Kara yolu ulaşımında ve taşımacılığında devrim yaratması
beklenen motorlu araçları kablosuz sensörlerle birbirine bağlayacak "kara yolu
treni" projesinin yakında Avrupa'da kullanılmaya başlanması bekleniyor. Avrupa
Birliği'nin finanse ettiği araştırma projesi, Avrupa'daki otoyollarda motorlu
taşıtların bir "takım" halinde daha ekonomik şekilde seyahat edebilmelerini
sağlamayı amaçlıyor. 8 motorlu aracın bir arada yol alabileceği kara yolu
treninde, otomobiller, otobüsler ve kamyonlar her biri karışık biçimde
gidebilecekler.
Araçları birbirine bağlayarak, yakıt tüketimi, seyahat için
harcanan zaman ve trafik sıkışıklığını azaltmayı amaçlayan projede, lider aracı
kara yolu treninin durumunu sürekli izleyen profesyonel bir sürücü
kullanıyor.
Lider aracı takip eden diğer taşıtların sürücüleri ise ellerini
direksiyondan çekerek, otoyolda giderken ister kitap okuyor, ister televizyon
izliyorlar. Bunların araçları, lider araç tarafından otomatik biçimde kontrol
ediliyor.
Lider aracı takip eden araçların yakıt tüketimini yüzde 20
oranında azaltacak AB Komisyonu'nun Sartre (Safe Road Trains for the
Environment) adlı projesi, her gün uzun mesafeler kateden otomobil yolcularının
yanı sıra ticari araçları da hedefliyor. 2 kamyon ve 3 otomobille ilk denemesi
yapılacak sistem, İngiltere, İspanya ve İsveç'te 3 yıl süreyle
denenecek.
Uzmanlar, yakıt ve zaman tasarrufuna karşılık motorlu araçları,
otonom şekilde gidebilmeleri için kendi kontrol ve yazılım izleme sistemleriyle
donatmanın çok pahalıya mal olabileceği ve özellikle otomobil sürücülerinin
kamyonların arasında seyahat etmek istemeyeceklerinin altını
çiziyorlar.