Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), 2023'teki 500 milyar
dolar ihracat hedefini, logosunu ve web sitesini yeniledi. 10 bakanlık, 100 STK,
61 ihracatçı birliği tarafından hazırlanıp, dün Başbakan
Erdoğan'a iş dünyasından geniş bir katılımla sunulan 'Hedef
2023 500 Milyar Dolar İhracat Stratejisi' başlıklı projeye göre 24
sektörün 2023 hedefi 545.2 milyar dolara ulaşırken, katma değeri yüksek
sektörlerden makine 100, otomotiv 75, demir çelik sektörü ise 55 milyar dolar
ihracat hedefi belirledi.
Ulusal politika
talebi
TİM, hükümetten, bu hedef için 'ulusal politika' ve bir
'İhracat Ofisi' kurulması talebinde bulundu. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, ise,
"6 yılda 3.5 kat artan ihracat, önümüzdeki 12 yılda pekala 4 kat artabilir. Bu
da, bırakınız 500 milyar doları, onun da üzerinde bir rakama tekabül eder"
dedi.
Türkiye ihracatta dinamik hamle atağına kalktı. Dün İstanbul
Dolmabahçe'de Başbakan Erdoğan'a sunumu yapılan '2023 Türkiye İhracat
Stratejisinin Uygulamaya Aktarılması ve Performans Yönetimi Projesi ile
2023'teki ihracatın yol haritası ortaya kondu.
Başbakan efsaneyi
yıktı
Projenin sunumunda konuşan TİM Başkanı Mehmet
Büyükekşi, "Türkler'in günü birlik kararlar aldığı, strateji
nosyonundan yoksun olduğunu söyleyenler çok yanılıyorlar" diyerek başladı. Bu
"efsaneye" Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın son verdiğini ifade eden Büyükekşi,
"Huzurunuzda bu şehir efsanesine bir kez de biz son vereceğiz. Bu sunuş,
Türkiye'de özel sektör liderliğinde yapılan en kapsamlı strateji belgesidir.
İlhamımızı, yarattığınız istikrardan aldık" dedi. Siyasi ve ekonomik istikrar
sayesinde, uzun yıllardan sonra uzağa bakar olduklarını dile getiren Büyükekşi,
''Gözümüzü ufka çeviren liderliğiniz için size çok teşekkür ediyoruz. Sizin
liderliğinizde Türkiye, bölgesinin rol modeli oldu. Bizlere tüm dünya ölçeğinde
bir mücadele, özgüven örneği oldunuz. Bu belge kendine inanmanın, güvenmenin
belgesidir" dedi.
Stratejiye Harward
desteği
Projeyi, 'Değişimi Gerçekleştirmek, Geleceği
Tasarlamaktır' vizyonu ile hazırladıklarını, öncelikle 2023 ihracat hedefine
ulaşmak için hangi politikalara, paydaşlara, süreçlere ve yetkinliklere ihtiyaç
bulunduğunu tespit ettiklerini anlatan Büyükekşi, Harvard Üniversitesi'nden
Robert Kaplan ve David Norton'un geliştirdiği metodoloji ile yaptıkları
projenin, sektör ve ülke düzeyinde Türkiye'deki ilk uygulama olduğunu, modelin
strateji haritası ile önceliklere neden-sonuç ilişkisi içinde belirleyerek
odaklanması gerektiğini söylediğini kaydetti.
Çağlayan: Hedef
afaki değil
Devlet Bakanı Zafer Çağlayan,
açıklanan 500 milyar dolarlık ihracat hedefinin afaki olmadığını söyledi.
İhracatın 2002 yılında iktidara gelmeleriyle birlikte anlamlı, yüksek
katma değerli bir yapıya dönüştüğünü anlatan Çağlayan, 2002 yılında 36
milyar dolar olan Türkiye ihracatını bugün sadece tekstil ve
otomotiv sektörlerinin gerçekleştirdiğini hatırlattı.
Bu
yıl rekoru egale ederiz
Çağlayan, 2011 yılında orta vadeli
programa göre hedefin 127 milyar olduğunu hatırlatarak, "Ancak yapmış olduğumuz
çalışmalar 2011 yılında inşallah ülkemizin 2008 yılında yapmış olduğu 132 milyar
dolar ihracat rekorunu egale edeceğiz" dedi. Zafer Çağlayan, 1-23 Mart 2011
tarihleri arasında ihracatın geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 22,4'lük
artarak 8,3 milyar dolara çıktığını, 1 Ocak-23 Mart tarihleri arasında ise
ihracatın yüzde 23'lük artışla 28 milyar doları geçtiğini bildirdi. "İnşallah
çok fazla aksilik olmazsa 132 milyar dolarlık ihracatı birlikte geçeceğiz" diyen
Çağlayan, geçen yıl Türkiye'nin Tanzanya'dan Şili'ye 239 gümrük bölgesine
ihracat yaptığını, 27 ülkeye 1 milyar dolar üzerinde ihracat
gerçekleştirildiğini, 67 ülkeye yapılan ihracatın ise tüm zamanların rekoru
olduğunu kaydetti.
