İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu,
Kamu İhale Kurumu'nun (KİK) Üçyol-Üçkuyular metro hattının
birinci etap ihalesini iptal etmesinin ardından tüneldeki çökme riskine karşı
geçtiğimiz salı günü başlattıkları betonlama çalışmaları hakkında bilgi vermek
için bir basın turu düzenledi. Basın kuruluşlarının temsilcileriyle yaklaşık 30
metre derinlikteki metro tüneline inen Kocaoğlu, KİK'in iptal kararını
önümüzdeki günlerde yürütmeyi durdurma istemiyle yargıya taşıyacaklarını
bildirdi. Kocaoğlu, yargı karar verene kadar, 45 günlük süre içinde tüneldeki
riskli bölgelerin kemer ve temel betonlarının atılacağını söyledi.
400 metre yürüyüş
Kocaoğlu, 45 günlük süreyi izleyen 3 aylık süreçte de tünelin tamamının
betonlama çalışmalarının bitirileceğini kaydetti. Hattın Göztepe, Poligon ve
Fahrettin Altay istasyonları ile bu bölümün elektromekanik ve sinyalizasyon
işlerini kapsayan ikinci etap ihalenin de açık ihale yöntemiyle 15 Ocak'ta
gerçekleştirileceğini vurgulayan Başkan Kocaoğlu, "Betonlama çalışmaları
bittiğinde İzmir'in en sağlam sığınağı, yerin 32 metre derinliğindeki tünelin
sahibi olacağız" ifadesini kullandı.
Kocaoğlu ve gazeteciler, Hatay 100 Sokak'ta inşa edilen yaklaşım tünelinden
5.5 kilometre uzunluğundaki tünele indi. Yaklaşık 400 metrelik bir yürüyüşün
ardından 2 No'lu şaftın bulunduğu bölgeye gelen heyet, burada betonlama
çalışmalarını izledi. Kocaoğlu, turun ardından Ahmet Piriştina Kent Arşivi ve
Müzesi'ne geçerek basın mensuplarının konuyla ilgili sorularını cevaplandırdı.
"Metro hatlarının tamamlanabilmesi için tarih de hedef de var. Ancak KİK'in ne
yapacağı belli değil" diyen Kocaoğlu, "Her şey normal giderse, Ege Üniversitesi
Hastanesi-Evka 3 hattı ile İzmirspor ve Hatay istasyonlarının inşaatını 2010'un
2. yarısında; 15 Ocak'ta ihalesine çıkacağımız diğer üç istasyon ise, 2011'in
ilk yarısında bitirmeyi hedefliyoruz" diye konuştu.
Karar bekleniyor
Yargının KİK kararının yürütmesini durdurması halinde ihaleyi alan yüklenici
firmanın işe devam edeceğini belirten Kocaoğlu, aksi bir karar çıkması
halindeyse, yargı kararını değerlendirip ona göre bir yol haritası
belirleyeceklerini kaydetti. Toplam 5.5 kilometrelik tünelin Fahrettin Altay'da
200, Poligon'da da 160 metrelik bölüm hariç, 5 bin 239 metrelik bölümünün
tamamının kazıldığını ifade eden Kocaoğlu, şöyle konuştu:
"Tünel bitse de bitmese de betonlama tamamlandıktan sonra risk de ortadan
kalkıyor. Hedef; riski ortadan kaldırmak, yargı sürecine göre de bu işi tamamen
bitirmek. Şu anda Bornova metrosu da KİK'te bekliyor. O da KİK'in vereceği
karara göre değerlendirilecek. Betonlamanın burada yapılacak olması, burada
problem var, burası çökecek anlamına gelmiyor. 5.5 kilometrelik hattın en önemli
problemi, bu bölgede zeminin çok değişken olmasından kaynaklanıyor. Burasının
zamanında niye betonlanmadığı konusu, işi zamanında tamamlamayan Bozoğlu
firmasının sorunudur. Zaten işini yapsaydı, sözleşmesi feshedilmezdi."
İptal oyu kullandılar
KİK'in iptal kararının ardından ne hükümetin ne de İzmir milletvekillerinin
yapacağı bir şey olmadığını belirten Kocaoğlu, şöyle devam etti: "Ben de
kimseyle görüşmedim, görüşmeye de gerek duymuyorum. Yargıya intikal etmiş bir
durumda kime ne diyeyim? KİK'te 7 kişi oylamaya katılmış. Hükümet tarafından
atanan 5 kişi, kararın iptali yönünde oy kullanmış. TOBB temsilcisi ve Türkiye
İşverenler Sendikası temsilcisi ise, 'iptal edilmesin' diye oy vermiş. Konuyu
yargıya taşıdım."
Bürokratların küçük hesapları var
İzmir Büyükşehir Belediyesi olarak bir çok konuda çeşitli problemlerle
karşılaştıklarını belirten Kocaoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü: "Burada il
müdürü, bölge müdürü, müsteşar yardımcısı, daire başkanları, var oğlu var. Bu
problemleri Başbakan, bakan böyle dedi diye karşılaşmıyoruz. Bürokrasideki belli
kişilerin kendi küçük çıkarları için, orada kalmak, bir kademe yukarı çıkmak
gibi gayet basit hesapları var. İzmir gibi ülkenin yüz akı bir kentin geleceği
konusunda siyasilerin böyle bir bakış açısı olduğunu düşünmek, çok tehlikeli ve
yanlış bir şey. Ama bürokrat kendi küçük dünyası içinde böyle bir şey
yapabiliyor."