Yeşil Duraklar



Şehirli insanın doğa özlemi belediyeleri yaratıcı projelere yönlendiriyor. Hobi bahçelerinden ve yeşil teraslardan sonra, şimdi otobüs durakları doğanın şehirle birleştiği yeni noktalar haline geliyor. Canlı bitkilerle bezenen duraklar bir yandan şehir peyzajını zenginleştiriyor, diğer yandan bekleme süresini şehirliler için daha katlanılabilir bir zaman dilimine dönüştürüyor.
 
Tüm dünyaya yayılıyor

Hollanda'nın Eindhoven şehrinde, merkezdeki tren istasyonuna beş dakika yürüme mesafesindeki işlek otobüs durağı, birkaç ay önce canlı bitkilerle bezendi. Durağa gelenler kendilerini yeşil bir dünyanın içinde buluyor. Yeşilden hiçbir zaman kopmayan, parklarını her zaman canlı tutan bir şehir, onu daha da fazla içine almak için tasarımın gücünü kullanıyor.

Birleşik Krallık'ta Sheffield Şehir Konseyi liderliğinde hayata geçirilen "Green Roofs for a Cooler Planet" projesi ise otobüs duraklarının çatılarını, kolay büyüyen, dayanıklı çim örtü ile kaplıyor. Proje, ulaşımın yarattığı karbon salımına dikkat çekmeyi ve bu salımın bir kısmını yeşil duraklar sayesinde azaltmayı hedefliyor.

Tasarımcı Adital Era liderliğinde Ibero-Americano Üniversitesi'nde (Mexico City) gerçekleştirilen çalıştay sırasında yaratılan "Alive Busstops" projesi de benzer bir amaca sahip... Otobüs durağı doğal bir şekilde büyüyen sarmaşıklar sayesinde şehrin bitki örtüsüne katılıyor. Durağın çatısı yağmur suyunu topluyor ve bitkilere yönlendiriyor. Sistem suyun fazlasını zemine bırakıyor.
 
Şehircilik ve iletişim için fırsat

Klasik şehir planlamacılığı doğayı parklarla sınırlandırıyor. Yeni yaklaşım ise doğayı şehrin tüm unsurlarının içine entegre etmeyi hedefliyor. Yeşil alanlara dönüştürülen eski tren istasyonları, dikey büyüyen bitki duvarları ile ayrışan havalimanları, şehir merkezlerinde dev tarlalar olarak canlanan kamusal bina terasları... Tüm bu gelişmelerle birlikte, yeşil duraklar yeni anlayışın göstergesi olarak dünyanın dört bir yanında şehirlerin dev ulaşım ağlarına bir parça doğayı taşıyor.

Diğer bir yandan, yeşil durakları yaratıcı açıkhava iletişimi için bir fırsat olarak konumlandırmak da mümkün. Daha yeşil bir şehir veya genel anlamda çevrecilikle ilişkilenmek isteyen markalar, açıkhava iletişiminde benzer uygulamaları hayata geçirebilir.