'Türkiye'deki Boya Kalitesi ABD'nin Bile Üstündedir'
Polisan Boya'nın CEO'su Erol
Mizrahi, Türkiye'deki boya kalitesinin Avrupa ve ABD pazarlarından daha
üst seviyede olduğunu belirtti. Mizrahi, boya sektöründe son dönemde, inşaat
sektörüne paralel bir daralmanın görüldüğünü söyledi. Sektörde ileriye yönelik
hedef belirlemede çeşitli tereddütlerin bulunduğunu, bunun yılın 5 aylık
dönemindeki pazar yapısını olumsuz etkilediğini dile getiren Mizrahi, net
rakamlar bulunmamasına rağmen hammadde ithalatı yapan firmalardan alınan
bilgilere göre bir daralmanın görüldüğüne işaret etti.
Akaryakıt fiyatlarına gelen zamlarla hammadde maliyetlerinin yükseldiğini,
buna rağmen firmaların yoğun rekabet ortamında bu artışları fiyatlarına
yansıtamadıklarını ve karlılığın giderek düştüğünü dile getiren Mizrahi, büyük
bir potansiyel bulunmasına rağmen beklentilerin gelir düzeyindeki artışa bağlı
olduğunu kaydetti.
Boya pazarında ilk 4'te yer alan firmaların pazar payının yüzde 60'ına sahip
olduğunu kaydeden Mizrahi, tüketimin yıllık ortalama kişi başı 5.5 kilogramdan
AB standartlarındaki 10-25 kilogramlara yükselmesi halinde bu yapının
sürdürüleceğini, aksi halde firma sayısının azalması yönünde baskının
oluşacağını dile getirdi. Rekabetin son dönemde boya sektöründe önemli
değişiklikler yarattığını ifade eden Mizrahi, bu ortamda marka yaratmanın hayati
bir öneme sahip hale geldiğini vurguladı.
Türkiye'nin dünya boya sektöründe rekabetin en yoğun olduğu ülkeler arasında
olduğunu dile getiren Mizrahi, bu ortamda ürün geliştirmenin yanında ciddi
pazarlama yatırımının da zorunlu olduğuna işaret etti. Mizrahi, şirket olarak
yıllık 40 milyon dolarlık tanıtım ve pazarlama bütçesi ayırdıklarını, yeni bir
ürün çıkarırken çoğu zaman üretim sürecinden daha fazla pazarlama sürecine zaman
harcadıklarını dile getirdi.
'Boya değil, ev kozmetiği'
Türkiye'de boya bilincinin çok zayıf olduğunu, tüketicinin boyanın koruma
özelliğinden çok renk tatminini ön plana çıkardığını dile getiren Mizrahi,
eğitim çalışmaları yaptıklarını dile getirdi. Mizrahi, sektörün artık kendisini
ev kozmetiği olarak tanımladığını ifade etti. İç dekorasyon konusunda özellikle
kadınların etkili olduğunu ve ürün çeşitliliğiyle farklı tercihlerin ön plana
çıkmaya başladığını dile getiren Mizrahi, şöyle konuştu: "Avrupa'da da bu
nedenle insanlar ellerine fırça alıp evlerini kendileri boyamaya başlamış. Bu da
'evini kendin boya' akımını doğurmuş. Bu durum boya tüketiminin artmasına neden
olmuş. Türkiye'de şu anda kendi boyasını yapma oranı yüzde 5."