Şehiriçi ulaşımda metrodan sonra tramvay projeleri başlıyor. İzmir Büyükşehir
Belediyesi, Üçkuyular’dan Mavişehir’e, Buca merkezinden Alsancak’a kadar çok
geniş bir alanı kapsayan ve yapımı 350 milyon TL’yi bulacak tramvay hatlarının
avam projesisi tamamladı. Rayların döşenmesine 2011 yılından sonra başlanacağı
öğrenildi.
Tramvayın otobüse göre riski az ve daha ekonomik olduğunu söyleyen Büyükşehir
Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, toplu taşımada yeni bir aşama olduğunu da
kaydetti. 350 trilyonluk yatırım planladıklarını açıklayan Başkan Kocaoğlu,
‘Tramvay projesi, bütününe bakıldığında büyük bir proje. Kangren olmuş
bölgelerde çözüm olacak’ dedi.
Güzargahları açıkladı
Kocaoğlu, projenin başlangıç noktalarını ve güzergahlarını ise şöyle anlattı:
“Üçkuyular metro istasyonundan başlıyor Sahil Bulvarı’ndan Cumhuriyet Meydanı
Atatürk Heykel’ine kadar geliyor. Hiçbir yeri, Konak Meydanı da dahil kesmiyor.
Önce kara tarafından geliyor, Konak’ta metro istasyonuyla örtüşüyor, oradan
sahile çıkıyor. Cumhuriyet Meydanı’nda Heykel’den anayola giriyor. Bir hat
Birinci Kordon’dan gidiyor, bir hat da Montrö’den, Şair Eşref Caddesi’nin
ortasındaki ağaçlık alandan Alsancak istasyonuna gidiyor. Alsancak istasyonunda
iki hat birleşiyor, Şehitler Caddesi’nden Halkapınar’a kadar uzanıyor”
Tramvay hatlarının metrolar ile uyumlu olacağını ve iki projenin birbirini
tamamyacağını vurgulayan Kocaoğlu, “Karşıyaka’daki tramvay hattı ise Naldöken
istasyonundan, Alaybey’den başlıyor, sürekli sahilden gidiyor. Bostanlı
Camii’nin ilerisinden yola giriyor devam ediyor, Beşikçioğlu Camii’ne kadar.
Beşikçioğlu Camii’nden de Carrefour’un önünden geçerek bizim şu anda
Aliağa-Menderes Raylı Sistem Projesi için yaptığımız istasyona kadar geliyor.
Burada bakım birimleri de olacak. Sonra geçiyor Mavişehir istasyonuna kadar
ilerliyor” dedi. Başkan Kocoğlu, Buca’da bir tramvay hattı düşünüldüğünü ve
Şirinyer ile Tınaztepe arasında çalışacağını ifade etti.
Asıl iş araçlarda
Hattın döşenmesinin değil de çekerlerin gelmesinin asıl iş olduğunu belirten
Başkan Kocaoğlu, ‘Hattın döşenmesi hızlı yapılacak bir iş. Çekerlerin gelmesi
önemli. Bir firma geliyor 95 milyon euro veriyor. Çinli geliyor 33 milyon
euro veriyor. Mesela Çinli tramvay yapsa maliyet aşağılara çekilir. Toplam
maliyetlerin 130-140 milyon TL’si çeker maliyeti” dedi.
2010 proje yılı
Aziz Kocaoğlu, 2010’un toparlanma ve proje yapma yılı olacağını da söyleyerek
şu bilgileri verdi: “Şu anda Büykşehir 12 tane arıtma projesini yürütüyor.
Metro’da Aliağa-Menderes’i yapıyor. 2010 yılı bizim için belli projeleri
bitirmek, hak edişlerden kurtulmak yılı olacak. 15 günde bir arıtma bitiriyoruz.
15 günde bir çok amaçlı salon bitiriyoruz. Dolayısıyla da hakediş
bedelleri düşüyor. Gelecek yıl 250 milyon TL borç ödeyeceğiz. Hazine’ye
toplam borcumuz da 454 milyon TL kaldı. Bunlar bittikten sonra ekonomik krizi de
izleyerek yolumuza devam edeceğiz.”