İhracatçı firma sayısı artıyor
İhracatçı firma sayısının geçen yıl 50 bin 375'e çıktığını, 9
firmanın ihracatının ise 1 milyar doların üzerinde olduğunu belirten Çağlayan,
mayıs ayı itibariyle Türkiye'nin ticari ateşe sayısının rekor seviyeye çıkarak
205'e ulaşacağını, Türkiye'nin dış ülkelerdeki etkinliğinin arttığını anlattı.
İhracat artışı için yaptıkları çalışmalara değinen Çağlayan, "Bugün 500 milyar
dolarlık ihracat hedefi afaki bir rakam değildir. Bilimsel verilere bilimsel
tabanlı çalışmalara dayanan bir yol haritasıdır. Bunu gerekleştireceğimize
kesinlikle inanıyorum. Çünkü yaptıklarımız yapacaklarımızın teminatıdır. Türkiye
siyasi istikrarla, güvenle, ekonomik istikrarla ve gerçekten özel sektörle
diyaloğu olan Başbakan ve hükümetiyle 500 milyar dolar ihracatı yakalayacaktır.
İhracatçılarımızın sözüdür. İhracatçıların sözü de
senettir."
Büyükekşi: İlk hedefimiz ilk 20 arasına
girmek
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, projenin
iki aşamalı olduğunu, birinci adımda, Türkiye düzleminde 2023 İhracat
Stratejisi'nin uygulamaya aktarılması ve performans programını ortaya
koyduklarını, ikinci adımda ise bunun tüm sektörler için kırılımını yaptıklarını
söyledi. Dünya ticaretine baktıklarını, Türkiye ile karşılaştırmalar
yaptıklarını, rakamlar kadar pazar payının da önemli olduğunun altını çizen
Büyükekşi, "2023'te 500 milyar dolar demek, dünya ihracatından payımızı 13 yılda
2'ye katlamak demek. İlk 20 ihracatçı ülke arasına girmek demek. Şu anda
dünyanın 17. büyük ekonomisiyiz ama, en çok ihracat yapan 31. ülkesiyiz.
Hedefimiz bu sıralamayı değiştirmektir" dedi.
Büyükekşi, Türkiye'nin
ihracatı içinde ileri teknoloji ürünlerinin payının çok düşük olduğunu, sanayi
ihracatında ileri teknoloji ürünlerinin payının yüzde 7 düzeyinde
gerçekleştiğini anımsatarak, önümüzdeki dönemde, dünya mal ticaretinin yine
dünya gelirinin üzerinde büyüyeceğini, 2023 yılında dünya ticaretinin 34.3
trilyon dolar olacağını öngördüklerini belirterek, şöyle devam
etti:
"Gelecek 13 yılın genel trendlerini şu şekilde
öngördük: Dünya ticareti artış oranı geçmiş dönem ortalamasının altında olacak,
gelişmekte olan ülkelerin ağırlığı artacak. Türkiye, gelişmekte olan ülkelerin
gittikçe artan rekabeti ile karşılaşacak, dünya ticaretinde sektörel olarak,
tarımın payında düşüş, sanayinin payında artış olacak. Uzun soluklu değişim
gündemimiz ise teknolojik gelişim ve altyapı olarak bugün; teknolojik dönüşümde
geciken, fiyatta rekabet etmeye çalışan, dışarıya bağımlı, kapasite artışına
odaklanan bir yapıda iken yarın; vizyoner, yüksek katma değer elde eden, Ar-Ge
ve tasarım yapan, etkin ve verimli bir yapı olmayı hedefliyoruz. Ülke
konumlanması açısından bugün; fasoncu, ürün odaklı, yerel üretici konumda iken
yarın; pazarı set eden, tüketici odaklı, global markalar çıkarmış bir ülke
olmayı hedefliyoruz."
9 ayrı senaryo
geliştirildi
TİM olarak, dünya ticaretine ilişkin
iyimser-kötümser-olası başlıkları altında 9 senaryo geliştirdiklerini anlatan
Büyükekşi, "Kabul ettiğimiz referans senaryo çerçevesinde, Türkiye'nin 2023
yılında 500 milyar dolar ihracat hedefine ulaşması için, dünya ticaretinden 2013
yılında yüzde 1, 2018 yılında yüzde 1.25 ve 2023 yılında yüzde 1.5 pay alması
gerekmektedir. Bu, bugüne göre dünya ticaretindeki payımızı iki katına çıkartmak
demektir" diye konuştu.
