Trafiğin her geçen gün içinden çıkılmaz bir hal aldığı başkentte
kayıtlı otomobil sayısı 1 milyona yaklaşıyor. Şehir Plancıları
Odası (ŞPO) Ankara Şube Başkanı Orhan Sarıaltun, metronun
bitirilmemesinin ciddi sorun olduğunu belirterek, “Ulaşım yönünden gerçek
anlamda bir fiyasko yaşanıyor. Melih Gökcek, ulaşım politikaları konusunda
başarız oldu” diye konuştu.
Ekim 2009’da açıklanan motorlu kara taşıt istatistiklerine göre, Ankara’da
bir milyon 273 bin 425 araç bulunuyor. Bunların 914 bin 781’ini ise otomobiller
oluşturuyor. 26 Ocak’ta açıklanması beklenen yeni verilerde, bu rakamaların daha
da artması öngörülüyor. Geçen yıl ocak ayında ise Ankara’da toplamda bir milyon
197 bin 599 adet motorlu kara taşıtı olduğu açıklandı. Otomobil sayısı ise 858
bin 33 olarak hesaplandı. Buna göre, Ocak 2009’a göre araç sayısı ekimde 75 bin
826 arttı. Otomobil sayısında ise aynı döneme göre 56 bin 748 artış yaşandı.
Otomobil sayısında yaşanan bu artışlar, kent trafiğine olumsuz olarak
yansıyor. Altgeçitlerle otoban haline getirilen Konya, Samsun, İstanbul ve
Protokol yollarında trafik yoğunluğu günden güne artıyor. Özellikle sabah ve
akşam saatlerinde kentin ana caddelerinde trafik durma noktasına geliyor.
Kızılay’da ise bir yandan ticari taksiler yoğunluğu arttırken, diğer yandan
bireysel araç kullananların merkeze gelirken toplu taşım araçlarını
kullanmamaları sıkıntıyı katlıyor. Anakent Belediye Başkanı Melih Gökçek’in
“çözüm” olarak sunduğu onlarca altgeçit ise artık trafik yükünü kaldırmaya
yetmiyor. Trafik yoğunluğunun altgeçitlere kadar ulaştığı gözleniyor. İş çıkış
saatlerinde Oran’dan başlayan trafik yoğunluğu Atatürk Bulvarı’na, oradan da
Altınpark’a kadar ulaşıyor. Akşam saatlerinde Kuğulu altgeçitlerinde yaşanan
tıkanmalar dikkat çekiyor. İş çıkış saatlerinde Atakule’den bir otomobil Ankara
Adliyesi’ne 45 dakikada ancak ulaşıyor. Araçlar sürekli dur-kalk yaparak
ilerliyor. Yurttaşlar, bir yandan kalabalık otobüslerle yolculuk ederken bir
yandan da trafik sıkışıklığı nedeniyle araçta perişan oluyor. Trafik
yoğunluğunun yaşandığı önemli kavşaklar arasında Kızılay, Ulus, Dikimevi,
Tandoğan, Atakule gibi yerler başı çekiyor.
‘En ciddi sorun metrosuzluk’
Şehir Plancıları Odası (ŞPO) Ankara Şube Başkanı Orhan
Sarıaltun, Ankara’nın en ciddi sorunun metrodaki gecikme olduğunu
söyledi. Daha önce yolların genişletilmesi ve katlı kavşakların yapılmasının
çözüm olmayacağını söylediklerini anlatan Sarıaltun, “Mutlaka toplu taşım
yatırımları olması gerektiğini ifade ettik. Fakat Ankara’da uzun yıllardır toplu
taşımaya hiçbir yatırım yapılmıyor. Otobüs sayısı arttırılmadığı gibi sefer
düzenleri de sağlıklı işlemiyor. Metro yıllar önce bitirilmeliydi. Burada
plansız bir çalışma yürütüldü. İstanbul’da metroya ciddi yatırım yapılıyor,
ancak Ankara’da metro bir adım bile ileri gitmiyor. Sürekli bütçe
yetersizliğinden bahsediliyor ama İstanbul’da bu iş nasıl götürülüyor?”
değerlendirmesini yaptı.
‘Gökçek ulaşımda başarısız’
Melih Gökçek’in ulaşım politikaları konusunda “başarısız” olduğunu vurgulayan
Sarıaltun, “Hiçbir şey yapmıyor diyebiliriz. Ulaşım yönünden gerçek anlamda bir
fiyasko yaşanıyor. EGO Genel Müdürü 1 milyar lira civarından bir bütçeden söz
etti. Devletin herhangi bir kurumu sormuyor ki bu kadar para neye harcandı? Ne
yapıldı da ortada yok? Ulaştırma Bakanlığı metro konusunda kamuoyunu
bilgilendirici açıklama yapmalı. Neyi ne kadar devraldığı açıklanmalı” diye
konuştu.