Bu yıl 35. kez gerçekleştirilen Yapı Fuarı - Turkeybuild İstanbul, 2 - 6 Mayıs 2012 tarihleri arasında, Tüyap Fuar ve Kongre Merkezi’de yapı dünyasını bir araya getirme misyonunu bir defa daha başarıyla tamamladı. Yapı Fuarı - Turkeybuild İstanbul’un uluslararası salonu 11A’da yer alan dünyanın dört bir yanındankatılımcılara,www.yapi.com.tr olarak mikrofon uzattık. Söyleşilerimiz sırasında, hemen tüm firma ve temsilcilikler şu ortak paydada buluştular: “Türkiye, gelecek vaad eden bir ülke”.
Güleryüz: “Özellikle makine endüstrisi ve yenilikçi teknolojiler bağlamında önemli işbirliklerinin gelişebileceği fikrindeyiz”
Yapı Fuarı – Turkeybuild İstanbul’un bu seneki “Konuk Ülke Projesi” kapsamında yer alan Almanya Federal Cumhuriyeti’nin Ekonomi ve Teknoloji Bakanlığı (Federal Ministry of Economics & Tech of Germany) Bölge Müdürü Yardımcısı Tutku Güleryüz, Yapı Fuarı İstanbul’da yer almalarının temel nedenini; “Türkiye’nin gelecek vaat eden bir ülke olduğunu düşünüyoruz ve bu yarışa biz de ortak olmak istiyoruz” şeklinde özetliyor ve ekliyor: “Öte yandan ‘Konuk Ülke Projesi’ kapsamında Almanya’nın yer alması da önemli bir etken”.
Öncelikle Türkiye yapı sektörüne ilişkin ilginizin motivasyonlarını açıklayabilir misiniz?
Mevcut konjonktür çerçevesinde Türkiye’nin piyasa koşullarının oldukça iyi durumda olduğunu söyleyebiliriz. Almanya, gelişmekte olan bölgeleri iyi takip eden ve hangi bölgelerde yatırım yapması gerektiğini bilen bir ülke. Bu dönemde de Türkiye’de yatırım yapmayı önemsiyor ve bu piyasadaki varlığını daha aktif olarak devam ettirmek istiyor. Bununla birlikte Türkiye’nin yakın çevresinde yer alan ülkelerle de iş ilişkilerini geliştirmek adına Türkiye’de bulunmayı önemsiyor. Ancak hepsinin ötesinde; Almanya, Türkiye ile arasında mevcut olan işbirliğini daha da geliştirme konusuna odaklanıyor.
Bu Fuar’da Almanya Federal Cumhuriyeti’nin Ekonomi ve Teknoloji Bakanlığı olarak 14 firmayı temsil ediyoruz ve Bakanlık olarak, bir güven ortamı oluşturmayı ve kendi üreticilerimizi desteklemeyi önemsiyoruz. Bizim burada bulunmamızın temel amacı da, Fuar kapsamında yer alan firmalarımızın yeni iş birlikleri geliştirmelerine aracı olmak ve onlar için bu süreci kolaylaştırmak.
Almanya yapı sektörünün, Türkiye yapı sektörüne katkılarını nasıl özetlersiniz?
Almanya bildiğiniz üzere, üretim ve üretim teknolojileri konusunda oldukça gelişmiş bir ülke. Bu anlamda Almanya’nın, yapı sektörüyle ilintili pek çok alanda var olan bilgi birikimini Türkiye ile paylaşabileceğini düşünüyoruz, özellikle de makine endüstrisi ve yenilikçi teknolojiler bağlamında önemli işbirliklerinin gelişebileceği fikrindeyiz.
Bakanlık olarak söz konusu iş birliklerini ve bilgi aktarım sürecini nasıl yorumluyorsunuz?
