Türkiye'nin İlk "Deprem Köprüsü"nde Bilimsel Analiz



ODTÜ laboratuvarlarında, TÜBİTAK desteğiyle 5 ve üzeri şiddetteki depremlere karşı dayanıklılığı bire bir test edebilmek amacıyla, 40 ton ağırlığında, 12 metre genişliğinde bir köprü inşa edildi. ODTÜ’nün “deprem köprüsü”, depremin etkilerinin gerçek bir yapı üzerinde test edildiği Türkiye’nin ilk yapısı oldu.

ODTÜ’lü bilim adamları, testler sırasında köprünün üstüne vinçle yerleştirilen otomobile binerek, hem depremi yaşıyor hem de bilimsel verileri analiz ediyor.

İkinci olduk

ODTÜ İnşaat Mühendisliği Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Alp Caner Özden, TÜBİTAK desteğiyle Karayolları Genel Müdürlüğü için yürüttükleri “Türkiye köprülerinde ileri teknolojilerin geliştirilmesi” isimli projeye ilişkin bilgi verdi.

Deprem köprüsünün dünyada ABD’den sonra ikinci, Türkiye’de ise ilk kez inşa edildiğini bildiren Özden, projenin amacının yol köprüleri için hazırlanacak şartnameler için bilimsel veriler toplamak olduğunu ifade etti.

Etkiyi azaltıyor

Araçların deprem sırasında köprüler üzerindeki etkiyi azalttığını belirten Özden, “Normalde köprünün ayaklarına gelen deprem kuvveti, köprünün üzerinden araba geçtiğinde yüzde 10-20 oranında azalıyor. Bu sonuçlara, daha önce ABD’de de ulaşıldı. Dünyada ikinci olarak bu sonuçlara ulaşan bilimsel ekip biz olduk” dedi. Özden, kesin sonuçlara ulaşmak için çeşitli köprülerde de aynı testlerin yapılması gerektiğine işaret etti.