Barış Erdoğan’ın moderatörlüğünü üstlendiği panelde, Antalya Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Planlama ve Raylı Sistem Dairesi Başkanlığı’ndan Sevcan Atalay, Yalova Belediyesi Ulaşım Hizmetleri Müdürü Mehmet Nuray Tozlu ile Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Cittaslow Türkiye Danışma Kurulu Koordinatörü Prof. Dr. Rıdvan Yurtseven konuşmacı olarak yer aldılar.
Antalya Bisikletle Bütünleşik Ulaşım
“Antalya Bisikletle Bütünleşik Ulaşım” başlıklı bir sunum gerçekleştiren Antalya Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Planlama ve Raylı Sistem Dairesi Başkanlığı’ndan Sevcan Atalay, Antalya Belediyesi’nin Erhan Öncü’nün danışmanlığıyla hayata geçirdiği ‘bütünleşik ulaşım’ yaklaşımından bahsetti.
Tehlikeli Taşıt trafiği bisiklet kullanıcılarının en büyük korkusu olduğunu dile getiren Atalay, bu bağlamda toplu taşıma hatlarına, bisikletlilere ve yayalara yönelik düzenlemeler yaptıklarını ifade etti. Bu bağlamda toplu taşıma hatlarının yeniden düzenlendiğini belirten Atalay, toplu taşıma hatlarına entegre bisiklet ve yaya aksları oluşturduklarını ifade etti.
Mevcut haliyle kaldırımlar ve peyzaj düzenlemelerinin tamamlandığına dikkat çeken Atalay, bugün itibariyle caddelerde yatay ve dikey işaretlemelere başlanacağını söyledi. Süreç kapsamında EMBARQ’ın da desteğini aldıklarını ifade eden Atalay, sunumunu “Antalya’da artık küçük de olsa bir farkındalık ışığı var” diyerek tamamladı.
Yalova’da Organik Ulaşım
Yalova Belediyesi Ulaşım Hizmetleri Müdürü Mehmet Nuray Tozlu da Yolava’nın 2009 yılında organik ulaşım konusunda çalışmaya başladığını, bu anlamda daha önce elde edilen verileri hazırlamayı hedefledikleri ulaşım master planı için kullandıklarını açıkladı.
Kevser Üstündağ ile Gökhan Menteş’in danışmanlığında Ulaşım Master Planı çalışmalarına başladıklarını ifade eden Tozlu, insan erişimini ön planda tutan bir plan geliştirdiklerini vurguladı. Şehir merkezine yaya, bisiklet ve toplu taşıma ile ulaşımı teşvik ettiklerini anlatan Tozlu, bu amaçla şehir merkezine ve Yalova’nın hem güneyine hem de batısına 9 bin araç kapasiteli açık bölge otoparkı yapıldığını aktardı.
Yerel yönetimin yeşil ulaşım için aldığı kararların önemine değinen Tozlu, “Uzun soluklu bir çalışma yürüttüğümüz için eğitim ayağına da önem verdik. Anaokulundan üniversitelere kadar bütün öğrencilere organik ulaşım, trafik eğitimi veriyoruz” dedi. Bu anlamda sivil toplum ve yerel halkın da görüşlerine önem verdiklerini açıklayan Tozlu, şimdiye kadar 4 çalıştay gerçekleştirdiklerini sözlerine ekledi.
Yavaş Şehirler ve Ulaşım
Panelin son konuşmacısı Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Cittaslow Türkiye Danışma Kurulu Koordinatörü Prof. Dr. Rıdvan Yurtseven oldu. Yurtseven, “CittaSlow” hareketinden ve bir kentin Cittaslow olabilmesinin kriterlerinden bahsetti.
Cittaslow hareketinin İtalya’nın Orvieto kentinde başladığını açıklayan Yurtseven; “Hareketin ortaya çıkma nedeni, küreselleşmenin olumsuz etkilerine karşı olumlu etkilerini kullanmak” dedi. Yurtseven, 1999 yılında başlayan “Cittaslow” kelimesinde yer alan “slow”un yani “yavaş” kavramının altında yatan olgunun “ağır ve kararlı adımlarla ilerlemek” olduğuna değindi.
Ulaşım ve sürdürülebilirlik bağlamında Cittaslow ünvanını alan bir kentten beklenenleri de sıralayan Yurtseven, İtalya’da cittaslow kapsamında uygulanan ‘PiediBUS’ etkinliğinden de söz etti.