİT alanı olan garda bir çivi çakılması için Anıtlar Yüksek Kurulu'ndan izin alınması gerekirken, şu an yürütülen çalışmaları hangi kurumun başlattığı, izin alıp almadığı konusunda herhangi bir açıklama yapılmıyor.
Tarihi, Türkiye'deki demiryolları kadar eski olan Alsancak Garı, EXPO 2015 Fuarı'nda İzmir'e gelecek heyetin çalışmalarına kurban ediliyor. Heyetin çalışmalarını yürütülebilmesi için, Doğal SİT alanı olan garda inşaat çalışmaları başlatıldı.
Garın içine kolonlar atılarak, özel bölmeler oluşturulurken, boya, badana ve zeminde kazı çalışmaları da başlatıldı. Doğal SİT alanı olan garda yürütülecek her türlü çalışma için Anıtlar Yüksek Kurulu'ndan izin alınması gerekirken, çalışmaları, yetkili kurumlardan ne TCDD, ne de İzmir Büyükşehir Belediyesi üstleniyor. Garın doğal yapısına zarar veren çalışmalar sadece 3 gün kentte kalacak Uluslararası Sergiler Merkezi (BİE) heyeti ile kente gelmesi beklenen Cumhurbaşkanı Abdulllah Gül için yürütülüyor.
Belediye de, TCDD de üstlenmiyor
Konuyla ilgili olarak görüştüğümüz TCDD Alsancak Gar'ı yetkilileri çalışmaların Büyükşehir Belediyesi tarafından yürütüldüğünü belirtirken, daha önce EXPO çalışmalarını bire bir yürüttüğünü açıklayan Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, gardaki düzenlemelerin tüzel bir kişilik tarafından yürütüldüğünü iddia etti. Kocaoğlu konuyla ilgili bilgilerinin olmadığını ileri sürdü. İzmir Büyükşehir Belediyesi, daha önce de EXPO'nun yer belirlemesi konusunda doğal SİT alanı olan İnciraltı'nı seçmiş ve buradaki tarım arazilerini imara açmıştı.
Avukatlardan suç duyurusu
Avukat Arif Ali Cangı, koruma altına alınmış taşınmaz malların herhangi bir şekilde restore edilmesi için Anıtlar Kurulu'ndan izin alınması gerektiğini belirterek, "Konunun takipçisi olacağız. Gerekli girişimleri yaptıktan sonra izinsiz bir çalışma tespit edilirse suç duyurusunda bulunacağız" dedi. EGEÇEP Dönem Sözcüsü Erhan İçöz de, Alsancak Gar'ında yürütülen düzenleme çalışmalarından geç haberdar olduklarını, ancak tepkilerini göstermek için EXPO Heyeti'ni İzmir'e geldikten sonra protesto edebileceklerini söyledi.
1858'de hizmete açıldı
Alsancak Gar'ı tarihi Türkiye tarihi kadar eski bir geçmişe sahip. Robert Wilkin adlı İzmirli İngiliz tüccar ile dört ortağı 1855'te İzmir-Aydın demiryolu için imtiyaz talebi ile Osmanlı hükümetine başvurmuş ve 1856'da imzalanan sözleşme ile bu imtiyazı almışlardı.
1857'de şirket el değiştirmiş ve İzmir'den Aydın'a Osmanlı Demiryolu adını almıştı. 1857'de Vali Mustafa Paşa döneminde temeli atılan demiryolunun başlangıcında yer alan Alsancak (o günkü adıyla Punta) Garı, 1858'de hizmete açıldı. Geçtiğimiz yıllarda özelleştirilmesi ile gündeme gelen Alsancak Garı, metro çalışmaları nedeniylede iki yıldır tren seferlerine kapalı.