Uluslararası pazarlarda projelere imza atan Türk inşaat firması Yapı Merkezi’nin lider firma olarak yer aldığı ve diğer bir Türk inşaat firması Özaltın ve yerel firma Kolektor ile oluşturduğu konsorsiyum, Slovenya’nın son yıllardaki en büyük inşaat projesi olan Divaca-Koper Demiryolu Projesi kapsamındaki T7 Mlinarji Tüneli’nin kazı çalışmasını törenle tamamladı. 13 Haziran 2022 tarihinde yapılan tören, T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Slovenya Altyapı Bakanı Bojan Kumer, 2TDK Genel Müdürü Pavle Helka, Kolektor Direktörü Kristjan Mugerli, Yapı Merkezi İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, Yapı Merkezi Holding CEO’su Aslan Uzun ve Yapı Merkezi İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Berna Tuncel’in katılımlarıyla gerçekleşti.
Slovenya’da Alp Dağlarını delmekte olan Yapı Merkezi liderliğindeki konsorsiyum, ilk tüneli zamanından önce tamamlamış oldu. Söz konusu proje, Slovenya’nın en stratejik ve önemli yatırımı konumunda bulunuyor ve zamanında tamamlanması Slovenya ekonomisi için büyük önem taşıyor.
"189 milyar dolarlık ulaştırma yatırımı hedefliyoruz"
T7 Mlinarji Tüneli’nin kazı çalışmasının bitirilmesi nedeniyle gerçekleştirilen törende konuşan T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, iki ülke arasında her alanda olumlu olarak seyreden ilişkilerin, etkilerini ortak olarak geliştirilen projelerde de hissettirdiğini belirterek şunları söyledi: “2011 yılında imzalanan Türkiye ile Slovenya arasında Stratejik Ortaklık Belgesi sonrasında ekonomik ilişkilerimiz de büyük bir ivme kazandı. Bu çerçevede, ikili ticaret hacmimiz 2 milyar doların üzerinde seyretmektedir.
Türkiye olarak, başta müteahhitlik olmak üzere hizmetler sektöründe gelişmiş bir altyapıya ve önemli bir deneyime sahibiz. 131 ülkede, 450 milyar doların üzerinde, 11 binden fazla proje üstlenildi. Dünyanın en büyük 250 müteahhitlik firması listesinde ülkemiz, 42 firma ile ilk üçte yer almaktadır. Türk müteahhitlik firmalarımız, Avrupa’da karayolu, tünel, köprü, demiryolu gibi yaklaşık 200 altyapı projesi üstlenmiştir. Karavenke tüneli de dahil Slovenya’daki birçok projede Türk müteahhitlerin imzasını görüyoruz.
Bu proje ile birlikte ise müteahhitlerimiz Slovenya’nın en stratejik ve önemli yatırımını üstleniyorlar. Slovenya’yı Avrupa’nın lojistik kapısı olarak konumlandıran Koper Limanı ile bu koridor üzerindeki hizmet kapasitesi artacak, hizmetin güvenilirliği de en üst seviyeye çıkacak. Lojistik bir süper güç olma yolunda ilerleyen ülkemiz, Orta Koridor’da, Asya ve Avrupa arasında alternatif, güçlü bir lojistik ve üretim üssüne dönüşerek önemli sorumluluklar üstlendi. Özellikle Çin’den Londra’ya kadar uzanan tarihi ipek yolunun ‘Orta Koridoru’nda yer alan Türkiye’nin uluslararası ticaretteki önemi bir kez daha kanıtlandı. Türkiye olarak hiç ara vermeden projelerimize devam ederek adeta dünyanın lojistik koridoru olduk. Önümüzdeki 30 yılda yapmayı planladığımız 189 milyar dolarlık ulaştırma yatırımında en büyük payı demiryolu sektörüne ayırmayı ve hali hazırda yük taşımalarındaki %5 olan demiryolu payını yaklaşık %22’ye çıkarmayı hedefliyoruz.
1000 kişiye istihdam sağlayacak
Törende konuşan Başar Arıoğlu ise, İsveç’te devam eden faaliyetlerinden sonra Avrupa’da gerçekleştirmekte oldukları ikinci proje olması nedeniyle Divaca - Koper Demiryolu’nun kendileri için ayrı bir önemi olduğunu aktardı. Zorlu mühendislik projelerinin planlanan zamandan önce ve olağanüstü başarılı bir şekilde tamamlanmasının artık bir Yapı Merkezi klasiği haline geldiğini de söyleyen Arıoğlu sözlerine şöyle devam etti: “Fahri Konsolosu olduğum Slovenya’nın ekonomik gelişimine büyük katkı sağlayacak ulusal projelerinde Şirketimizin yer alması benim için hem mutluluk ve hem de gurur kaynağı. Slovenya’nın son yıllardaki en büyük inşaat projesi olan Divaca-Koper Demiryolu Projesi’nin önce 2. kısmının (LOT 2) ihalesini sonra da 1. Kısmının (LOT 1) ihalelerini 2021 yılında toplamda 600 milyon Avro’dan fazla bir sözleşme bedeli ile kazanma başarısını göstermiştik. 2021 yılının Mart ayında imza töreni gerçekleşen proje kapsamında Del - Patlat Yöntemi ile yapılan; 37,9 km’lik 11 adet tünel ile uzunlukları 452 ve 647 m olan iki adet viyadük inşaatı bulunuyor.
