Üçüncü Havalimanı 3 Mayıs'ta İhaleye Çıkıyor

Foto: Cem Öksüz (AA)

Binali Yıldırım, İstanbul'a yapılacak yeni havalimanına ilişkin düzenlediği basın toplantısında, ihalede gerekli rekabetin oluşturulmasına yönelik her türlü önlem ve tedbirin alındığına dikkat çekerek, ''Belirlenen takvime göre İstanbul yeni havalimanının ilk etabını, ihalenin karara bağlanmasından ve yer teslimi yapılmasından itibaren 42 ay içerisinde tamamlamayı hedefliyoruz'' diye konuştu. Yeni İstanbul Havalimanı'nın, İstanbul'un Avrupa yakasında Yeniköy ve Akpınar yerleşim yerleri arasında, Karadeniz sahil şeridinde yer alan yaklaşık 77 milyon metrekare büyüklüğündeki bir alana yapılacağını kaydeden Yıldırım, alanın bölgenin ekolojik dengesi, rüzgar verileri, doğal ve yapay mania durumları dikkate alınarak belirlendiğini açıkladı.

Söz konusu arazinin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından rezerv alan olarak ilan edildiğini kaydeden Yıldırım, yapılan işbirliği protokolü gereği Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın kamulaştırma çalışmalarını yürüttüğünü söyledi. Ayrıca Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) çalışmalarının da Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca sürdürüldüğünü anlatan Yıldırım, ''Yeni İstanbul Havaalanı ile birlikte Kanal İstanbul ve bu bölgeye yapılacak yeni şehir projesi, birlikte İstanbul'un merkezine raylı ve karayolu bağlantılarını da dahil etmek suretiyle yeni bir ekosistem oluşturmaktadır'' dedi. Yapılacak yeni ekoşehrin birçok ticari yaşam alanlarını da içinde bulunduracağını belirten Yıldırım, böylece havalimanı ile kurulacak yeni şehrin bir bütünlük arz edeceğini kaydetti.
    
Zemin etütlerine ilişkin çalışmaların da tamamlandığını bildiren Yıldırım, zemin etüdüne yönelik raporun da çıkma aşmasında olduğunu kaydetti. Havalimanı şehir bağlantısını sağlayacak ulaşım altyapısının kara ulaşımı, raylı sistem, havalaanı inşaatıyla eş zamanlı olarak gerçekleştirileceğini ifade eden Yıldırım, havalimanına erişimin sağlanması hususunda, Karayolları, Alt Yapı Yatırımları ve Devlet Demir Yolları genel müdürlüklerinin koordineli olarak çalıştıklarını söyledi.
     
Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü:

''Havalimanı tam kapasiteye ulaştığında yolcu kapasitesi bakımından dünyanın en büyük havalimanı olacaktır. Yeni İstanbul Havalimanı 'Türk modeli' diye de bilinen kamu özel sektör marifetiyle yapılacaktır. Bir başka deyişle Yap-İşlet-Devret modeliyle gerçekleştirilecektir. Bu çerçevede yeni İstanbul Havalimanı projesinin finansmanını sağlamak amacıyla belirli bir süre için yolcu ve tarife garantisi verilmesi öngörülmüştür''.

İhalede, idareye belirli bir işletme süresinde ödenecek kira yarıştırılacak

İhalenin, bu sefer önceki projelerden farklı bir yöntemle gerçekleştirileceğini dile getiren Yıldırım, bu projede, işletme ve yapım sürelerinin değil, idareye belirli bir işletme süresinde ödenecek kiranın yarıştırılacağını söyledi. Yıldırım, ''Yani işin başında işletme süresini 25 yıl olarak sabitliyoruz. İşletme süresi yapım işlerinin tamamlanmasını takip eden ve havaalanının işletmeye alınmasıyla birlikte başlayacak, 25 yıl devam edecektir. İstekliler tekliflerini verirken yatırım bedeli, yapım süresi ve işletme süresini dikkate alarak 25 yıllık işletme süresi için Devlet Hava Meydanları İşletmelerine ödeyecekleri toplam kira bedelinde yarışacaklar. Önce teklifler teknik anlamda değerlendirilecek. Gerek mali, gerek teknik yeterliliğe sahip teklifler geçerli kabul edilecek. İkinci aşamada da fiyat zarfı açılacak. Daha sonra verilen bu kira bedelleri yarıştırılacaktır. Böylece işletme süresinde en fazla kira ödemeyi taahhüt eden istekli ihaleyi kazanmış olacaktır'' ifadelerini kullandı.
    