Bunun karşılıklı bir iletişim ve bilgi alışverişi süreci olduğunu düşünüyoruz. Almanya, sürdürülebilirlik ve inovasyon başlıklarına önem veren bir ülke ve bugünden çalışılmaya başlanması halinde gelecek için bir şeyler yapılabileceğinin farkında. Bu anlamda yapı sektöründe bir takım standartların gelişmesi ve daha sağlıklı yapıların üretilmesi konusunda söz konusu iş birliklerinin olumlu bir etkisi olacağını düşünüyoruz.
Hırvatistan / EXPORTDRVO Satış Pazarlama Müdürü Domagoj Galic: “65 yılı aşkın süredir yapı sektörüne hizmet veriyor olmamıza dayanan bir bilgi ve beceri birikimimiz, tecrübemiz bulunuyor”
Öncelikle Türkiye yapı sektörüne ilişkin ilginizin motivasyonlarını açıklayabilir misiniz?
Her şeyden önce Hırvatistan yapı sektörünün, Türkiye yapı sektörüne yakın olduğunu belirterek başlamalıyım. Batı Avrupa’da da daha önce pek çok fuara katıldık ve Türkiye’den üretici, distribütör ve ithalatçı pek çok firma ile tanıştık. Hem katıldığımız diğer fuarlar aracılığıyla tanıdığımız firmalar hem de Türk ekonomisinin önemli büyüme rakamları ve Türkiye’nin gündeminde olan yapı projeleri Türkiye yapı sektörünün ilgimizi çekmesine neden oldu.
Bizim de bu anlam da EXPORTDRVO olarak söz konusu yapı projelerinde yer alabilecek parke, lamine parke, massive parquet, pencere ve bunlar gibi pek çok ürünümüz bulunuyor. Söz konusu ürünlerimizin Türkiye yapı sektörü için kayda değer ürünler olduğunu düşünüyoruz. Bu Fuarda bulunmamızın temel nedenlerinden biri de; işbirliği yapabileceğimiz güvenilir bir iş ortağı, distribütör veya ithalatçı bir firma bulabilmek.
Türkiye yapı sektörü profesyonellerine ne gibi ürünler sunuyorsunuz ve bu ürünlerin temel özellikleri nelerdir?
EXPORTDRVO, 65 seneden daha uzun bir süredir yapı sektörüne hizmet veriyor. Hırvatistan sınırları dahilinde firmamıza ait meşe ve diğer ağaç türlerini bünyesinde barındıran ormanımız bulunuyor. Bununla birlikte, Forest Stewardship Council (FSC) sertifikasına ve üretimimiz ile ilgili diğer sertifikalara sahibiz. Federal Energy Regulatory Commission (FERC) üyeliğimiz de bulunuyor.
Ürünlerimizi nasıl hazırlamamız ve üretmemiz gerektiğini biliyoruz. Bununla birlikte ürünlerimizi kalite düzeylerine göre oldukça uygun fiyatlarla sunuyoruz. Ayrıca, 65 yılı aşkın süredir bu sektörde hizmet veriyor olmamıza dayanan bir bilgi ve beceri birikimimiz, tecrübemiz bulunuyor.
Yapı Fuarı - Turkeybuild İstanbul’u Türkiye yapı sektörü için bir eşik olduğunu düşünüyor musunuz?
Evet, gerçekten bu fuarın başarılı olduğunu düşünüyorum. Pek çok kişi iş ilişkilerini geliştirmek amacıyla burada. Firma olarak bu fuar sayesinde iyi ilişkiler geliştirdiğimizi söyleyebilirim. Ve Zagreb’e döndüğümüzde sürecin işlemesini sağlıyor olacağız. Büyük ihtimalle gelecek sene de Yapı Fuarı - Turkeybuild İstanbul’a katılacağız.
Estonya / ESTA PARKET Satış Pazarlama Müdürü Anton Izraeljan: “Hedefimiz; Türkiye’de gerçekleştirilen lüks konut projelerine dahil olmak”
Öncelikle Türkiye yapı sektörüne ilişkin ilginizin motivasyonlarını açıklayabilir misiniz?
