Balıkesir’in Havran İlçesi’nde, yapımı tamamlanma aşamasına gelen Havran
Barajı’nın su tutmaya başlamasıyla, yaşadıkları mağara su altında kalacak 20 bin
yarasanın, yeni mağaralarına taşınma serüveni başladı. Çevreciler yarasaların
hayatlarından endişe ederken, DSİ’yi şeffaf davranmaya çağırdı.
Güney Marmara Doğal ve Kültürel Çevreyi Koruma Derneği (GÜMÇED) Edremit
Körfezi Şubesi Başkanı Mehmet Akif Öznal, Devlet Su İşleri (DSİ) Genel Müdürlüğü
ekiplerinin yarasaların doğal ortamlarından yapay mağaralara taşınmasında
kullanılacak ışık ve ses sistemini kurduğunu tespit ettiklerini açıkladı.
DSİ’nin bilgi vermediği bu konuda, yarasaların akıbetine ilişkin büyük endişe
duyduklarını vurgulayan Öznal, “Yaptığımız incelemeler ve gelen bilgilere göre;
mağaranın ağzı fileyle kapatılmış, ışık ve ses düzeneği kurulmuş. Yarasaların
kış uykusuna hazırlandığı bu dönemde mağaranın kapatılması ve
ışıklandırılmasının popülasyona zarar vereceği yönünde ciddi kaygılarımız var.
Zeytincilerin doğal destekçisi olan yarasaların azalmasıyla, bölge ekonomisi
için büyük değer taşıyan zeytinliklerdeki doğal dengenin de bozulması halinde,
geri dönülemeyecek zararlara yol açılacağı yönündeki şüphelerimiz var. DSİ'nin
tüm ısrarlara karşın ‘taşıma projesi’ hakkında suskunluğunu koruması, bu proje
hakkındaki endişelerimizi doğrular nitelikte buluyoruz. DSİ, yetkilileri,
yarasaların taşınması projesi hakkında yaptığı çalışmaları anlatıp, kamuoyunu
bilgilendirmelidir” dedi.
Zeytin sineğinin doğal yok edicisi
GÜMÇED Edremit Körfezi Şubesi Başkanı Öznal, İnboğazı Mağarası’nda yaşayan
yarasaların varlığının, en önemli geçim kaynağı zeytincilik olan Havran ve
çevresi için hayati önem taşıdığını belirtti. Öznal, “Yarasalar, çok miktarda
böcek tükettikleri için doğal dengede son derece önemli bir rol oynayan memeli
hayvanlar. Havran'daki 20 bin yarasalık bu koloni, her gece 100 kilodan fazla
zeytin zararlısı böcek yiyebiliyor. Zeytinin en büyük düşmanı olan ‘zeytin
sineği' zararlısını yarasalar doğal ortamda yok ediyor. Üretici, zeytin sineği
ile mücadele için her yıl milyonlarca lira ödüyor. Yarasaların yok olması zeytin
sineğinin de çoğalmasına, dolayısıyla da yöre ekonomisine büyük bir darbe
vurması anlamına geliyor. Bu özelliğiyle, tarımsal faaliyetin devamında da
hayati görev üstleniyor. Yarasaların taşınması, doğaseverlerin yanı sıra yöre
çiftçisi açısından da büyük önem arz ediyor. Yarasaların taşınmaya çalışıldığı
yapay mağara, kolonilerin yaşamlarını devam ettirebilmeleri açısından çok
önemli. Yarasaların kış uykusuna hazırlandığı bu dönemde mağaranın kapatılması
ve ışıklandırılması ne kadar doğru bir çalışma? İnsan eliyle oluşturulan bu
yapay tabiata uyum sağlayabilip yaşayabilecekler mi, kayıplar oluşacak mı? Ya da
ne kadarı taşınma sürecinde kaybedildi. Endişelerimiz giderilmeli” diye konuştu.
“Ses ve ışık kullanmamıza gerek kalmadı”
DSİ 25'inci Bölge Müdürlüğü yetkilisi ise, İnboğazı Mağaları’ndaki
yarasalarının taşınması için çalışmalara başlandığını doğruladı, “Taşınma
işlemini kış aylarına bırakamazdık çünkü kış uykusu yarasalar için çok önemli.
Yavrulama dönemi için mart ayına da bırakamazdık. Taşınma sürecini bir hafta
önce başlattık. Yarasaları taşımaya çalıştığımız mağara yaklaşık 300 yaşında.
Mağara, 2 büyük odadan oluşuyor. Yeni mağara, eski mağaranın daha üzerinde ve
birbirine geçmeli odacıklardan oluştuğu için geçişleri kolay oldu. Temmuz ayında
‘guana’ adı verilen yarasa gübrelerini yeni mağaraya taşıdık ve mağarada bir
ekosistem oluşmasını sağlamıştık. Uzmanlar gerekli incelemeleri yaptı, yapay
mağaranın taşınmak için uygunluğuna karar verdi. Nem ve ısıyı ayarlayan bir
sistem kurduk. Taşınma sürecini başlattık. Bu süreci kayıpsız bir biçimde
gerçekleştirdik. Ama ses ve ışık sistemini kullanmamıza gerek kalmadı. Şimdi
gözlem yapıyoruz” dedi.
Yapay mağaranın özellikleri
Yetkililerden alınan bilgiye göre yarasaların taşınacağı yapay mağara, eski
mağaranın 50 metre yükseğinde ve 60 metre uzağında. Baraj su tutunca yapay
mağara su seviyesinin 45 metre yukarıda kalacak. Yarasaların barındığı eski
doğal mağaranın derinliği 500 metre. Yüksekliği ise 1 metre ile 3 metre arasında
değişiyor. Daha sonradan yapılan yapay mağaranın uzunluğu da 500 metre.
Yüksekliği ise 2 metre ile 6 metre arasında değişiyor. Adının açıklanmasını
istemeyen DSİ yetkilisi, suskunluklarının nedeninin, bu konudaki açıklamayı DSİ
Genel Müdürü Haydar Kocaker'in kendisinin yapmak istemesinden kaynaklandığını
sözlerine ekledi.
Ne olmuştu
Balıkesir’in Havran İlçesi’nde, 1995 yılında yapımına başlanan ve 72 milyon
TL harcanarak geçen yıl ekim ayında bitirilen baraj, sular altında kalacak
mağaralardaki yarasa kolonileri yüzünden faaliyete geçemedi. Yetkililer,
yarasaların, kendileri için 3 milyon TL harcanarak inşa edilen suni mağaralara
geçmek yerine, sular altında kalacak yuvalarında kalmakta direttiğini savundu.
Köylüler ise 3 bin 600 hektar alanı sulayacak Havran Barajı’nın bir an önce
faaliyete geçmesini istedi, aksi takdirde yarasaları zehirleyeceklerini söyledi.
Bunun üzerine, Çevre ve Orman Bakanlığı ile iki üniversiteden gelen teknik ekip,
incelemelerde bulunarak 20 bine yakın yarasanın gürültü yapılıp ışık tutularak
çıkarılmasına karar verdi.