''Hatırı sayılır toprak hareketi olacak''
    
Bakan Yıldırım, havalimanının ilk etap inşaatında önemli ölçüde, hatırı sayılır ölçüde bir toprak hareketi olacağını belirterek, bu toprak hareketi bugüne kadar karayolu, demiryolu ve havaalanı projelerinde gerçekleşen toprak hareketinin çok çok üzerinde olacağını kaydetti. Bu konuda şu anda bir miktar vermekten kaçındığını, doğru bulmadığını, araziye girince gerçek değerlerin ortaya çıkacağını dile getiren Yıldırım, ''Ancak bir fikir vermesi bakımından inşaatta kullanılacak demir çelik miktarı yaklaşık 350 bin tonu bulacaktır. Alüminyum malzeme miktarı yaklaşık 10 bin tonu bulmaktadır. Kullanılacak sadece cam miktarı 415 bin metrekaredir'' şeklinde konuştu.Proje dört aşamada gerçekleşecek
     
Projenin dört aşamada gerçekleşeceğini anlatan Yıldırım, şunları kaydetti:

''Birinci aşama toplam 90 milyon yolcu kapasitesine sahip olan yolcuların kullanımına yönelik her türlü donanıma sahip 680 bin metrekare büyüklüğünde ana terminal, 170 bin metrekare büyüklüğünde ikinci terminal veya uydu terminal olmak üzere iki terminal binası, terminallerde toplam 88 yolcu köprüsü, 12 bin araçlık kapalı otopark, birbirinden bağımsız uluslararası ölçülere uygun büyük gövdeli (380, 777 gibi) uçakların da rahatlıkla inip kalkabileceği 3 pist, 8 paralel taksi yolu, yaklaşık 4 milyon metrekarelik apron, 3 teknik blok, bir kule, şeref salonu, kargo ve genel havacılık terminalleri, içinde hastane, ibadethane, kongre merkezlerinin yer aldığı diğer sosyal donatı alanları.''
    
Projede ikinci etap sonunda bir pist, 3 paralel taksi yolunun daha yapılacağını anlatan Yıldırım, üçüncü etapta ise deniz tarafına yapılacak 500 bin metrekare büyüklüğünde yıllık 30 milyon yolcu kapasiteli terminal binası, paralel taksi yolları, ilave apronla birlikte bir ilave pist daha yapılacağını söyledi.
     
Dördüncü etapta ise 340 bin metrekare büyüklüğünde 30 milyon yolcu kapasiteli yeni bir terminal daha yapılacağını bildiren Yıldırım, böylece terminal alanının 1 milyon 400 bin metrekareye ulaşmış olacağını, toplam yıllık 150 milyon yolcu kapasitesine sahip olacağını kaydetti. Paralel taksi yolları, ilave apronla birlikte bir ilave pistin dördüncü etapta devreye alınacağını ifade eden Yıldırım, şöyle devam etti:

''Tüm etaplar tamamlandığında yaklaşık 1,5 milyon metrekarelik kapalı alanı, yıllık 150 milyon yolcu kapasitesi, 165 yolcu köprüsü, terminaller arasındaki ulaşım raylı sistemle yapıldığı 4 ayrı terminal binası, 3 teknik blok ve hava trafik kontrol kulesi, 8 kontrol kulesi, her türlü uçak tipinin operasyonuna uygun müstakil 6 pist, 16 taksi yolu, 500 uçak park kapasiteli toplam 6,5 milyon metrakare büyüklüğünde apron, şeref salonu, kargo ve genel havacılık terminali, devlet konuk evi, yaklaşık 70 bin araç kapasiteli açık ve kapalı otopark, havacılık tıp merkezi, oteller, itfaiye ve garaj merkezi, ibadethaneler, kongre merkezi, güç santralleri, arıtma ve çöp bertaraf tesisleri gibi yardımcı tesislerden oluşacaktır''.

Yıldırım, yeni havalimanıyla, 3. köprüsüyle, Marmaray Projesi'yle, Avrasya Tünel Geçişi'yle, İstanbul-Ankara Yüksek Hızlı Treni'yle, İstanbul-İzmir Otoyol Projesi'yle ve Kanal İstanbul yeni İstanbul şehir projeleriyle yedi tepeli İstanbul'un, yedi projeyle daha da taçlandırılmış olacağını ve geleceğin dünya markası şehri olma yönündeki iddiasını daha kararlılıkla ortaya koyacağını bildirdi. Paris'in yılda 50 milyon turistten 60 milyar avro gelir elde ettiğine dikkati çeken Yıldırım, İstanbul'un potansiyelinin Paris'ten daha az olmadığını hatta çok çok daha fazla olduğunu belirterek, şöyle devam etti:
     
''2020 Olimpiyatları'na, Avrupa Futbol Şampiyonası'na hazırlanan, aday olan, önemli alt yapı projelerini bir bir gerçekleştiren, dünyanın dikkatini çeken İstanbul'un yeni havalimanıyla, 3. köprüsüyle, Marmaray Projesi'yle, Avrasya Tünel Geçişi'yle, İstanbul-Ankara Yüksek Hızlı Treni'yle, İstanbul-İzmir Otoyol Projesi'yle ve Kanal İstanbul yeni İstanbul şehir projeleriyle yedi tepeli İstanbul, yedi projeyle daha da taçlandırılmış olacak ve geleceğin dünya markası şehri olma yönündeki iddiasını daha kararlılıkla ortaya koyacaktır. Bu projelerle, Sultan Fatih'in fethederek bir çağı kapatıp bir çağı açtığı İstanbul, gelecek yeni bir çağın kapısını aralamaktadır. Projenin tekrar hayırlı, uğurlu olmasını diliyorum''.