Ürünlerimiz, parke ve ahşap panelleri kapsıyor. Gayrimenkul projeleri geliştiren inşaat firmalarını kapsayan segmente ulaşmak burada olmamızın temel nedeni. Ürünlerimiz, üst gelir grubuna yönelik, fiyat - kalite - performans oranları yüksek ürünler. Bu anlamda “kalite”nin bizim için çok önemli olduğunu söyleyebilirim. Hedefimiz Türkiye’de gerçekleştirilen lüks konut projelerine dahil olmak.
Türkiye yapı sektörü profesyonellerine ne gibi ürünler sunuyorsunuz ve bu ürünlerin özellikleri nelerdir?
Ülkemizde bulunan binaların ağırlıklı olarak alt segmente dahil olduklarını söylemek yanlış olmaz. Bununla birlikte ülke, sadece 1,5 milyon kişilik nüfusu ile oldukça küçük ki bu, nüfus olarak İstanbul’dan 14 defa daha küçük olduğu anlamına geliyor. Bu bağlamda kendi pazarımızın oldukça küçük olduğunu söyleyebilirim ve üretimimizin yüzde 99’unu ihraç ediyoruz. Söz konusu ürünlerimiz toplam 55 ülkeye ihraç ediliyor. Bununla birlikte toplam 5 fabrikamız bulunuyor. Dolayısıyla parke, üretimimizin sadece beşte birini oluşturuyor.
Üretim alanımız ile ilgili ISO sertifikalarının hepsine sahibiz. Bununla birlikte ana müşterilerimizin konumlandığı ülkelerde de konu ile ilgili sahip olmamız gereken sertifika ve belgeleri temin etmiş durumdayız. Ayrıca FSC sertifikamızda bulunuyor. Bununla birlikte parkelerimizin hammaddelerinin yüzde 90’ı yeşil ve geri dönüşümlü kaynaklardan temin ediliyor. Asla çalınmış ahşap kullanmıyoruz, daima doğru bir kaynaktan gelip gelmediğini kontrol ediyoruz.
Yapı Fuarı - Turkeybuild İstanbul’u Türkiye yapı sektörü için bir eşik olarak görüyor musunuz?
Türkiye’nin, ekonomisi inanılmaz bir hızla gelişiyor. Çin, her ne kadar Türkiye’nin önünde gözükse de bence burada asıl belirleyici olan yalnızca nüfus. Burada bugün Türkiye inşaat sektörünün büyük bir kesiminin alt-orta gelir grubuna hitap eden ürünler çıkardığını görüyorum fakat çevremde üst gelir grubundan olan ve lüks yapı ürünleri arayan müşteriler görüyorum. Ancak bu müşteriler aradıkları ürünleri ithal etme eğilimindeler çünkü; Türkiye menşeli malzemelerin düşük fiyat aralıklarına sahip olması, düşük kalitede olduklarına dair bir izlenim yaratıyor. Üst kalite segmentinden malzeme arayanlar Türkiye’de üretilen malzemelerin bu kaliteye ulaşamayacağına kanaat getiriyor, biz de tam olarak bu boşluğa hitap etmeye çalışıyoruz.
Kanada / The matai Group Genel Müdürü Daryl Holmes: “Kanada’ya özel ve ancak bu coğrafyanın ulaşabileceği kalite seviyesinden ahşaplar sunuyoruz”
Öncelikle Türkiye yapı sektörüne ilişkin ilginizin motivasyonlarını açıklayabilir misiniz?
İlk olarak Eylül ayında Yapı Fuarı Ankara’da yer aldık. Bu vesileyle Kanada pavyonu Türkiye’de ilk defa bir fuarda yer almış oldu ve sonuç olarak Kanada ahşabı ile ilgilenen kişilerden çok iyi geri dönüşler aldık. Sonrasında da kendimizi, İstanbul’daki en büyük fuarda bulduk. Fuar hedeflediğimiz gibi gitti diyebilirim. Tanıştığımız insanlar oldukça kaliteli ve bilgili; biz de gayet iyi iş ilişkileri geliştirdik. Açıkça söyleyebilirim ki Türkiye pazarına eklemlenmeye çalışıyoruz. Buradaki aktörlerin ahşap ürünleri benimsemesini amaçlıyoruz. Gerçekten öyle de gözüküyor ki, Türkiye inşaat sektöründe ahşaba karşı bir ilgi var. Şu an yapmaya çalıştığımız şey ise ikinci adımı atarak iş ilişkilerimizi geliştirmek ve distribütör bulmak.
