Meslek odalarının, gerekli altyapı oluşturulmadan son yerel seçimlere
yetiştirilme telaşıyla eksik olarak hayata geçirildiğini ileri sürdüğü İstanbul
Metrobüsü, kazalara konu olarak bu eleştiriyi doğrulamaya devam ediyor.
Uzmanların; metrobüs yoluyla otoyolu birbirinden ayıran barikatların kuvvetli ve
yeterli olmadığı için, otoyoldaki en ufak bir kazanın metrobüse sıçrayacağı
uyarısı dün acı bir kazayla hayat buldu.
Dün gerçekeleşen, Türk Hava Yolları (THY) personelinden 3 kişinin öldüğü,
ikisi ağır 7 kişinin de yaralandığı kaza ile ilgili ön tarafı hasarlı ticari bir
taksinin arandığı belirtildi. Ticari taksinin THY personelini taşıyan minibüsü
sıkıştırdığı ve kazaya sebep olduğu iddia edildi.
KARAYOLU ÖLÜ VE YARALILARLA DOLDU
Kaza saat 06.00 sıralarında D-100 Karayolu Edirne istikameti Yenibosna
mevkiinde meydana geldi. Kazada ilk belirlemelere 3 kişi öldü, ikisi ağır 7 kişi
yaralandı. Kaza ile ilgili çeşitli iddialar dile getirildi. İlk bilgiler kazanın
yolcu minibüsünün lastiğinin patlaması sonucu meydana geldiği yönündeydi. Daha
sonra polis kaynaklarından alınan bilgiye göre, ön tarafı hasarlı ticari bir
taksinin minibüsü sıkıştırdığı ve kazaya sebep olduğu iddia edildi.
Kazada yaralanan yolcular olay yerine gelen ambulanslara çevre hastanelere
kaldırdı. Feci kazada hayatını kaybeden 3 kişinin cesedi ise olay yerinde
yapılan incelemenin ardından Adli Tıp Kurumu morguna kaldırıldı
MMO: SORUMLUSU BELEDİYEDİR
Konuyla ilgili BirGün’e konuşan TMMOB Makina Mühendisleri Odası (MMO)
İstanbul Şubesi Başkanı İlter Çelik, şunları söyledi:
“Bu ölümlerin asıl nedeni alt yapı yetersizliğidir ve sorumlusu da kesinlikle
Büyükşehir Belediyesidir. Alt yapıyı planlayanlar bizlerden, meslek
guruplarından, üniversitelerden ve bilim insanlarından görüş almadı, kendi
kafalarına göre yaptılar. Halkın talebine uygun çözümler getirilmediği, ‘yaparız
olur’ mantığıyla hareket edildiği için bugün kazalar meydana geliyor. Yol
daraltıldı oradan metrobüs yolu geçirildi. Böylece eski yola göre şeritler
daralınca en ufak bir sallantı panik anı veya bu olayda görüldüğü gibi lastik
patlamasında araç yoldan çıkıp metrobüs yoluna düşebiliyor.”
‘METROBÜS, YÜZYILIN FİYASKOSUDUR’
Metrobüs projesinin bir çok eksiğe rağmen hayata geçirildiğini belirten
Çelik, “Araçların normal seyrine uygun bir yol değil, standart genişlikte olması
gerekenden daha dar bir yol. Burada diğer büyük sıkıntı ise bu dar yolda ters
yönlü araç geliş gidişinin olması ve aradaki yetersiz bariyerler. Bu aceleye
getirilmiş 100 yılın fiyaskosu olan bir projedir. Artık bariyerler
kuvvetlendirilse bile kazanın engellenemez, bu kez karşı yöndeki araç bariyere
sıkışır. Çözüm metrobüs sisteminin tekrar düşünülmesidir” diye konuştu.
Çöl sıcaklarını yaşarken balık istifi yolculuk
Mevsim normallerinin üzerinde seyreden sıcaklara dikkat çekerek, metrobüsde
yeterli olmayan havalandırmaya da değinen Çelik, “Bu araçlar seçilirken
İstanbul’un yolcu kapasitesine uygun araçlar seçilmemiştir. Lastik tekerlekli
araçlardan bir taşıma sistemi yaparsanız bunun kapasitesi bellidir. Lastik
tekerlekli araçta ekleme yapamazsınız ama raylı sistemde vagon eklemesi yaparak
kapasiteyi arttırabilirsiniz. Durum böyleyken araç başına insan sayısı
artıyor.
Standarttın üstünde yolcu taşındığı için klimalar yetersiz kalıyor. Bu
araçların 180 kişi taşıma kapasitesi olmasına rağmen 360 kişi araca
bindiriliyor, ne motor gücü yetiyor ne de klimalar” yorumunu yaptı. Geçtiğimiz
yaz, metrobüste bir yurttaşın kalp krizi geçirerek hayatını kaybetmesiyle,
ağzına kadar dolu olarak seyreden metrobüslerin sıcaklarda öldürücü olabileceği
tartışılagelmişti.