Yıldırım ÎTO Üyelerini Formula 1 İçin Nasıl İkna Etti?
Tarih 10 Ekim 2002. Yer İTO Meclisi. Dönemin İTO Başkanı Mehmet Yıldırım Formula 1 projesiyle ilgili üyelere bilgi veriyor. Pistin 25 milyon dolara mal olacağını söylüyor. Bazı üyelere "Fizibilite raporu var mı?" diye soruyor. İşte cevap: "250 bin dolar harcayıp rapor çıkarsak, zaten okumayacaksınız." Ve İTO işe fizibilitesiz giriyor. Sonuç ortada. Pist inşaası 153 milyon dolara ancak tamamlanacak.
Herkes maliyeti katlanan Formula 1'in yarışlara yetişip yetişmeyeceğini merak ederken İstanbul Ticaret Odası'nın pist yapımı ile ilgili olarak suçlanan eski başkanı Mehmet Yıldırım'ın üyeleri nasıl ikna ettiği de bizzat Meclis kayıtlarında ortaya çıktı.
Tarih 10 Ekim 2002: Dönemin İTO Başkanı Mehmet Yıldırım, İTO meclis üyelerine proje hakkında ilk bilgiyi veriyor. İşte meclis tutanaklarına giren konuşma:
Mehmet Yıldırım (10 Ekim 2002) Sayfa 17:
... Şimdi projenin ilk etabının 25 milyon dolar olduğunu söyledim. Bundan sonrası projenin gelişmesi için; yani otel yaparsın, efendim aqua park koyarsın, işte Amerika'da, Paris'te olan eğlence Disneyland gibi... Efendim golf gibi ekleyeceğiniz alanlar bundan sonra gelir. İlk etapta 25 milyon dolar; arsa hariç. Arsa zaten tahsis.
Bu konuşmadan sonra İTO Meclis üyeleri projenin fizibilite raporunu soruyor. Yıldırım'ın sayfa 55'te başlayan cevabı şöyle:
"Şimdi değerli arkadaşlar fizibilite diyorsunuz, biz 3 aydır çalıştık. Tabii ben sizin zamanınızı almamak için çok detaylı vermedim. Fazla da teknik bilgiyi ben de bilmem. Bunun fizibilitesi 250 milyar paradan 100 milyara kadar bir olay var işin içerisinde. Yani şirket kurun dediğimiz zaman fizibilite diyorsunuz, yarın öbür gün size bir dosya versem, diyeceksiniz ki bunu nerede hazırladınız. Yani bu bir teknik konu. Bunun projesi 250 bin dolar.
Adamın birinci şartı da bunu ingiliz bilmem ne şirketine yaptıracaksınız. Bunun ayrıcalıkları var. Bizim bildiğimiz bir konu da değil. Benim size hazırlayabileceğim bir fizibilite yok ortada, ben de bilmiyorum ki o kadarını. Şimdi olay bu. 3 tane şehir bu işin peşinde. Adam geldi öteyi gezdi, beriyi gezdi, bu insan da boş bir insan değil, 74 yaşında birisi. 3 aydır bu işin peşindeyiz. Durup dururken ben sizin önünüze bu işi kör balta getirmiş değilim. Ama bana fizibilitesini getir, bunun fizibilitesi 10 -15 dosya tutacak. Nasıl taşıyacağım hepinize? Çok basit görüyorsunuz isterken. Ama o dosyaların bir sayfasını okuyacak mısınız?
Her toplantıda maliyet katlandı
10 Ekim 2002 tarihinde Mehmet Yıldırım, ÎTO Meclisi'nden yatırım için onay alıyor. Çalışmalar hızla başlıyor. Ancak aradan çok geçmeden maliyet olarak belirlenen 25 milyon dolar 52 milyon dolara çıkıyor. Mehmet Yıldırım bu durumu 24 Ekim 2002 tarihli bir sonraki toplantıda şöyle açıklıyor:
"... Tribün, bunun 10 -12 bini kapalı bir kısmı, diğerleri açık. Çıkardığımız hesap 52 milyon dolar; arsa hariç.
Fiyat artışından sonra meclis üyeleri bu durumu eleştiriyor. Ancak Yıldırım, maliyet artışının sorun olmadığını söylüyor ve bu durumu meclis tutanaklarının 70. sayfasında şöyle açıklıyor:
"... bu 10 trilyonla falan olacak iş değil tabi, 50 milyon dolar. 10 trilyonla başlanır, bu şirketin yönetimi sizlerden seçilecek, siz gideceksiniz, yine bu meclis seçecek yönetimi. Yani bizdeki şirketlerin yönetimi bu meclisten seçiliyor. Dönen gelişimlere göre sponsor ararız, buluruz, bulamayız. Bilemiyorum ben şimdiden, size şu olacak bu olacak da demek istemiyorum ama..."
O toplantıdan 8 ay sonra ÎTO Meclisi'ne çıkıyor yine Mehmet Yıldırım. Gündem yine Formula 1 ve yine maliyet arası. Yıldırım durumu üyelere şu sözlerle açıklıyor 12 Haziran 2003 yılında yapılan toplantıda:
"... Arkadaşlar bu yatırım 80 milyon dolar. Bizim iddiamız 60 milyon dolara bunu gerçekleştireceğiz. Diyeceksiniz ki; başkan 60 milyon doları da nerden buldun yine? Şimdi o da var tabii. Şimdi 10 trilyon bi sermaye verdiniz, sağolun. Şimdi bu sermayeyi yüzde 100 artardık 20 trilyona çıkardık. Karar aldık yani, yönetim ve şu kuruluşları ortak olarak."
Yıldırım yaptığı konuşmada 5 bankadan 5'er milyon dolar kredi çekeceğim söylüyor. Ayrıca bilet satışı ile 20 milyon dolar kazabileceklerini de iddia ediyor.
Yalçıntaş: Pist yarışa yetişecek
İTO Başkanı Murat Yalçıntaş, Tuzla'da yapımı devam eden Formula 1 pistinin kesinlikle 19-21 Ağustos tarihlerinde yapılacak yarışlara yetiştirileceğini söyledi: "Bu proje iTO'nun değil Türkiye'nin projesi. Yarışlar Türkiye'de yapılacak. Pisti ve organizasyonu yetiştireceğiz; Türk insanının yüzünü kara çıkartmayacağız" diyen Yalçıntaş, Formula 1 projesinin kendi projeleri olmadığını ama kesinlikle sahiplendiklerini söyledi.