Türk yapı sektöründeki tüm alt grupları içinde barındıran Türkiye’nin önemli fuarlarından biri olan Yapı Fuarı – Turkeybuild İstanbul, bu yıl 23 -27 Mayıs tarihlerinde, TÜYAP Fuar ve Kongre Merkezi’nde, 100 bin metrekarelik açık ve kapalı alanda gerçekleşiyor. Bu yıl da fuarda tüm ürün gruplarından, alt markalarıyla birlikte yaklaşık bin 100 firmanın binlerce ürün, hizmet ve teknolojisi yapı sektörünün tüm aktörleri ile buluşacak. Bu yıl 40’ıncısı düzenlenecek olan Yapı Fuarı-Turkeybuild İstanbul, Konuk Bölge olarak Kuzey Afrika’yı ağırlayacak. 2016 yılında Türkiye’nin en çok inşaat malzemesi ihracatı gerçekleştirdiği 20 ülkenin arasında bu bölgeden Mısır, Fas ve Cezayir ülkeleri yer alıyor. ITE Turkey Yönetim Kurulu Üyesi ve YEM Fuarcılık Genel Müdürü Burcu Başer, Türk yapı sektörüne uluslararası ticarette verimlilik sağlayan bir platform olarak değerlendirilmesinde Konuk Ülke Projesi’nin payının inkar edilemeyeceğini söylüyor.
Yapı Fuarı-Turkeybuild İstanbul, bu yıl 40. kez düzenleniyor. Bununla ilgili duygu ve düşüncelerinizi paylaşır mısınız?
YEM Fuarcılık olarak, bu yıl 40’ıncısınıdüzenlediğimiz Yapı Fuarı – Turkeybuild İstanbul, Türkiye’nin ilk ihtisas fuarı. 40 yıldır gerçekleştirdiğimiz fuar, Türk yapı malzemeleri sektörünün ve bölgenin en büyük organizasyonu olma özelliği taşıyor. Dünyadaki beş büyük yapı fuarından biri olan Yapı Fuarı - Turkeybuild İstanbul, “Türkiye’nin de içinde bulunduğu Balkanlar, BDT ülkeleri, Orta Doğu ve Kuzey Afrika’yı kapsayan bölgenin en büyük yapı malzemeleri fuarı” olma özelliğini taşıyor.
Türk yapı sektöründeki tüm alt grupları içinde barındıran tek ve en büyük çatı fuarı olan Yapı Fuarı – Turkeybuild İstanbul, bu yıl 23 -27 Mayıs tarihlerinde, TÜYAP Fuar ve Kongre Merkezi’nde, 100 bin metrekarelik açık ve kapalı alanda gerçekleşiyor.
ITE Turkey Yönetim Kurulu Üyesi ve YEM Fuarcılık Genel Müdürü Burcu Başer
40 yıldır sektörle birlikte büyüyüp gelişen fuarımızı, sektörün ilgili tüm taraflarını bir araya getiren verimli bir ticari platform olacak biçimde kurguluyoruz. Fuar, bu yıl da her yıl olduğu gibi bu yıl da yapı sektörünün yerli-yabancı tüm aktörlerini bir araya getiren ve yeni işbirliklerine ev sahipliği yapacak en büyük ticari platform olacak.
40. yıla özel bir etkinlik olacak mı? Fuarın programından söz eder misiniz?
Yapı Fuarı – Turkeybuild İstanbul olarak fuarın “İş Geliştirme Platformu Etkinlikleri” kapsamında 7 yıldır Konuk Ülke, 2 yıldır Hedef Pazar projelerini gerçekleştiriyoruz. 2011 yılında Rusya Federasyonu ile başlayıp sonrasında sırasıyla Almanya, Azerbaycan, Güney Kore Cumhuriyeti, Kazakistan ve Afrika’dan Kenya, Nijerya, Mozambik ile gerçekleştirdiğimiz Konuk Ülke Projesini bu yıl da “Konuk Bölge” başlığı altında gerçekleştireceğiz. “Fas, Tunus, Cezayir” başta olmak üzere bu yıl, Kuzey Afrika Bölgesi’ni ağırlıyoruz. Proje kapsamına “Kuzey Afrika - Türkiye İnşaat Forumu”nda Türkiye ve bölgelerden konunun üst düzey yetkilileri konuşmacı olarak yer alacak. Türk yapı sektörünün bölgedeki yatırım, işbirliği ve ihracat potansiyelinin değerlendirileceği toplantının ardından düzenlenecek “İkili İş Görüşmeleri” bölümünde, katılımcı firmalar ile alım heyetleri yeni iş ve işbirliği fırsatları için bir araya gelecek.