Yapı Merkezi liderliğindeki konsorsiyum, bir ilke daha imza attı ve karstik mağaralar ve ezilme zonları içeren içeren Slovenya Alpler’ini delerek bugün, 1200 m’lik ilk tünelin kazısını zamanından önce tamamlama başarısını gösterdi. 20 Eylül 2021 tarihinde kazısı başlayan T7 Mlinarji Tüneli bugün itibarıyla Proje’de kazısı tamamlanan ilk tünel oldu. Ülkemizi Avrupa’da başarı ile temsil etmeye devam eden Yapı Merkezi olarak, T7 Tünelini 370 günlük öngörülen kazı süresinin çok daha altında, 266 günde, tamamlamış olmanın da mutluluğunu yaşıyoruz. Proje kapsamında Yapı Merkezi ve taşeronları bünyesinde toplam 1000 kişiye istihdam sağlanacak ve bunun 600 kişi kadarı Türk olacak. Bu önemli projeyi 2025 yılının 2. çeyreğinde tamamlamayı planlıyoruz.”
Slovenya’nın en stratejik yatırımı Yapı Merkezi’ne emanet
Tünel mühendisliği alanında yüksek zorluk derecesinde değerlendirilen Alp Dağları’na özgü kireçtaşı bazlı karstik kaya oluşumları içinde tüneller açıldığını belirten Arıoğlu, Slovenya’nın dünyaca ünlü ormanlarına ve doğal yaşamına zarar vermeden çalışmayı sürdürdüklerinin de altını çizdi. Proje ile birlikte Slovenya’yı Avrupa’nın lojistik kapısı olarak konumlandıran Koper Limanı’nın hizmet kapasitesinin artacağını ve hizmet güvenilirliğinin en üst seviyeye çıkartılacağını ifade eden Başar Arıoğlu, bu açıdan bakıldığında projenin Slovenya’nın en stratejik ve önemli altyapı yatırımı konumunda olduğunu aktardı.
Yapı Merkezi 3 kıtada 4.000 km’nin üzerinde demiryolu inşa etti
1965 yılında kurulan Yapı Merkezi uluslararası arenalarda dev projelere imza atan bir Türk inşaat firması olarak taşımacılık, altyapı ve genel müteahhitlik alanlarında global öncü oldu. 2021 yılı sonu itibariyle 3 kıtada 4.000 kilometrenin üzerinde demiryolu ve 62 raylı sistem projesini başarıyla tamamlayan firma, dünyada günde 3,5 milyondan fazla yolcunun güvenle taşınmasını sağlıyor. Yapı Merkezi, 2016 yılında Asya ve Avrupa kıtalarını deniz tabanının altından karayolu tüneli ile birleştiren Avrasya Tüneli Projesi’ni tamamladı. Dünyanın en uzun (2.023m) orta açıklıklı asma köprüsü olan 1915 Çanakkale Köprüsü de 18 Mart 2022 tarihinde Yapı Merkezi liderliğindeki Ortak Girişim tarafından tamamlanarak hizmete açıldı.
Yapı Merkezi’nin, Tanzanya, Etiyopya, Senegal, Zambiya, Cezayir, Fas ve Sudan gibi diğer Afrika ülkelerinde de devam eden ve tamamlanmış ulaşım projelerinde imzası bulunuyor.
19.000’den fazla çalışanıyla Yapı Merkezi, aranan ve güven duyulan bir "dünya markası" olma vasfını gittikçe pekiştirmeyi, Türkiye’nin ve dünyanın bayındırlık tarihindeki seçkin konumunu sürdürmeyi hedefliyor. Engineering News-Record - ENR tarafından her yıl belirlenen TOP 250 Global Müteahhitler Listesi’nde 2021’de 68. sırada yer alan Yapı Merkezi, Raylı Sistemler-Toplu Taşıma Listesi’nde de 9. Sırada yer aldı.
İlk Fotoğraf (Soldan Sağa): Pavle Helka - 2TDK Genel Müdürü, Alenka Bratusek – Altyapıdan Sorumlu Devlet Sekreteri, Bojan Kumer - Slovenya Altyapı Bakanı, Adil Karaismailoğlu - T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı, Başar Arıoğlu - Yapı Merkezi İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı, Aslan Uzun - Yapı Merkezi Holding CEO’su