Propaganda stratejileri ve politik kampanyalar bugün pazarlama disiplininin önemli bir dalı haline geldi. Deneyimli ya da deneyimsiz olsun, adayların bilimsel propaganda kurallarını her zeminde dikkate alması lazım. Yerel seçimlere katılacak adaylar için propaganda çalışmalarına temel olacak 7 ilkeyi geçen hafta yazdım. Bu hafta ise kampanyalarda kullanılacak propaganda malzemelerinden örnekler vereceğim. Bu yöntemlerin tamamı ya da bir bölümü kampanyalara uyarlanabilir.
Önerilen başlıklar sadece fikir vermek amacından ibaret. Malzemeleri bölge ve hedef kitlenin profiline uygun olarak seçmekte yarar var. Seçim stratejisini kurgularken sosyal psikolojinin ayrıntılarını bilen birkaç pazarlama uzmanını tam bu aşamada bünyeye katmak başarı şansını artıracaktır.
Etkisi kanıtlanmış 9 propaganda malzemesi
Başta
Amerika olmak üzere Uzakdoğu ve Avrupa'da gerçekleşen seçim kampanyaları klasik
propaganda yöntemlerinin artık devrini doldurduğunu gösteriyor. Kampanyalarda
yeni nesil uygulamalara yer vererek başarı şansını artırmak mümkün. İşte
kampanya sırasında kullanılan etkileri "psikolojik algı" deneyleriyle
kanıtlanmış propaganda gereçlerinden bazı örnekler.
1.
Seçilmiş binaları dev görüntülerle giydirin!
Poster ya da afişlerin sınırları içinde kalmayın. Belde, ilçe ve ilinizde
uygun binalara hedeflediğiniz stratejik kurguları içeren görüntüleri giydirin.
Kendi görüntünüzü koymayı da unutmayın! Görüntünün olabildiğince büyük olması
başarı şansınızı artıracaktır! Yöntemin psikolojik olarak insanları derinden
etkilediği, görüntüdeki büyüklüğün adayın gücüyle özdeşleştiği bilimsel olarak
kanıtlanmış.
2. Vaatlerinizi üç boyutlu hale
getirin!
Sözlü ya da yazılı vaatlerinizi simgeleştirin. Böylece vaatlerinizin organik
anlamda algılanıp bellek üzerine kazınmasını sağlayacaksınız. İnsan belleğinin
üç boyutlu nesneleri daha kolay algıladığı biliniyor. Örneğin amacınız asfalt
yapmaksa bunu bir silindir maketiyle simgeleyin. Elinize alın; kürsünüze,
masanıza koyun! Hatta her gittiğiniz yerde size eşlik
etsin!
3. Ev ziyaretleri için şaşırtıcı armağanlar
geliştirin!
Yerel yöneticilerin büyük kozu halkla bütünleşmektir. Ev ziyaretlerine önem
verin. Ziyaretlerinizi anlamlı hediyelerle süsleyin. Örneğin çocukların
ihtiyaçlarını dikkate alın. Bebekli aileler için "biberon seti" ya da çocuklar
için "ders gereçleri" gibi onlarca seçenek geliştirin. Paketlerin üzerinde parti
ambleminiz ve portreniz mutlaka bulunsun. Çocuklara gösterilen ilgi sizin bakış
açınızın farklılaşmasını sağlayacaktır!
4. Gazete eklerine
önem verin
En detaylı propaganda faaliyeti ancak yazılı basınla gerçekleşir. Gazete
tirajlarını araştırın. "Insert"ler hangi semt ve mahallerde ilgi görüyor? Tercih
yapın, hedefe uygun mesajlar verin. Sayfalar tam gazete boyutunda olsun. Renkli
baskılardan kaçınmayın. Gazeteleri ücretsiz dağıtmanız etkiyi daha da
artıracaktır!
5. Gövde gösterilerini TIR'larla
yapın.
Yeni olmaları halinde TIR kamyonları açık hava aksiyonlarında etkili birer
mesaj platformu haline dönüştürülebilir. Büyüklükleri etkileyicidir. Seçim
konvoylarını binek araçlarla değil, özel hazırlanmış TIR filolarıyla yapın.
Gerekirse bu araçların bir bölümüne yöre halkının sevdiği sanatçıları koyun.
Canlı müzik yapmak oldukça etkileyicidir. TIR araçlarını "gösteri filosu" haline
de dönüştürebilirsiniz. Hedeflerinizi ayrıntılarıyla anlatan tematik gösteriler
yapın. Kamyonlar tıpkı gezici bir müze gibi ziyaret edilsin! Amaç yine "büyüklük
etkisi" yaratmak!
6. 'Elektronik gösteri merkezleri'
kurun.
