Milano'da yapılan testi Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Karayolları Genel Müdürü Mehmet Cahit Turhan, Türkiye'nin Roma Büyükelçisi Hakkı Akil, Milano Başkonsolosu Aylin Sekizkök, köprünün mimarları, uzmanlar ve çeşitli medya kuruluşlarının temsilcileri yakından takip etti. Testi izleyen ve zaman zaman yetkililerden rüzgar hızının yükseltilmesini isteyen Bakan Binali Yıldırım, testin ardından Türk basın mensuplarına yaptığı açıklamada, "Rüzgar testinden önce kapsamlı bir şekilde mühendisler, projeciler, bütün detaylarını anlattılar. 2475 yıllık deprem histogramına göre dizayn yapıldığını ayrıca saatte 216 kilometre hıza göre test edildiğini ki, burada testte 305 kilometre saate kadar çıktık. Görüldüğü gibi köprü bu hız da bile stabil bir davranış gösteriyor" dedi.
Köprünün test sırasında stabil bir davranış göstermesinde dizayndaki farklılığının öne çıktığından bahseden Yıldırım, "Bunun sebebi, bu dizayn diğer klasik asma köprü dizaynlarından biraz farklı. Tabliyesi çok geniş olduğu için, üzerinden de demiryolu yani titreşimli yük taşımacılığı sözkonusu olduğu için burada eğik kablolu bir sistem kullanıldı. Düşey kablonun yanı sıra eğik kablo da var. Dolayısıyla bu yatay ve dikey salınımları daha da azaltıyor ve köprüyü daha dengeli hale getiriyor" diye konuştu. Bu tür testlerin inşaat aşamasındaki köprünün geleceği için önemine dikkati çeken Binali Yıldırım, "Verilen değerlere göre, gördüğümüz test sonuçları gayet olumlu, başarılı" dedi.
Bakan Yıldırım, bu testler sayesinde herhangi bir anormallik sözkonusu olursa projede ona göre revizyona gidildiğinden bahsederek, "Biz bu testin küçük bir parçasını gördük bir fikir edinmek için. Yani model testini gördük. 180 kat küçültülmüş bir modelini gördük. Ama burada 15 gün boyunca farklı yönlerdeki yüklere göre testler yapılacak, inşaat sırasında her iki taraftan takviyesi ilerledikçe oradaki salınımları ölçecek testler yapılacak. Ortadaki birleştirme parçasını koyarken rüzgar şartları nedir, ne tip salınımları oluyor" ifadelerini kullandı.
Saatte 305 kilometre hızda esebilecek çok kuvvetli bir rüzgara dahi karşı koyabileceğini gösteren Yavuz Sultan Selim köprüsünün inşaat çalışmalarına da değinen Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı, sözlerini şöyle sürdürdü: "Temel atıldı. Temel kısmının inşaatı devam ediyor. Bu kulelerin oturacağı yerler devam ediyor. Ondan sonra 320 metrelik kule ve kayar-kalıp sistemiyle köprü süratle inşa edilecek. Bu köprü dünyanın en uzun köprüsü değil ama üzerinden bir gidiş-bir geliş şeritli demiryolu geçen ve 4 gidiş-4 geliş karayolu şeritli yolu olan en geniş ve en uzun köprüsü. Kuleleri de en yüksek olan dünyadaki asma köprü."
Rüzgar testinden önce brifing
Bakan Yıldırım ve beraberindeki heyet, rüzgar testinden önce Politeknik Milano Üniversitesi uzmanları ve köprünün tasarımcısı Fransız Michel Virlegoux'tan köprünün küçük modeli üzerinde bugüne kadar yapılan testler hakkında bilgi aldı. Projenin çok önemli olduğunu belirten tasarımcı Virlegoux, rüzgar testi çalışmalarına 2012 sonbaharında başladıklarını, bu testlerde mevsimlere göre referans rüzgar hızlarının belirlendiğini aktardı.
Uzmanlar, sismik faaliyetlerin yoğun yaşandığı bir bölgeye yakın yerde yapılacak köprü için depremin birincil risk olmadığını ve ona uygun önlemlerin alındığının altını çizerken, asma köprüler için daha önemli bir risk faktörü olan rüzgar konusunda köprünün saatte 216 kilometre ve üzerindeki hızlara dayanıklık gösterdiğini kaydetti.
Köprünün özellikleri
- 2015 yılında faaliyete girmesi hedeflenen Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 59 metrelik genişliğiyle dünyanın en geniş, 1408 metrelik ana açıklığıyla üzerinde 2x4 otoyol ve 2x1 raylı sistem olan dünyanın en uzun, 320 metreyi aşan yüksekliğiyle de dünyanın en yüksek kulelerine sahip asma köprüsü olacak.
- Köprü demiryolu kapasitesi bakımından, 160 kilometre bölü saat hızla köprü üzerinden karşılıklı yönlerde geçmekte olan 1000 ton ağırlığında 400 metre uzunluğunda 2 hızlı tren veya 80 kilometre bölü saat hızında 3 bin 250 ton ağırlığında 400 metre uzunluğunda 2 yük treni olacak şekilde tasarlandı.
- Üçüncünün köprünün inşaatı sırasında 85.000 ton çelik ve 228.000 metreküp beton kullanılacak. Köprüde 68 adet askı kablosu, 176 adet eğik askı kablosu bulunacak. Ana kablo ve askılar 13,465 ton ağırlığında olup 121,000 km yani dünyanın çevresinin 3 katı uzunluğunda olacak.
- 2475 yıllık dönüş periyodu olan çok büyük şiddete bir depreme dayanacak şekilde inşa edilecek köprüde, rüzgar yükü olarak yapılan değerlendirmeler sonucu 100 yıllık rüzgar dönüşü periyodu kullanılacağı bunun da 256 kilometre bölü saatle hızla esen şiddetli bir fırtınaya karşılık geldiği belirtildi.