Yaptıkları tespit, senaryo ve öngörüler ışığında,
2009-2013 döneminin strateji mimarisini oluşturduklarını belirten Büyükekşi,
buna göre, ihracatın Türkiye ekonomisine; rekabet gücünü artırmak, istihdamı
geliştirmek ve bölgesel gelişimi sağlayarak katkıda bulunacağını bildirdi.
Mehmet Büyükekşi, sektörlerin her birinin ihracat hedefleri topladığında 2023
yılında 545.15 milyar dolarlık bir büyüklük ortaya çıktığını belirterek, "Bu
rakama ulaşırsak dünya ticaretinden alacağımız pay da yüzde 1.58 seviyesine
ulaşıyor" dedi.
Tüm sektörlerin hedefinde Rusya
var
24 sektörün her birinde hedef pazarları belirlediklerini, bu
sektörlerin tamamında Rusya'nın hedef pazar çıktığını söyleyen Büyükekşi, Türk
sermayesinin dünyada en çok Rusya'ya yatırım yapmasının bir tesadüf olmadığını,
bu ülkenin aynı zamanda hedef pazar olduğunun altını çizdi.
ABD'nin 22,
Almanya'nın 17, Irak'ın 17, Çin, İngiltere, İran ve Suriye'nin ise 16 sektör
için hedef pazarlar konumunda bulunduğunu bildiren Büyükekşi, yeni sektörlerin
ise uzay ve havacılık, savunma sanayi, bilgi ve iletişim teknolojileri, tıbbi
hassas optik aletler, hastane ekipmanları ve sarf malzemeleri, yenilenebilir
enerji, çevre ve malzeme teknolojileri olduğunu kaydetti.
Bu sektörlerde
15 milyar dolarlık bir ihracat hedefleri bulunduğunu bildiren Büyükekşi,
''Dünyada bu sektörlerin 1,5 trilyon dolar hacmine ulaşacağını düşünüyoruz.
Sonuç olarak; ortaya çıkardığımız bu değerin en üst düzeyde kullanılmasını
istiyoruz. Sunduğumuz strateji statik değil, dinamik bir stratejidir. Her yıl
ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından performans ölçütleri bağlamında gözden
geçirilecek ve güncellenecektir'' diye konuştu.
Başbakan'dan
'ihracat ofisleri' talebi
Konuşmasının son bölümünde Başbakan
Recep Tayyip Erdoğan'a seslenen Büyükekşi, şunları kaydetti: "Beklentilerimiz
sizin liderliğinizde 2023 İhracat Stratejisinin ulusal politika haline gelmesi.
Kamu kuruluşlarının 5 yıllık Stratejik Planlarına 2023 ihracat stratejik
hedeflerini almaları. 2023 İhracat Stratejisi'nin, Yüksek Planlama Kurulu
gündemine taşınması. İlgili Bakanlık ve Kamu kuruluşlarında, İhracat Strateji
Haritasında tanımlı rol ve sorumlulukların koordinasyonu için 2023 strateji
ofislerinin ve proje ekiplerinin kurulmasıdır."
500 milyar dolar
sloganımız
Toplantının ardından gazetecilerin sorularını
yanıtlayan Büyükekşi, "Raporda 2023 için 500 milyar dolarlık ihracat hedefi, 545
milyar dolar olarak revize edildi mi'' sorusunu, "500 milyar dolar bir slogan ve
metodoloji. Ancak 24 sektörün tek tek hedeflerini çıkarınca 545 milyar dolar
olarak çıktı. Her yıl yüzde 12 ihracat artışı hedefliyoruz ancak örneğin bu yıl
yüzde 20 civarında bir ihracat artışı bekliyoruz. Bu zaten devamlı revize
edilecek, dinamik bir çalışma. 500 milyar dolar bir simge, bu simgeyi aynı
şekilde koruyoruz'' şeklinde yanıtladı.
TİM'in logosu da
değişti
Orta Doğu ve Kuzey Afrika'daki gelişmelerin muhtemel
etkisine ilişkin olarak Büyükekşi, 12-13 yıllık sürenin uzun bir periyot
olduğunu, burada o süreç içinde yapılması gerekenlerin belirlendiğini, süreç
içinde değişiklikler yaşanabileceğini anlattı. TİM'in stratejinin açıklandığı
gün logosunu da değiştirdiğine dikkati çeken Büyükekşi, aynı şekilde web
sayfalarını da yenilediklerini ve ayrıca 'Hedef 2023, 500 Milyar Dolar' logosunu
da etkinliklerinde kullanacaklarını belirtti.