Taşınabilir propaganda "kiosk"larınızı yaya bölgelerine kurun. Vereceğiniz
bilgiler sadece gösteriyi değil, bilgi sunumunu da içersin. Elektronik
imkânlardan fazlasıyla yararlanın. Maketler, projeler ve mimari.. Alışveriş
merkezleri içine kurulacak "stand'lar" da oldukça dikkat çekecektir.
Dağıtacağınız kitap, broşür ve ilanları küçük armağanlarla süslemeyi
unutmayın.
7. Projelerinizi 'simülasyon tekniği'yle
somutlaştırın
Belde, ilçe ve kentinizi nasıl bir gelecek bekliyor? Simülasyon tekniğiyle
tıpkı bir bilgisayar oyunu gibi hazırlatacağınız DVD'lerle propagandanıza renk
katın. Bilgisayarı olan her eve, ofise ve kuruma göndereceğiniz "virtual tour"
içeren simülasyon disklerini topluluğa açık yerlerde de yayımlatabilirsiniz.
Programı sunan dış ses mutlaka kendi sesiniz olsun!
8.
Şimdiden örnek olacak bir icraata başlayın!
İcraatınızın simgesi olacak eylemsel bir başlangıç yaratın. Örneğin üzerinde
görüntünüzün bulunduğu bir dış cephe boyasını propaganda malzemesi olarak
kullanın. Boya kentleşmenin, yenileşmenin ve estetiğin işaretidir. Kentin
görüntüsünü nasıl değiştireceğinizi ayrıntılarıyla anlatın. Bu teknik onlarca
başka konuyla çeşitlendirilebilir.
9. Sorunları görsel
malzeme haline getirin!
Bozulmuş asfaltlar, tozlu yollar, hava kirliliği ya da toplanmayan çöpler!
İrkiltici propaganda tekniklerine "sıcak yöntem" adı verilir. İyi bir grafikerin
hazırlayacağı "negatif kompozisyonları" görüntüye çıkarın. Kalitesiz kâğıtlara
bastırın ve dağıtın. Rakiplerinize karşı indirekt yapacağınız bu tür göndermeler
sizi biraz daha öne çıkaracaktır.
Küçük ayrıntılara dikkat!
· Konuşmalarınızda
dev boyutta istatistik grafikler kullanmaktan çekinmeyin.
· İnternet
sitelerinde dikey pencereler (vertical banner) kullanarak kampanya mesajlarınızı
olabildiğince çoğaltın.
· Spor aktivitelerine ve sporcu ruhuna hitap edin.
Aksiyonlarınızda yerel takımların renklerini kullanmayı unutmayın.
· Kadın
seçmeni ihmal etmeyin. Onların adına gönderilecek bir tebrik size olan ilgiyi
artıracaktır.
· Her vaadinizi sloganlaştırın. Bu işi uzman bir kadroyla
yapın. Tıpkı reklamlarda olduğu gibi ilk üç sloganınızın "cıngılı" (reklam
müziği) bulunsun!
· Sloganlarınızı olabildiğince seslendirmeye çalışın.
·
Vaatlerinizi paradoks eylemlerle ortaya koyacak simgeler yaratın. (Örneğin
çamurlu yollar için galoş, yoldaki çukurlar için yara bandı, hava kirliliği için
maske gibi)
· Rakiplerinizle aynı kare içinde görünmemeye bakın.
·
Konumlandırma yaparken kendinizi çok renkli, rakipleri ise siyah beyaz renklerle
betimleyin.
· Aynı kural parti amblemleri için de geçerlidir. Kendi
partinizinki renkli, rakiplerinki ise koyu gri!
· Partinizin propaganda
müziğini canlı kullanmaya bakın.
· Abone makbuzu ve vergi ihbarnamesi gibi
kâğıt materyalin arkasına mesajınızı yazın ve postalayın.
· Çizgi yoluyla
öyküleştirme (cartoon comics) yöntemine önem verin. Başrol hep sizde olsun.
·
Yerme ve tenkitlerinizi kahverengi; vaatlerinizi ise mutlaka renkli zeminler
üzerine yapın.
· Adınız ve soyadınız hep aynı harf karakteriyle yazılsın.
Baskı renklerini asla değiştirmeyin.
· Görüntülerinizde "stüdyo
fotoğraflarını" değil, halkın içinde çekilmiş "doğal enstantaneleri"
kullanın.
· Her ortama ailenizle birlikte çıkın. Görüntüleriniz sevecen bir
aile izlenimi versin. Ancak kıskançlık hislerini tahrik etmeyin!
· Harf ve
sayıların içerdiği anlamları kullanmaya gayret edin. Anafikri daima görsel bir
simgeye bağlayın.
· Yaya propagandası (pavement lecture) önemli bir süreçtir.
Yolda yürüyen insanları etkileyecek aksiyonlar yaratın. Ancak rahatsız edici
olmayın.