Türkiye'nin ''İlk Kazı Demir Yolu Hattı'' Hurdalıktan Kurtarıldı
Foto: Esma Aygün (AA)
Alacahöyük Kazı Başkanı, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya
Fakültesi Arkeoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Aykut Çınaroğlu AA
muhabirine yaptığı açıklamada, 1935 yılında Atatürk tarafından kazı alanlarından
çıkarılan toprağı taşımak amacıyla Almanya'da bir firmaya yaptırılan ve uzun
yıllar atıl vaziyette bulunan demir yolu hattının Alacahöyük ören
yerinde sergilendiğini bildirdi.
Alacahöyük kazılarının bir asra yakındır devam ettiğine işaret eden
Çınaroğlu, ilk olarak 1907'de yılında başlatılan kazıların sistematik olarak
1935'de hiç görmediği halde kendi hesabından 3 bin lira vererek Atatürk
tarafından başlatıldığını vurguladı.
Kazı çalışmalarının ilk günlerinden itibaren başarılı sonuçlar alındığını
ifade eden Prof. Dr. Çınaroğlu, kazıların 15'inci gününde ''Hitit Güneş
Kursları''nın bulunduğunu, 1983'e kadar ödeneğin kesilmesinden dolayı kazıların
aralıklarla devam ettiğini, 1996 yılından bu yana da kazı çalışmalarının
aralıksız sürdüğünü bildirdi.
Atatürk'ün Alacahöyük kazılarına çok önem verdiğini dile getiren Prof. Dr.
Aykut Çınaroğlu, şu bilgileri verdi:
''Arkeolojik kazılarda karşılaşılan en önemli sorunlardan birisi kazılan
alanından çıkarılan toprağın uzaklaştırılmasıdır. Kazı toprağı ortaya çıkınca
yüzde 10 kabarıyor, bu yüzden de çalışmaları engelliyor. Alacahöyük'teki
kazılarda da aynı sorunlar yaşanıyor. O dönemlerde Yunanistan'da küçük demir
yolu hattına döşenen vagonlarla toprağın kazı alanından uzaklaştırıldığı
öğreniliyor. Zamanın Nafa Vekili (Kazı işleri) Başkanına ve Afet İnan'a bu
vagonlardan söz ediliyor. Afet İnan da Atatürk'e kazı toprağının
uzaklaştırılması konusunda sıkıntı yaşadıklarını anlatarak, Atatürk'ten 3 adet
vagon alınması talebinde bulunuyor. Atatürk, 'Siz arkeolojik kazı mı
yapıyorsunuz, oyun mu oynuyorsunuz. 3 tane aletle kazımı yapılır' diyor.
Almanya'nın ünlü bir firmasına 30 adet vagon siparişi veriliyor. Bu sistem
Türkiye kazılarında ilk defa kullanılıyor. Hatta yabancı kazılara da borç olarak
vagonlardan veriliyor.''
Çınaroğlu, Kültepe ve Acemhöyük kazılarında da kullanılan bu vagonların
zamanla unutulduğunu dile getirerek, ''Vagonlar Alaca'daki Eskiyapar kazı
alanında hurdaya atılmıştı. Dönemin kaymakamıyla görüşerek bu vagonların önemini
anlattık. Nasıl bağlanacaklarını bildiğim için 3 tanesini bağlayarak müze
bahçesine kurduk. Atatürk'ün mirasını bu şekilde yaşatmaya çalıştık'' diye
konuştu.
Prof. Dr. Aykut Çınaroğlu, 2009 yılına kadar hurdalıkta olan vagonlardan 3
tanesinin iki yıldır Alacahöyük Ören yerindeki müze bahçesinde sergilendiğini,
diğer vagonların da Türk Tarih Kurumuna devredildiğini sözlerine
ekledi.