Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından
Lapseki-Gelibolu arasında yapılması planlanan boğaz köprüsü,
3 bin 623 metreyle Türkiye’nin en uzun köprüsü olacak.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının 2023 hedefleri
arasında yer alan Çanakkale-Tekirdağ-Kınalı Ayrımı Balıkesir Otoyol
Projesi kapsamında yapılacak asma köprü, 3 gidiş 3 geliş şeklinde
olacak ve depreme dayanıklı, fay hatlarından etkilenmeyen teknik donanımlarla
yapılacak.
Milliyet
Gazetesi'nin AA'yı kaynak gösterdiği haberine göre Karayolları Genel Müdür
Yardımcısı İhsan Akbıyık, 2023 yılı hedefleri arasında yer alan
asma köprünün İstanbul’a yapılacak 3. köprüden sonraki en önemli proje olduğunu
söyledi. Bir süre önce yapılan proje ihalesini alan Tekfen firması tarafından
proje çizimlerinin yapıldığını aktaran Akbıyık, çalışmaların tamamlanmasının
ardından 2013 yılında ihalesinin yapılarak, projenin hayata geçirilmesi için
çalışmaların yoğunlaşacağını bildirdi.
"İstanbul Boğazı geçişine alternatif olacak"
"Bu proje, Avrupa ve Trakya üzerinden Ege ve İç Anadolu’nun batısına,
Adana-Konya aksı ve Batı Akdeniz bölgelerine yönelecek karayolu trafiği için
İstanbul Boğazı geçişine yeni bir alternatif oluşturacak" diyen Akbıyık,
ağırlıklı olarak yerleşim alanları ve sahilden devam eden
İstanbul-Tekirdağ-Çanakkale yolunun, yapılacak köprünün hizmete girmesiyle taşıt
işletim maliyetlerini ve yolculuk süresini azaltacağını kaydetti.
Hükümetin şekillendirdiği yeni İstanbul projesiyle beraber Trakya’nın önem
kazanacağını düşündüğünü ifade eden Akbıyık, "Bu proje, Trakya tarafındaki
trafiği, Çanakkale köprüsü üzerinden, Bulgaristan ve Romanya’dan gelen trafiği
Balıkesir’in batısından İzmir’e, Ege Bölgesine aktarabilmek için düşünmüş
olduğumuz ekonomik proje" diye konuştu.
İzmir ulaşımını da kolaylaştıracak projenin, Gebze-İzmir otoyoluna da
Balıkesir’in batısından bağlanılacağını aktaran Akbıyık, boğazların güvenliği
açısından orta açıklığının 2 bin 23 metre civarında düşünüldüğünü söyledi.
Akbıyık, "Bir tarafında 800 metre diğer tarafında 800 metre olmak üzere
toplam 3 bin 623 metre uzunluğunda yapılacak olan Çanakkale köprüsü, Türkiye’nin
en uzun boğaz köprüsü olacak. 2x3 şeritten 3 gidiş 3 geliş şeklinde yapılacak
asma köprü, depreme dayanıklı ve fay hatlarından etkilenmeyen teknik
donanımlarla yapılacak" dedi.
Çanakkale’den geçmesi düşünülen köprünün, diğer noktalardaki şehir trafiği ve
SİT alanındaki engellerden ötürü Lapseki-Gelibolu arasında yapılmasının
planlandığını ifade eden Akbıyık, köprünün, geçeği yerlerin henüz kesin olarak
belirlenmediğini söyledi.
Bu köprüyle Kaz Dağları’nın güneyinden Balıkesir tarafına bağlanılacağını
kaydeden Akbıyık, Yap-İşlet-Devret modeliyle yapılması planlanan köprünün
geçişlerinin ücretli olacağını bildirdi.
Akbıyık, "Trakya’dan gelen trafik, Romanya’dan Bulgaristan’dan ve
Yunanistan’dan giriş yapan transit trafik, güneye ve doğuya gitmek için İstanbul
ve boğaz köprülerini tercih etmeden önce Çanakkale üzerinden Ege’den hareket
edecek. Daha ziyade yoğunluğu bu güzergaha bindirecekler. Gebze-İzmir projesiyle
ortak bir proje olacak" diye konuştu.
Lapseki-Gelibolu arasına yapılacak köprünün, İstanbul’un trafik yükününü
paylaşacağını anlatan Akbıyık, ulaşımın feribotla sağlandığı Eceabat-Çanakkale
arasında, lodos nedeniyle özellikle kış aylarında ulaşımda yaşanan aksamanın
yapılacak köprüyle ortadan kalkacağını ifade etti.
Türkiye’nin üç tarafının denizlerle çevrili olduğunu bildiren Akbıyık,
denizlerden maksimum seviyede istifade etmek için bu projelerin
gerçekleştirilmek istendiğini sözlerine ekledi.
Türkiye’deki diğer köprüler
Karadeniz ile Marmara Denizi’ni birbirine bağlayan İstanbul Boğazı üzerinde
yer alan iki asma köprüden biri olan Boğaziçi Köprüsünün ayakları, Avrupa
Yakası’nda Ortaköy, Anadolu Yakası’nda Beylerbeyi semtlerinde bulunuyor.
İstanbul Boğazı üzerine yapılan ilk köprü olmasına atfen halk arasında
’Birinci Köprü’ olarak da adlandırılan Boğaziçi Köprüsü, sonra yapılan Fatih
Sultan Mehmet Köprüsü ve şehir hatları vapurlarıyla birlikte kentin iki yakası
arasında ulaşımı sağlıyor.
20 Şubat 1970’de yapımına başlanan köprü, 30 Ekim 1973’te hizmete açıldı.
Yapımı tamamlandığında dünyanın en uzun 4. asma köprüsüyken, yeni köprülerin
yapılmasıyla 2010 yılı itibarıyla 18. sıraya düştü. 1978’den beri yaya trafiğine
kapalı olan Boğaziçi Köprüsünün toplam uzunluğu bin 560 metre, iki büyük kule
arası uzunluğu bin 74, deniz yüzeyinden yüksekliği ise 64 metre.
Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, İstanbul’da Kavacık ile Hisarüstü arasında, Asya
ile Avrupa’yı Boğaziçi Köprüsü’nden sonra ikinci kez bağladı. Yapımına 4 Ocak
1986’da başlanılan köprünün uzunluğu bin 90 metre, genişliği 39.4 metre,
denizden yüksekliği 64 metre. Dünyanın en büyük çelik asma köprüleri içinde 14.
sırada yer alan köprü, 3 Temmuz 1988’de hizmete açıldı. Fatih Sultan Mehmet
Köprüsü, Edirne-Ankara arasındaki Trans European Motorway’in (TEM) bir parçası
konumumda bulunuyor.
İstanbul’a yapılacak 3. boğaz köprüsünün toplam uzunluğunun ise bin 875 metre
olması planlanıyor.