Ulaşımda Tramvay Dönemi Başlıyor



Şehiriçi ulaşımda metrodan sonra tramvay projeleri başlıyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi, Üçkuyular’dan Mavişehir’e, Buca merkezinden Alsancak’a kadar çok geniş bir alanı kapsayan ve yapımı 350 milyon TL’yi bulacak tramvay hatlarının avam projesisi tamamladı. Rayların döşenmesine 2011 yılından sonra başlanacağı öğrenildi.

Tramvayın otobüse göre riski az ve daha ekonomik olduğunu söyleyen Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, toplu taşımada yeni bir aşama olduğunu da kaydetti. 350 trilyonluk yatırım planladıklarını açıklayan Başkan Kocaoğlu, ‘Tramvay projesi, bütününe bakıldığında büyük bir proje. Kangren olmuş bölgelerde çözüm olacak’ dedi.

Güzargahları açıkladı

Kocaoğlu, projenin başlangıç noktalarını ve güzergahlarını ise şöyle anlattı: “Üçkuyular metro istasyonundan başlıyor Sahil Bulvarı’ndan Cumhuriyet Meydanı Atatürk Heykel’ine kadar geliyor. Hiçbir yeri, Konak Meydanı da dahil kesmiyor. Önce kara tarafından geliyor, Konak’ta metro istasyonuyla örtüşüyor, oradan sahile çıkıyor. Cumhuriyet Meydanı’nda Heykel’den anayola giriyor. Bir hat Birinci Kordon’dan gidiyor, bir hat da Montrö’den, Şair Eşref Caddesi’nin ortasındaki ağaçlık alandan Alsancak istasyonuna gidiyor. Alsancak istasyonunda iki hat birleşiyor, Şehitler Caddesi’nden Halkapınar’a kadar uzanıyor”

Tramvay hatlarının metrolar ile uyumlu olacağını ve iki projenin birbirini tamamyacağını vurgulayan Kocaoğlu, “Karşıyaka’daki tramvay hattı ise Naldöken istasyonundan, Alaybey’den başlıyor, sürekli sahilden gidiyor. Bostanlı Camii’nin ilerisinden yola giriyor devam ediyor, Beşikçioğlu Camii’ne kadar. Beşikçioğlu Camii’nden de Carrefour’un önünden geçerek bizim şu anda Aliağa-Menderes Raylı Sistem Projesi için yaptığımız istasyona kadar geliyor. Burada bakım birimleri de olacak. Sonra geçiyor Mavişehir istasyonuna kadar ilerliyor” dedi. Başkan Kocoğlu, Buca’da bir tramvay hattı düşünüldüğünü ve Şirinyer ile Tınaztepe arasında çalışacağını ifade etti.

Asıl iş araçlarda

Hattın döşenmesinin değil de çekerlerin gelmesinin asıl iş olduğunu belirten Başkan Kocaoğlu, ‘Hattın döşenmesi hızlı yapılacak bir iş. Çekerlerin gelmesi önemli. Bir firma geliyor  95 milyon euro veriyor. Çinli geliyor 33 milyon euro veriyor. Mesela Çinli tramvay yapsa maliyet aşağılara çekilir. Toplam maliyetlerin 130-140 milyon TL’si çeker maliyeti” dedi. 

2010 proje yılı

Aziz Kocaoğlu, 2010’un toparlanma ve proje yapma yılı olacağını da söyleyerek şu bilgileri verdi: “Şu anda Büykşehir 12 tane arıtma projesini yürütüyor. Metro’da Aliağa-Menderes’i yapıyor. 2010 yılı bizim için belli projeleri bitirmek, hak edişlerden kurtulmak yılı olacak. 15 günde bir arıtma bitiriyoruz.

15 günde bir çok amaçlı salon bitiriyoruz. Dolayısıyla da  hakediş bedelleri düşüyor.  Gelecek yıl 250 milyon TL borç ödeyeceğiz. Hazine’ye toplam borcumuz da 454 milyon TL kaldı. Bunlar bittikten sonra ekonomik krizi de izleyerek yolumuza devam edeceğiz.”