YAPI’nın Mart Sayısı Çıktı!



YAPI Dergisi’nin Mart sayısında Zaha Hadid Architects’in tasarladığı “Chanel için Mobil Sanat Pavyonu” projesine geniş yer veriliyor. Derginin Mart sayısında ayrıca Türkiye’den ve yurtdışından proje ve uygulamalarla, çeşitli konulara ilişkin makaleler yer alıyor. Bu proje ve makaleler arasında Çağdaş Cami Tasarımı konusu öne çıkıyor.

“Sanat ve Mimarlık Üzerinden Çağdaşlığa Vurmak!..”

Doğan Hasol, derginin Mart sayısındaki “Sanat ve Mimarlık Üzerinden Çağdaşlığa Vurmak!..” başlıklı yazısında; “Biraz saygı lütfen! Sanata saygı, sanatçıya saygı, kültüre saygı... Ve en önemlisi, Atatürk’ün bize kazandırdığı çağdaş Cumhuriyet’e, onun kazandırdığı değerlere saygı!” diyor.

Chanel için Mobil Sanat Pavyonu

Chanel Mobil Sanat Pavyonu, Zaha Hadid’in uyumlu bir biçimsel mantık ile heykelsi bir duygu yaratan mimarlık dilinin geldiği son aşamanın ürünü. Pavyon şimdiye kadar Hong Kong, New York, Tokyo ve Paris’te kuruldu.

Cami Tasarımında Sinan’ı İzlemek Bağlamında Uyarılar

Doğan Kuban cami tasarımıyla ilgili yazısında “Dini ağırlıklı bir politik görüş, hiç olmazsa camilerde, çağdaş insanlara seslenecek yeni mekân vizyonlarının ortaya çıkmasına yardım ederse Müslümanların çağdaş dünya sahnesine eşit koşullarla katılma potansiyelinin yok olmadığını kanıtlamış olur” diyor.

Yeşil Vadi Camisi

Adnan Kazmaoğlu’nun tasarladığı İstanbul Ümraniye’deki Yeşil Vadi Camisi’nin ana kütlesi arsanın yarısını kaplayan bir su yüzeyi üstüne yerleştirildi. Geometrik kurgu olarak caminin ana mekânı ve formu, kütle çapı 25 metre olan bir yarımküreden çıkarmalarla elde edildi.
               
Refiye Soyak Camisi

Mutlu Çilingiroğlu’nun tasarladığı İstanbul Ümraniye’deki 400 kişi kapasiteli Refiye Soyak Camisi, üçgen bir arsada dairesel bir form ile bunun içinde yer alan bir “küp”ten oluşmaktadır. Küp, islamın esas öğelerinden olan ve küp şeklindeki Kabe’nin kelime kökenine referans veren yalın formdan yola çıkılarak ibadet mekânını şekillendirmek için seçilmiştir.

Havra-Kilise-Cami

Gelsenkirchen’de 1735 yılında inşa edilmiş Bleck Kilisesi’nin soluna geçici yapı niteliğinde Yahudi ibadetinin mimari göstergesi olan bir havra, sağına ise Müslüman ibadetinin mimari göstergesi olan bir cami yerleştirildi. Ağırbaş/Wienstroer mimarlık bürosunun Almanya’da tasarladığı projenin sonlarına doğru inançlar arasında gezintiye çıkmaya davet eden bu üç yapı birleşti.

avanos 5d (beş duvar arası)

avanos 5d, A. Defne Önen tarafından farklı kurgulara olanak tanıyan ve gereksinimlere göre dönüşebilecek, açık planlı, bağımsız ya da geçişli, birbiri ve çevre ile iç içe 5 ünite olarak Nevşehir’de tasarlandı.

Ayrıca;

Tasarım Eğitiminde Temel Eksik ve Yanlışlar (Yanılgılar); Sümer Gürel
Çocuklar Nerede Oynayacak?; Genco Berkin
“Büyük Usta Mimar Sinan’ın Anısına Cami Mimarisi Üzerine Mimari Fikir Yarışması”
İKSV “Salon”; Cem Sorguç / CM Mimarlık Ltd.
Curtis Hixon Parkı; Thomas Balsley Associates Arch.
Tasarımın Sihri; Yasemin K. Enginöz
Sadi Diren’in Seramik ve Cam İşleri; Yasemin K. Enginöz

YAPI Mart sayısında...

Yapı Dergisi'ne abone olmak ya da dergiyi satın almak için tıklayınız