Avrupa Birliği (AB)'nin finanse ettiği bir proje, karayolu
ulaşımında devrim yapmayı hedefliyor. Motorlu araçların kablosuz sensörlerle
birbirlerine bağlanmasını temel alan 'kara yolcu treni'
sayesinde, araçlar şoförlerin müdahalesine gerek kalmadan kendi kendilerine yol
alacak. AB Komisyonu'nun Eylül 2009'da başlattığı
SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) adlı projesi,
motorlu taşıtların 6 veya 8 araçtan oluşan bir 'takım' halinde daha ekonomik
şekilde seyahat edebilmelerini amaçlıyor.
Otomobilin yönetimini en önde giden 'lider' aracın uzaktan kontrol edebilen
sistemine teslim ederek elini direksiyondan çeken şoför, bu teknoloji sayesinde
istediği kadar dinlenebilecek, yemek yiyebilecek, dizüstü bilgisayarını açıp
çalışabilecek ve müzik dinleyip kitap okuyabilecek. Bir taksi, otobüs ya da
kamyondan oluşacak 'lider' aracı karayolunu tanıyan tecrübeli bir şoför sürecek.
Otomobillerin, konvoya dahil olabilmeleri için navigasyon sistemine ve lider
araçla iletişimi sağlayacak gönderici / alıcı ünitesine sahip olması gerekiyor.
Tren dahilindeki araç, istediği zaman iletişimi kesebilecek ve kontrolü eline
alıp kendi istikametine doğru yol alabilecek. SARTRE projesi sayesinde trafik
kazalarının azaltılması, yakıt tüketiminin yüzde 20 oranında düşürülmesi ve
sürücülere "eşsiz" bir konfor sunulması hedefleniyor. Projenin, her gün uzun
mesafeler kat eden otomobil yolcularının yanı sıra kamyon ve TIR gibi ticari
araçları da kapsaması bekleniyor. İsveçli otomobil devi Volvo'nun öncülüğünde
sürdürülen SARTRE, 3 yıl içerisinde Avrupa'da hayata geçirilecek. İlk test
sürüşleri ise önümüzdeki yıl başlayacak.