Yedek pistin kullanılamaması yüzünden 3 kilometrelik ana pistine yıllardır kapsamlı bir bakım yapılamıyor. Ana pistteki çatlaklar ise uçuşlar geceleri 3-4 saat durdurularak onarılıyor.
İstanbul Atatürk Havalimanı’nın S.O.S veren Florya-Sefaköy yönündeki pistinin bakıma alınması gerekiyor. Bunun için paraleline 3 kilometrelik pist yapıldı ama buraya uçak indirilemiyor. Çünkü pistin Sefaköy tarafında iniş-çıkışa engel olan 700 binanın tıraşlanması gerekiyor.
ATATÜRK Havalimanı’nda açılışından bu yana kapsamlı bir bakıma alınmayan Florya-Sefaköy yönündeki 3 kilometre uzunluğa sahip 1.8/3.6 pisti S.O.S. veriyor. Havalimanın 1978’de açılan ve şimdiye kadar kapsamlı bir bakıma alınmayan 1.8/3.6 pistinin kaplamasında son iki yıldır yarıklar oluştu. Bu yarıklar, geceleri 3-4 saatliğine pist kapatılarak geçici tamir ediliyor. 27 yıl önce hizmete açılan pistin tamamen kapatılarak kapsamlı bakıma alınması için geçen yıl yapımı tamamlanan paralelindeki yeni pistin hizmete girmesi gerekiyor. Ancak bu pistin de açılabilmesi için uçakların iniş kalkışına engel olan Sefaköy’deki 700 binanın tıraşlanması gerekiyor. Pistin acil olarak açılması gerektiği için binaların tıraşlanmadan pistin açılabilmesi için çare aranıyor. Bu kapsamda dünyanın çeşitli yerlerinde uçakların iniş-kalkışında engellerin bulunduğu havalimanlarında inceleme yapıldı ve 6-7 havalimanında pistin bir kısmının kapatılarak sorunun çözüldüğü belirlendi. 3 bin metre uzunluğundaki yeni pistin 500 metresinin kapatılarak iniş-kalkıştaki engellerin kaldırılması gündeme geldi.
DHMİ: AÇILACAK
Ancak Türk Hava Yolları, pistin kısaltılmasının ağır uçakların iniş kalkışına engel olacağını belirterek, pist kısaltılmadan da iniş-kalkışların yapılabilceği yönünde bir tasarı hazırlayarak Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne (SHGM) sundu. Bir DHMİ yetkilisi, ‘DHMİ ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tasarıyı olumlu karşıladı. Pistin açılacağı yönünde tüm dünyaya notam yayınladık. Tasarı hakkında Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği’ne (TÖSHİD) bilgi verdik. Bir hafta inceleme yapacaklar. Ardından pist açılacak’ dedi.
SORUN YAŞANIR
TÖSHİD Başkanı Şahabettin Bolukçu ise tasarı kapsamında belirtildiği gibi pistin açılması durumunda yine ağır uçakların iniş-kalkışında sorun yaşanacağını belirterek, ‘Bize mevcut durum ve yapılması gerken hakkında bilgi verildi. Biz de teknik uzmanlarımızın konuyu incelemesi için bir hafata süre istedik. Önümüzdeki hafta görüşümüzü bildireceğiz’ diye konuştu.
15-20 YILLIK
Kartaltepe ve Tevfikbey mahallelerindeki 700 binanın pist buraya inşa edilmeden önce yapıldığını belirten Küçükçekmece Belediyesi’nin yıkımlardan sorumlu Başkan Yardımcısı Ahmet Gedik, ‘Uçakların üçüncü piste iniş-kalkışına engel olduğu gerekçesiyle tıraşlanmasına karar verilen bu binalar 15-20 yıllık. Kimisinin hem ruhsatı hem iskanı var. Kimisinin ise ruhsatı olmasına karşılık iskanı bulunmuyor. Pist buraya yapılmadan önce bir araştırma yapılıp yapılmadığı yönünde elimizde belge yok. Ancak şu anda daha az bina tıraşlanarak engellerin nasıl ortadan kaldırılabileceği yönündeki çalışmamız devam ediyor’ dedi.
Belediye: Tıraşlama 6 trilyon
Küçükçekmece Belediyesi’nin yıkımlardan sorumlu Başkan Yardımcısı Ahmet Gedik, yaklaşık 10 ay önce Ulaştırma Bakanlığı’ndan pistin açılabilmesi için Kartaltepe ve Tevfikbey mahallelerindeki uçuş koridorunda bulunan 700 binanın bazı katlarının tıraşlanması için talimat geldiğini belirterek, şunları söyledi: ‘Tıraşlama işleminin sosyal, ekonomik ve teknik boyutu bulunuyor. Binaların sadece 2-3 katını yıkabilmek için yani teknik boyut için 5-6 trilyon liraya ihtiyaç bulunuyor. Ayrıca buradan çıkardığımız vatandaşların nerede barınacağı, binalar tıraşlanırken alt katlarda oturanlanın ne yapılacağı da ayrı bir boyut. Bir yazı gönderek binaların tıraşlanmasının gerektiğini söylemekle olmuyor. Halen konuyla ilgili teknik çalışmalarımız Ulaştırma Bakanlığı ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü ile birlikte devam ediyor. Havalimanından uçuş noktasının değiştirilerek tıraşlanacak bina sayısını azaltmayı planlıyoruz.’