Öncelikle Türkiye yapı sektörüne ilişkin ilginizin motivasyonlarını açıklayabilir misin?
Öncelikle Türkiye yapı sektörü ile ilgili olarak bazı hükümet raporlarına sahibiz ve bir süredir bu pazarda iş yapan farklı endüstrilerden geri dönüşler almış durumdayız. Elde ettiğimiz geri bildirimlere göre Türkiye yapı sektörü, özellikle inşaat alanında ciddi anlamda yükselişte… Ve görünen o ki coğrafi anlamda Yapı Fuarı – Turkeybuild, diğer pek çok ülke için de çekici bir özelliğe sahip. Pek çok ülkeden bu fuara ürün incelemek için gelen katılımcılar bulunuyor. Bunlar bizim fuara katılmamızda belirleyici oldular.
Türkiye yapı sektörü profesyonellerine ne gibi ürünler sunuyorsunuz ve bu ürünlerin özellikleri nelerdir?
Biz Kanada’nın British Columbia bölgesindeniz; yani ülkenin Batı kıyısından… Ve batı kızıl sedirinden üretilmiş ahşap ev, kaplama ve çatı sistemlerini tanıtıyoruz.
Bütün ürünlerimiz belli bir özelliğe sahip, kaliteli ürünlerden oluşuyor. Ahşap strüktürlü evler, sedir cephe ve çatı kaplamaları ile kereste üretimlerimiz arasında. Üst sınıf bir müşteri portföyüne sahibiz. Sonuçta ahşap evler ve yapı kompleksleri inşasında malzeme desteği veren çok sayıda Avrupalı firma da var, bizim ayrıcalığımız ise yalnızca Kanada’ya özel ve ancak bu coğrafyanın ulaşabileceği kalite seviyesinden ahşaplar sunuyor olmamız.
Yapı Fuarı - Turkeybuild İstanbul’u Türkiye yapı sektörü için bir eşik olarak görüyor musunuz?
Yapı Fuarı İstanbul’un gerçekten çok başarılı olduğunu düşünüyorum. Özellikle uluslararası katılımcılar için doğru bir başlangıç noktası… Yapı Fuarı Ankara da oldukça başarılıydı ancak Yapı Fuarı İstanbul bir numara! Bir firmanın dahil olduğu pazarları geliştirme çalışmasında önemli bir yere sahip. Hatta tüm Kanadalı üreticiler, potansiyel müşterilerimizden ve potansiyel iş ortaklarımızdan edindiğimiz geri dönüşlere göre, bu fuarın yanıt ve sonuçlarından oldukça memnun.
ABD / State of Georgia USA Uluslararası Ticaret Müdürü Alice Carson: “Türkiye yapı sektörüne girmekle, ülke değil, bölge ölçeğinde iş ilişkileri geliştirebileceğiz”
Öncelikle Türkiye yapı sektörüne ilişkin ilginizin motivasyonlarını açıklayabilir misin?
Temel olarak Türkiye’deki büyüme etkili oldu. Türkiye ekonomisinin yüzde 6-7 civarında büyüme oranı yakalamış olması önemli bir etken. Bununla birlikte yapı sektöründeki spesifik gelişim de dikkatimizi çekti. İlişki içerisinde bulunduğumuz insanlar da pek çok projenin gündemde olduğunu ve bunun, Georgia’da bulunan firmalar için iş oratğı ve distribütörler bulmak için bir fırsat olabileceğini bize ilettiler.
