Türkiye'de Bir Asırı Deviren Bosch 100 Milyon Avro Yatırım Yapacak
Bosch Grubu Türkiye Temsilcisi Hermann Butz, Türkiye’de 8 bin kişiye
istihdam sağladıklarını söyledi.
Türkiye'ye 1910 yılında bir temsilcilikle giren Bosch, 100. yılını
kutluyor. Bu yıl Türkiye'de özellikle otomotivde olmak üzere 100 milyon avro
yatırım yapmayı planlayan grup, ciro ve ihracatta da yüzde 15 artış
hedefliyor.
Türkiye’de 100. yılını kutlayan Bosch Grubu, bu yıl
ağırlıklı olarak otomotivde olmak üzere 100 milyon avronun üzerinde yatırım
yapmayı hedefliyor. 1910 yılından bu yana Türkiye’de otomotiv, beyaz eşya ve
sanayiye toplam 1.5 milyar avro yatırım yaptıklarını belirten Bosch Grubu
Türkiye Temsilcisi Hermann Butz, şirketin 2009 yılı performansını ve grubun 2010
yılı hedeflerini değerlendirdi.
Butz, bu yıl Türkiye’de ciro bazında ve
ihracatta yüzde 15 büyüme hedeflediklerini söyledi. Türkiye’de 8 bin kişiye
istihdam sağladıklarını belirten Butz, 2009’da kriz nedeniyle Türkiye
cirolarının yüzde 16 azaldığını kaydetti. Buna rağmen 2009 yılını 1.4 milyar
avro ciroyla kapattıklarını aktaran Butz, “Robert Bosch’un dediği gibi, güven
kaybetmektense para kaybetmeyi tercih ediyoruz. Cirodaki kayba rağmen çalışan
sayımızda küçük bir azalma oldu” açıklamasında bulundu.
Yedi
şirketi var
Geçtiğimiz yıl, yeni açtıkları Bursa fabrikasıyla
birlikte toplam 84 milyon avro yatırım yaptıklarını ifade eden Butz, geçen yıl
esnek çalışma saatleri uygularken şimdi işlerinin arttığını ve altı gün fazla
mesaiyle çalıştıklarını aktardı. Türkiye’de Ar-Ge’ye krize rağmen 2009’da 13
milyon avro yaptıklarını vurgulayan Butz, 182 Türk mühendisle çalıştıklarını ve
yenilikçi teknolojilerde Türklere çok güvendiklerini ifade etti.
Bosch
Grubu’nun Türkiye’de, yedi farklı şirket, 15 işkolu ve yedi üretim tesisiyle
faaliyette olduğunu anlatan Butz, 2009 yılının 1945’ten beri Bosch’un küresel
anlamda geçirdiği en zor yıl olduğunu belirtti. Küresel krizin özellikle
otomotiv ve sanayi teknolojilerini ciddi şekilde etkilediğini belirten Butz,
şöyle devam etti:
“Bu durum da ciromuzda düşüşe neden oldu. Ancak 2010
yılında 2009 cirosunda meydana gelen düşüşün büyük bir bölümünü geri kazanmayı
hedefliyoruz. 2010’un kolay bir yıl olmasını beklemiyoruz. Ancak ihtiyatlı ve
iyimseriz, ciromuzda ve ihracatımızda yüzde 15’lik bir artış bekliyoruz. Mevcut
ciro seviyemiz planlarımıza oranla şimdiden daha iyi bir noktaya ulaştı. Bu
sebeple istihdam planlarımızda revizyon yaparak, yeni iş imkânları sağlamayı
hedefliyoruz.”
‘100 yıl daha buradayız’
Bu yıl
yeni yatırımlarla birlikte çok sayıda yeni istihdam yaratacaklarının da altını
çizen Butz, “Büyümemizi ve yatırımlarımızı istihdama da yansıtacağız. Bu da
Türkiye’ye güvenimizin göstergesi. 100 yıldır Türkiye’deyiz, 100 yıl daha burada
olacağız” diye konuştu. Bosch’un cirosunun yüzde 57’sinin otomotivden geldiğini
belirten Butz, krizde global cirolarının yüzde 15 azaldığını ancak buna rağmen
Ar-Ge’ye 3.6 milyar avro yatırım yaptıklarını ifade etti. Bu yıl odaklanacakları
otomotivde özellikle çevreci çözümler ve teknolojiler geliştireceklerini anlatan
Butz, “Hibrid ve elektrikli araçlar önceliğimiz olacak. Sanayi teknolojilerinde
de enerji verimliliği en fazla önem verdiğimiz konu. Dayanıklı tüketim
mallarında da öyle. Ürünlerimizde daha az elektrik-su tüketimi için çalışıyoruz”
dedi.
Otomotiv sektöründe büyüyecek
Türkiye’de
ağırlıklı olarak otomotiv alanında yatırım yapacaklarını vurgulayan Hermann
Butz, şunları söyledi: “100 milyon avrodan fazla yatırım hedefliyoruz. Bunun
yarısından fazlası otomotivde olacak. Özellikle benzin püskürtme
teknolojilerinde... Benzin teknolojileri alanına yeni girdik, burada büyümeyi
hedefliyoruz. 2007 yılı sonunda bu konuda stratejik bir karar almıştık ancak
kriz nedeniyle erteledik. Bu yıl bu ertelemenin meyvelerini yemeyi umuyoruz.
Mevcut dizel sistemler ve ev aletleri üretim tesislerinin genişlemesinin yanı
sıra geçtiğimiz yıl Bursa’da benzinli sistemler üretimine de başladık. Yaklaşık
180 çalışan istihdam ederek, geçen yıl 900 binden fazla benzin enjeksiyon valfi
ürettik.”
Dayanıklı tüketim mallarına da değinen Hermann Butz, gelen bir
soru üzerine, birbiri ardına açılan dev elektronik marketlerin bayilik sistemini
çok fazla etkilemediğini söyledi.