Mimarlar Odası Ankara Şubesi, Başkent’te kamu varlıklarının konut ticaret planlarıyla sermayeye peşkeş çekilmesine karşı hukuksal mücadelesine devam ediyor.
Mimarlar Odası Ankara Şubesi, Mamak’ta EGO otobüs bölge garajı ve bakım sahasında kamu yararına aykırı konut-ticaret planı değişikliği yapılmasını yargıya taşımıştı.
Ankara 20. İdare Mahkemesi, söz konusu, Ankara İli, Mamak İlçesi, İmrahor Mahallesi, 52945, 52956 ve 52947 ada/parsellere (eski 52487/1, 52488/1 ve 52489/3) ilişkin 1/25000, 1/5000 ve 1/1000 ölçekli imar plan değişikliklerinin 3194 sayılı İmar Kanunu'na, şehircilik ve planlama esaslarına ve kamu yararına, şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına ve hukuka uygun olmadığını belirterek, dava konusu işlemin yürütmesini durdurdu.
Ağaçlandırılacak alan yapılaşmaya açılamaz
Kararı değerlendiren Mimarlar Odası Ankara Şube Başkanı Tezcan Karakuş Candan, “Bu plan değişiklikleri alanda büyük nüfus artışına neden olmakla birlikte, plan açıklama raporunda kentsel teknik altyapı raporu da bulunmamaktadır. Hiçbir nesnel ve bilimsel gerekçeye dayanmadan, ağaçlandırılacak alan olan Mamak’ta EGO otobüs bölge garajı ve bakım sahasında yapılan plan değişiklikleri, kamu yararına ve üst ölçekli planlara aykırıdır. Bilim ve teknikten aldığımız güçle bu plan değişikliğini de yargıya taşıdık. Yargı da bu plan değişikliğine dair dava konusu işlemin uygulanması halinde telafisi güç veya imkânsız zararlar doğacağını belirterek, söz konusu plan değişikliğinin yürütmesini durdurdu. Alanda yapılaşma başlamadan alınan bu kararla kamu yararı gözetilmesi sevindiricidir.” dedi.
Kamu yararına, şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına ve hukuka aykırı
Candan, mahkeme gerekçesinde yer alan şu ifadelerle hukuksuzluğun ortaya konduğunu belirtti: “1/100.000 ölçekli 2038 Ankara Çevre Düzeni Planı (ÇDP) açıklama raporunda belirtilen nüfus yoğunluğuna göre konut ihtiyacının bulunmadığının belirtildiği, imar planı değişikliklerine ilişkin meclis kararında belirtilen nüfus yoğunluğu ile tadilen onaylanan karar ile hesaplanan nüfus yoğunluğu arasında çelişki bulunduğu, plan değişikliği ile ticaret kullanımına hangi gerekçelerle ihtiyaç olduğuna ilişkin nesnel bir gerekçe ortaya konmadığı, plan değişikliği ile kamusal ve ağaçlandırılacak alan olarak belirtilen bölgenin konut ve ticaret alanına dönüştürülmesine rağmen başka bir kamusal alana ihtiyaç olup olmadığı yönünde bir araştırma ve inceleme yapılmadığı, Mekânsal Planlar Yönetmeliği EK-2 tablosunda belirtilen standartlarda yeşil alan, eğitim alanı, sağlık alanı, sosyal ve kültürel tesis alanı, ibadet alanı ayrılmadığı, teknik altyapı alanı ise hiç ayrılmadığı hususları birlikte değerlendirildiğinde dava konusu Ankara İli, Mamak İlçesi, İmrahor Mahallesi, 52945, 52956 ve 52947 ada/parsellere (eski 52487/1, 52488/1 ve 52489/3) ilişkin 1/25000, 1/5000 ve 1/1000 ölçekli imar plan değişikliklerinin 3194 sayılı İmar Kanunu'na, şehircilik ve planlama esaslarına ve kamu yararına, planların kıdemli birlikteliği ilkesi, plan yapım yetkisi, kentsel teknik altyapı değerlendirme raporu ve donatı yönünden şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına ve hukuka uygun olmadığı sonucuna varılmıştır. Öte yandan, dava konusu işlemin imar planına ilişkin olması nedeniyle uygulanması halinde telafisi güç veya imkansız zararlar doğacağı açıktır. Açıklanan nedenlerle; hukuka aykırılığı açık olan dava konusu işlemin; uygulanması halinde telafisi güç zararlar doğabileceğinden 2577 Sayılı Kanunun 27.maddesi uyarınca teminat alınmaksızın yürütmesinin durdurulmasına karar verilmiştir.”