Sayabileceğim bir diğer etken ise stratejik konum. Birçok ülkeden insan, bağlantıların buradan daha kolay kurulacağını düşünüyor. Türkiye, bulunduğu coğrafyada yer alan diğer komşu ülkelere ulaşma anlamında önemli. Burada ilişki geliştirirken sadece tek bir ülkeye odaklanmış olmayacağız, bölge ile de iş ilişkileri geliştirebileceğiz.
Türkiye yapı sektörü profesyonellerine ne gibi ürünler sunuyorsunuz ve bu ürünlerin özellikleri nelerdir?
Bu fuarda bulunan Georgia menşeli firmalar, öncelikli olarak iş birliği olanaklarını değerlendirmek istiyor ve her firmanın uzmanlık alanına göre farklı bir hedefi bulunuyor. Örneğin, belli bir ürün üreten firmalarımız distribütör arıyorlar. Mühendislik, mimarlık ve planlama hizmet üretenler ise, elbette dahil olabilecekleri projeler konusunda iş ortaklığı geliştirmek istiyorlar. Farklı hedef ve amaçları bulunuyor.
Yapı sektörü bir bütün ve konu, binalar ve inşaat sektörüne geldiğinde Georgia menşeli firmaların çok geniş bir yelpazede yer aldığını söyleyebilirim. Bununla birlikte Türkiye de halihazırda gelişmiş yapı sektörü ürünlerine ve mühendislik-mimarlık hizmetlerine sahip.
Georgia genellikle yer kaplaması endüstrisi ile bilinir –bu anlamda dünyanın yer kaplama başkenti diyebiliriz. Ama ben, bununla sınırlı olmasından hiç hoşnut değilim. Başka uzmanlık alanlarımız da var ama bununla sınırladığımız için diğerlerinin göz ardı edildiğini düşünüyorum.
Yapı Fuarı - Turkeybuild İstanbul’u Türkiye yapı sektörü için bir eşik olarak görüyor musunuz?
Kesinlikle! Bu fuarda ilk defa bulunuyoruz ve burada bulunmamız, iş ilişkilerimizi geliştirmemizde faydalı oldu. Burada bulunan tüm firmalar bunu başardılar. Gelecek sene Yapı Fuarı’nda daha fazla Georgia’lı firmanın olmasını isterim.
İran / KSM Group Pazarlama Müdürü Toloue Molavi: “Kültürlerin ve coğrafyanın yakınlığı, Türkiye’de iş yapmak adına bir avantaj”
Öncelikle Türkiye yapı sektörüne ilişkin ilginizin motivasyonlarını açıklayabilir misin?
Türkiye bizim komşumuz. Burada büyük inşaat projeleri ve fırsatları var. Biz de uzun zamandır sektörde rol oynayan bir firmayız. İran’da da çok iyi tanınan ve sevilen bir şirketiz. Fabrikalarımız ve kendi madenimiz bulunuyor. Potansiyelimiz çok ve gelişmek, bu potansiyeli farklı alanlarda kullanmak istiyoruz. Türkiye ile komşuluğumuz üzerinden ortak işler yapmak ve iş birliği geliştirmek dileğindeyiz. Kültürlerin birbirine yakın olması ve coğrafi yakınlığın bir avantaj olduğuna inanıyoruz.
Türkiye yapı sektörü profesyonellerine ne gibi ürünler sunuyorsunuz ve bu ürünlerin özellikleri nelerdir?
Bizimki bir aile şirketi… Hem müteahhitlik hem de malzeme üretimi yapıyoruz. Şu anda temel amacımız, iş birliği geliştirmek ve projelere ortak olmak. Üretimimiz asfalt, demir-çelik, çimento gibi malzemelere odaklanıyor. Örneğin MDF ürünlerimizi sizden alıyoruz ve onları işliyoruz. 12 fabrikamız var, madenimiz var.
Yapı Fuarı - Turkeybuild İstanbul’u Türkiye yapı sektörü için bir eşik olarak görüyor musunuz?
Evet, elbette! Geri dönüşlerden memnunuz ve iş birlikleri anlamında hedefimize ulaştık. Bu fuarda, ileride birlikte proje yapabileceğimiz yerli ve yabancı şirketlerle tanıştık.