RepMan İtibar Araştırmaları Merkezi tarafından GfK Türkiye araştırma şirketinin sponsorluğunda gerçekleştirilen 'Türkiye'nin En İtibarlı Sektörleri ve Şirketleri Araştırması'nın sonuçları açıklandı. Araştırma kapsamında 2012 yılında da 16 bin 243 kişi ile görüşülüp, 15 sektörde 155 şirketin değerlendirmesi gerçekleştirildi. Değerlendirmeye esas olan RepMan İtibar Skoru (RMS), kurumların 'tanınma', 'yönetim kalitesi', 'ürün/hizmet kalitesi', 'çalışan markası', 'finansal sağlamlık', 'kurumsal (sosyal) sorumluluk' ve 'duygusal bağlılık' alanlarındaki performanslarının ölçümlenmesi ile hesaplandı.
Araştırmaya göre, 2012 yılında Türkiye'nin en itibarlı şirketi Arçelik olarak belirlendi. Arçelik'i sırasıyla THY, Ülker, Mercedes, BMW, Eti, Pınar, Turkcell, Beko, ve Bosch izledi. 2011 sonuçları ile karşılaştırıldığında Turkcell, Beko ve Bosch, 2012 yılında ilk defa sıralamaya giren şirketler oldu. Sektörler açısından itibar sıralamasında ilk sıraya 'telekomünikasyon' ve 'dayanıklı tüketim' sektörleri yerleşti. Bunu, 'ulaşım (karayolları) sektörü' izledi. Daha sonra sırasıyla hızlı tüketim, otomotiv, ulaşım (havayolları), bilişim, akaryakıt, inşaat, holding, perakende, ilaç, teknoloji perakende, banka ve sigorta sektörleri halk tarafından itibarlı bulundu.
'İtibarlı' olmanın yolu yönetim kalitesinden geçiyor
Araştırmaya göre, 15 sektör nezdinde sorgulanan 155 şirketten 137'sinin elde ettiği itibar skoru 100 üzerinden 50-69 bandında yer alıyor. Bu sonuç, Türkiye'deki şirketlerin henüz ''itibar'' anlamında farklılaşamadığını gösteriyor. Türkiye'nin en itibarlı ilk 10 şirketi incelediğinde, bu şirketleri rakiplerinden ayıran en önemli özelliğin ''yönetim kalitesi'' alanındaki başarılı performans olduğu dikkati çekiyor.
Türkiye'deki şirketlerin itibar yönetimi alanındaki performansları incelendiğinde şirketler 'finansal' konularda daha başarılı değerlendirilirken, 'kurumsal (sosyal) sorumluluk' ve 'duygusal bağ yaratma' konuları en düşük skor alınan alanlar olarak görülüyor. Şirketler için iş sonuçlarında daha yüksek performans elde etmenin yolu 'itibar'dan geçiyor. Araştırma sonuçları, ana iş sonuçları ile itibar arasında doğrusal bir ilişki olduğunu gösteriyor. Buna göre, itibarın doğru yönetilmesi iş sonuçlarına olumlu katkılar sağlıyor.