Türkiye’deki mevcut durumun etkilerini hissetmeyi beklediklerini söyleyen Messe Stuttgart CEO’su Ulrich Kromer “Bize göre bu ticaret lokasyonunun çekiciliği önümüzdeki süreçte de devam edecek. Önümüzdeki birkaç yıl için hedefimiz R+T Turkey ‘paketini’ daha da çekici hale getirmek ve ziyaretçilere her zamankinden daha fazla tema sunmak.”
Tente ve Branda Sanayici ve İşadamları Derneği (TBUD) Başkan Yardımcısı A. Cahit Dinçer da şu noktalara dikkat çekti: “Her buluttan bir umut ışığı sızar. Piyasa, kendi yolunu bulacak. Bu süreçte, fuarların öneminin artmaya devam edeceğinden eminiz. Kalite güvencesi ve genç yeteneklerin eğitimi, üyelerimiz için önümüzdeki birkaç yılda belirleyici konular olacak.”
Uluslararası katılımcılarda artış
Toplam 104 katılımcı arasında yurt dışından katılımcı sayısı, önceki etkinliğe göre yüzde 7 arttı. 66 Türk katılımcı dışında ortak bir Alman standı ve Belçika, İtalya, Çin, Kore ve Ukrayna’dan şirketler de fuara katılım sağladı. Xera Co. Ltd. (Kore) Satış Direktörü Steve Choi, fuarı şu ifadelerle özetledi: “R+T Turkey’e katılıyoruz; çünkü Orta Doğu ve Doğu Avrupa’dan müşterilerimizle buluşmak istiyoruz. Bu fuarda standımıza Kırgızistan ve Gürcistan’dan bile ziyaretçiler oldu ve bu bizim için güzel bir sürprizdi. Genel olarak baktığımızda, R+T Turkey bizim için müşterilerimize ulaşmada kesinlikle doğru adres.”
Sundrape GmbH (Almanya) Satış Direktörü Carsten Brüns, şirketinin Alman Pavyonu’na katılım sağlamasını şöyle gerekçelendirdi: “Bize göre, büyük Türk pazarında kendi markamızla temsil edilmek önemli, zira burada çok sayıda inşaat işi devam ediyor. Türkiye, ayrıca dünyaya açılan bir kapı, Dubai, Kuveyt ve diğer Emirlikler gibi tüm bölge genelinde faaliyet gösteriyoruz. Türkiye bu anlamda, ideal bir orta noktayı teşkil ediyor ve bu yüzden R+T Turkey’in konsepti bizimle tam olarak uyum sağlıyor.”
Uluslararası ziyaretçilerin önemi, R+T Turkey’e iştirak etmeleri adına Türk katılımcılar için de önemli bir faktör olarak ifade ediliyor. Şemsiye Evi (Türkiye) Genel Müdürü Uğur Çelik de konuyla ilgili şu bilgileri paylaştı: “Standımıza gelen ziyaretçilerin yarısı, daha çok İran, Dubai, Lübnan, Yunanistan ve Balkan ülkelerinden uluslararası ziyaretçilerdi. Ayrıca özellikle Türkiye’nin sahil bölgelerindeki otellerden Türk müşterilerimiz de bizi ziyaret etti. Mevcut ekonomik durum göz önüne alındığında, fuarla ilgili beklentilerimizin ötesine bile geçildi.”
R+T Turkey, mevcut zorlu sürece rağmen hem katılımcı hem ziyaretçi bakımından kendini geliştirdiği belirtildi. Ziyaretçilerin yarısından fazlasının R+T Turkey’e daha önce de katılan ve yüzde 88’inin 2019’da yeniden gelmeyi şimdiden planladığı ifade edildi.
“Türkiye cazip bir pazar”
Fuara katılan Sambotex (Kore) Satış Müdürü James Lee, Türk tedarikçileri ve sektörü hakkında bilgi sahibi olmak, piyasa ve fiyatlar hakkında bilgi edinmek için geldiklerini söyledi. Türk temsilcilerle bir araya geldiklerini; ancak fiyatlarının Türk ürünlerine kıyasla yüksek olduğunun farkında olduklarına dikkat çeken James Lee, “ Yapmamız gereken, Türk müşterileri yüksek kaliteli ürünlerimizi satın alana kadar beklemek. R+T Turkey’e 2019’da yeniden geleceğiz; çünkü bizim için özellikle cazip bir pazar. Her etkinlikte, müşterilerle irtibat kurmanın dışında ürünlerimizi nasıl geliştirebileceğimiz konusunda bol miktarda farklı bilgiler elde ediyoruz” dedi. Eymes (Türkiye) Yurt Dışı Satışlar & Pazarlama Müdürü Murat Kulaz da fuarla ilgili düşüncelerini şu şekilde ifade etti: “Genel olarak, fuardan çok memnun kaldık ve ziyaretçilerin kalitesi de çok memnun ediciydi. Orta Doğu ve Arap dünyasından müşterileri cezp etmek için atılan adımlar şüphesiz işe yaradı. Buna rağmen, bana göre, R+T Turkey’e Avrupa ve Afrika’dan daha fazla ziyaretçi çekmeye hâlâ ihtiyaç var.”