'Türkiye'deki Boya Kalitesi ABD'nin Bile Üstündedir'

Polisan Boya'nın CEO'su Erol Mizrahi, Türkiye'deki boya kalitesinin Avrupa ve ABD pazarlarından daha üst seviyede olduğunu belirtti. Mizrahi, boya sektöründe son dönemde, inşaat sektörüne paralel bir daralmanın görüldüğünü söyledi. Sektörde ileriye yönelik hedef belirlemede çeşitli tereddütlerin bulunduğunu, bunun yılın 5 aylık dönemindeki pazar yapısını olumsuz etkilediğini dile getiren Mizrahi, net rakamlar bulunmamasına rağmen hammadde ithalatı yapan firmalardan alınan bilgilere göre bir daralmanın görüldüğüne işaret etti.

Akaryakıt fiyatlarına gelen zamlarla hammadde maliyetlerinin yükseldiğini, buna rağmen firmaların yoğun rekabet ortamında bu artışları fiyatlarına yansıtamadıklarını ve karlılığın giderek düştüğünü dile getiren Mizrahi, büyük bir potansiyel bulunmasına rağmen beklentilerin gelir düzeyindeki artışa bağlı olduğunu kaydetti.

Boya pazarında ilk 4'te yer alan firmaların pazar payının yüzde 60'ına sahip olduğunu kaydeden Mizrahi, tüketimin yıllık ortalama kişi başı 5.5 kilogramdan AB standartlarındaki 10-25 kilogramlara yükselmesi halinde bu yapının sürdürüleceğini, aksi halde firma sayısının azalması yönünde baskının oluşacağını dile getirdi. Rekabetin son dönemde boya sektöründe önemli değişiklikler yarattığını ifade eden Mizrahi, bu ortamda marka yaratmanın hayati bir öneme sahip hale geldiğini vurguladı.

Türkiye'nin dünya boya sektöründe rekabetin en yoğun olduğu ülkeler arasında olduğunu dile getiren Mizrahi, bu ortamda ürün geliştirmenin yanında ciddi pazarlama yatırımının da zorunlu olduğuna işaret etti. Mizrahi, şirket olarak yıllık 40 milyon dolarlık tanıtım ve pazarlama bütçesi ayırdıklarını, yeni bir ürün çıkarırken çoğu zaman üretim sürecinden daha fazla pazarlama sürecine zaman harcadıklarını dile getirdi.

'Boya değil, ev kozmetiği'

Türkiye'de boya bilincinin çok zayıf olduğunu, tüketicinin boyanın koruma özelliğinden çok renk tatminini ön plana çıkardığını dile getiren Mizrahi, eğitim çalışmaları yaptıklarını dile getirdi. Mizrahi, sektörün artık kendisini ev kozmetiği olarak tanımladığını ifade etti. İç dekorasyon konusunda özellikle kadınların etkili olduğunu ve ürün çeşitliliğiyle farklı tercihlerin ön plana çıkmaya başladığını dile getiren Mizrahi, şöyle konuştu: "Avrupa'da da bu nedenle insanlar ellerine fırça alıp evlerini kendileri boyamaya başlamış. Bu da 'evini kendin boya' akımını doğurmuş. Bu durum boya tüketiminin artmasına neden olmuş. Türkiye'de şu anda kendi boyasını yapma oranı yüzde 5."