Ya Metrobüse Çarpsaydı?



Meslek odalarının, gerekli altyapı oluşturulmadan son yerel seçimlere yetiştirilme telaşıyla eksik olarak hayata geçirildiğini ileri sürdüğü İstanbul Metrobüsü, kazalara konu olarak bu eleştiriyi doğrulamaya devam ediyor. Uzmanların; metrobüs yoluyla otoyolu birbirinden ayıran barikatların kuvvetli ve yeterli olmadığı için, otoyoldaki en ufak bir kazanın metrobüse sıçrayacağı uyarısı dün acı bir kazayla hayat buldu.

Dün gerçekeleşen, Türk Hava Yolları (THY) personelinden 3 kişinin öldüğü, ikisi ağır 7 kişinin de yaralandığı kaza ile ilgili ön tarafı hasarlı ticari bir taksinin arandığı belirtildi. Ticari taksinin THY personelini taşıyan minibüsü sıkıştırdığı ve kazaya sebep olduğu iddia edildi.

KARAYOLU ÖLÜ VE YARALILARLA DOLDU

Kaza saat 06.00 sıralarında D-100 Karayolu Edirne istikameti Yenibosna mevkiinde meydana geldi. Kazada ilk belirlemelere 3 kişi öldü, ikisi ağır 7 kişi yaralandı. Kaza ile ilgili çeşitli iddialar dile getirildi. İlk bilgiler kazanın yolcu minibüsünün lastiğinin patlaması sonucu meydana geldiği yönündeydi. Daha sonra polis kaynaklarından alınan bilgiye göre, ön tarafı hasarlı ticari bir taksinin minibüsü sıkıştırdığı ve kazaya sebep olduğu iddia edildi.

Kazada yaralanan yolcular olay yerine gelen ambulanslara çevre hastanelere kaldırdı. Feci kazada hayatını kaybeden 3 kişinin cesedi ise olay yerinde yapılan incelemenin ardından Adli Tıp Kurumu morguna kaldırıldı

MMO: SORUMLUSU BELEDİYEDİR

Konuyla ilgili BirGün’e konuşan TMMOB Makina Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şubesi Başkanı İlter Çelik, şunları söyledi:

“Bu ölümlerin asıl nedeni alt yapı yetersizliğidir ve sorumlusu da kesinlikle Büyükşehir Belediyesidir. Alt yapıyı planlayanlar bizlerden, meslek guruplarından, üniversitelerden ve bilim insanlarından görüş almadı, kendi kafalarına göre yaptılar. Halkın talebine uygun çözümler getirilmediği, ‘yaparız olur’ mantığıyla hareket edildiği  için bugün kazalar meydana geliyor. Yol daraltıldı oradan metrobüs yolu geçirildi. Böylece eski yola göre şeritler daralınca en ufak bir sallantı panik anı veya bu olayda görüldüğü gibi lastik patlamasında araç yoldan çıkıp metrobüs yoluna düşebiliyor.”

‘METROBÜS, YÜZYILIN FİYASKOSUDUR’

Metrobüs projesinin bir çok eksiğe rağmen hayata geçirildiğini belirten Çelik, “Araçların normal seyrine uygun bir yol değil, standart genişlikte olması gerekenden daha dar bir yol. Burada diğer büyük sıkıntı ise bu dar yolda ters yönlü araç geliş gidişinin olması ve aradaki yetersiz bariyerler. Bu aceleye getirilmiş 100 yılın fiyaskosu olan bir projedir. Artık bariyerler kuvvetlendirilse bile kazanın engellenemez, bu kez karşı yöndeki araç bariyere sıkışır. Çözüm metrobüs sisteminin tekrar düşünülmesidir” diye konuştu.

Çöl sıcaklarını yaşarken balık istifi yolculuk

Mevsim normallerinin üzerinde seyreden sıcaklara dikkat çekerek, metrobüsde yeterli olmayan havalandırmaya da değinen Çelik, “Bu araçlar seçilirken İstanbul’un yolcu kapasitesine uygun araçlar seçilmemiştir. Lastik tekerlekli araçlardan bir taşıma sistemi yaparsanız bunun kapasitesi bellidir. Lastik tekerlekli araçta ekleme yapamazsınız ama raylı sistemde vagon eklemesi yaparak kapasiteyi arttırabilirsiniz. Durum böyleyken araç başına insan sayısı artıyor.

Standarttın üstünde yolcu taşındığı için klimalar yetersiz kalıyor. Bu araçların 180 kişi taşıma kapasitesi olmasına rağmen 360 kişi araca bindiriliyor, ne motor gücü yetiyor ne de klimalar” yorumunu yaptı. Geçtiğimiz yaz, metrobüste bir yurttaşın kalp krizi geçirerek hayatını kaybetmesiyle, ağzına kadar dolu olarak seyreden metrobüslerin sıcaklarda öldürücü olabileceği tartışılagelmişti.