''Türkiye'de En Ucuza Mal Edilen Raylı Sistem Projesi''
Fotoğraf: Tevfik Işık
Kayseri'de faaliyete geçtiği 1,5 yıl içinde 33
milyon yolcu taşıyan raylı sistem (KAYSERAY) yeni güzergahlar ile
büyüyecek. Kayseri Büyükşehir Belediye Başkanı Mehmet Özhaseki,
Kayseri Büyükşehir Belediyesi tarafından 1 Ağustos 2009'da işletmeye
açılan KAYSERAY'ın, Organize Sanayi Bölgesi ile Mimarsinan Kavşağı
arasındaki 17,5 kilometrelik hatta günlük ortalama 70 bin ve toplamda 33 milyon
yolcu taşıdığını söyledi.
İlk aşamada 22 adet raylı sistem aracı ile faaliyete başlayan sistemin, yeni
ilavelerle araç sayısını 38'e yükselttiğini belirten Özhaseki, şehir içi toplu
taşımada önemli bir işlev kazanan raylı sistem projesinin devamı için Büyükşehir
Belediyesi olarak yeni adımları atmaya başladıklarını kaydetti.
Yeni güzergahlar ile birlikte 17,5 kilometrelik mevcut güzergahın, yaklaşık
16,5 kilometre daha artarak 34 kilometreye ulaşacağını ifade eden Özhaseki, şu
bilgileri verdi:
''KAYSERAY'ın İldem ve Talas'a kadar uzanacak yeni güzergahları için 2. ve 3.
etap çalışmalarımız sürüyor. Bu kapsamda, 2. etap projemizle raylı sitem
güzergahı, Mimarsinan Kavşağı'ndan Sivas yolu üzerinden Beyazşehir ve İldem
bölgesine ulaşacak. Yaklaşık, 9 kilometrelik yeni hatta 11 yolcu istasyonu ve
hat sonunda 8 raylı sistem aracının park edebileceği park alanı bulunacak.
3. etap projemizde ise mevcut raylı sistem hattı, Sivas Caddesinden 30
Ağustos Bulvarı bağlantısı ile Talas ilçesine ulaşacak. Erciyes Üniversitesi Tıp
Fakültesi Hastanesi önünden Talas Bulvarına devam edecek bu hat, Cemil Baba
mezarlığında son bulacak. Yaklaşık 7,5 kilometrelik bu hatta da 11 yolcu
istasyonu bulunacak.''
Her iki yeni güzergahta da, mevcut hatta olduğu gibi rayların arasının
çimlendirileceğini ve hat boyunca ağaçlandırma çalışmaları yapılacağını belirten
Özhaseki, ''Gesi ve Talas güzergahları ile 16,5 kilometrelik yeni hat kazanacak
olan KAYSERAY, hat uzunluğunu iki katına çıkarmış olacak. İldem ve Talas uzatma
hattı projelerinin toplam 24 ay içerisinde tamamlanarak, işletmeye açılmasını
planlıyoruz. İldem hattının Beyazşehir'e kadar olan kısmı ve Talas hattının
Erciyes Üniversitesi'ne kadar olan kısmının yapımdan itibaren 15 ay sonra
faaliyete geçmesini hedefliyoruz'' dedi.
Özhaseki, projeler tamamlandığında, Organize Sanayi Bölgesi'nden İldem'e
yaklaşık 65 dakika, Talas'a 55 dakikada, Cumhuriyet Meydanından İldem'e 35
dakika ve Talas'a 25 dakikada ulaşım sağlanabileceğini hatırlattı.
Ayrıca, uzatma projelerinden bağımsız olarak 14 yeni raylı sistem aracı daha
alınacağını bildiren Özhaseki, böylece güzergahlardaki sefer sıklığının da
artırılacağını söyledi.
Uluslararası ödüllü sistem
Özhaseki, raylı sistem projesinin Kayseri'ye kazandırdıkları en büyük
projelerden biri olduğunu ve projenin faaliyete geçtiği kısa süreye rağmen
önemli başarılar elde ettiğini belirtti.
Türkiye'nin birçok yerinde raylı sistem projelerinin çok uzun yıllar
tamamlanamadığını, ancak KAYSERAY'ın 3 yıl gibi kısa sürede faaliyete geçtiğini
vurgulayan Özhaseki, ayrıca KAYSERAY'ın Türkiye'de en ucuza mal edilen raylı
sistem projesi olduğunu kaydetti.
Kayseri'nin uzun yıllar sonra karşılaşabileceği sorunları bugünden çözebilmek
için projeler geliştirdiklerini dile getiren Özhaseki, sözlerini şöyle
tamamladı:
''Kayseri'de raylı sistem kısa sürede önemli başarılar elde etti. Raylı
sistem, faaliyete geçeli henüz 1,5 yıl gibi bir süre olmasına rağmen 33 milyon
yolcu rakamına ulaştık. Ayrıca, sistemin diğer toplu taşıma sistemleriyle
entegre olması da örnek teşkil etti. KAYSERAY, bu alandaki başarılarından dolayı
Uluslararası Toplu Taşımacılar Birliği tarafından ve İngiltere Hafif Raylı
Taşıma Sistemi Birliği tarafından uluslararası alanda iki ayrı ödül kazandı.
Projenin devamı olarak 2. ve 3. etap çalışmalarına vakit kaybetmeden başladık.
İldem ve Talas güzergahının ardından yolcu kapasitesine göre büyük ihtimalle
daha sonra da Erkilet güzergahını devreye alacağız. Böylece, Kayseri'nin dört
bir yanını raylı sistem ile birbirine bağlamış olacağız''.