Yapı Fuarı – Turkeybuil İstanbul geçen yıl etkinlikler açısından pek çok ilke sahip oldu. Bu çalışmalarımız sektörden büyük ilgi gördü. STK’lara ve katılımcılarımıza, fuar alanı içinde, ücretsiz etkinlik yapmak imkânı sunan, “Serbest Kürsü” niteliğinde bir “Seminer Alanı” ve “Demo Alanı” oluşturduk. Fuar alanı içinde, stantların arasında yer alacak olan “Seminer Alanı”nda fuar süresince malzeme alanında yenilikler, yeni teknolojiler, inovasyon ve sürdürülebilirlik konularında etkinlikler düzenlendi. Fuar kapsamında “Seminer ve Demo Alanı”nı bu yıl da hizmete sunacağız.
Geçtiğimiz yıl “Mimarlık ve Mimarlık Kültürü Etkinlikleri” başlığı adı altında birçok etkinlik gerçekleştirdik. Bu etkinlikler kapsamında sektör profesyonelleriyle yapı malzemesi, mimarlık, tasarım, sürdürülebilirlik gibi konuları değerlendirirken; öğrencilere mesleki gelişim ve kariyer planlamalarına katkı sağlayacak etkinlikler düzenledik. Bu yıl da yine sektör profesyonellerine sektörel bilgi akışı sağlayacak gayrimenkul, müteahhitlik, yapı malzemeleri, inovasyon, sürdürülebilirlik, tasarım ve mimarlık konularını ele alan birçok etkinlik gerçekleştireceğiz. Bu etkinliklerin yanı sıra yapı sektörünün tüm taraflarını bir araya getiren ve sektörün yeni fırsatlarını değerlendiren özel bir etkinlik de planlıyoruz.
Fuarın bu seneki konuk ülkeleri Fas, Tunus, Cezayir olacak. Özellikle bu ülkelerin tercih edilme nedenleri nelerdir? Ülke seçerken göz önünde bulundurduğunuz kriterler hakkında bilgi verir misiniz?
Yapı Fuarları – Turkeybuild olarak gerçekleştirdiğimiz fuarları her zaman bir sergileme alanının çok ötesinde, sektöre yeni pazarlarda yeni iş ve işbirliği fırsatları yaratmayı hedefleyen verimli iş platformları olarak kurguladık. Bu nedenle gerçekleştirdiğimiz “İş Geliştirme Platformu” etkinliklerinde değerlendirilecek ülkeleri belirlerken sektörü, ihtiyaçlarını, potansiyel pazarları ve bu pazarlardaki fırsatları göz önünde bulunduruyoruz. Bu yıl Konuk Bölge olarak Kuzey Afrika’yı ağırlamaya karar verirken de çalışmalarımızı aynı titizlikle gerçekleştirdik. Kuzey Afrika ülkelerinin Arap Baharı’nın olumsuz etkilerini azaltarak yaralarını sarmakta olup ekonomik açıdan da giderek hızlanan bir toparlama sürecine girdiğini görmekteyiz. 2016 yılında Türkiye’nin en çok inşaat malzemesi ihracatı gerçekleştirdiği 20 ülkenin arasında bu bölgeden Mısır, Fas ve Cezayir ülkeleri yer alıyor. 1972 – 2016 yılları arasında Türk müteahhitlerinin üstlendiği yurtdışı projeler ülke bazında incelendiğinde yine Cezayir’in ilk 20 ülke arasında yer aldığını görüyoruz. Cezayir yine yüksek inşaat harcamaları, 6,7 milyar dolarlık inşaat malzemesi ihracatıyla dikkat çekiyor.
Bölgede enerji fiyatlarındaki artış ile birlikte, inşaat faaliyetlerinin daha da hızlanması bekleniyor. Cezayir ve Fas enerji, endüstri ve ulaşım- iletişim altyapısına yoğunlaştı. Konut dışı bina yatırımları da sürüyor.
Hızlanan bir ekonomik büyümeye sahip olan Fas, 10 yıl içinde 100 milyar dolar tutarında alt yapı projesi hayata geçirecek bir program açıkladı. Program kapsamında konut stokunun iyileştirilmesi, turizm konaklama kapasitesinin artırılması, enerji kaynaklarının çeşitlendirilmesi ve ulaştırma yatırımları yer alıyor. Fas bu yatırımları ile yatırımcı ve işletmeci olarak önemli bir yabancı sermaye çekiyor.
Tunus ise, son yıllarda siyasi olarak istikrarını sağlayarak ekonomide de yeniden toparlanma sürecine girdi. Buna paralel olarak Tunus inşaat sektöründe de faaliyetler yeniden canlandı. 2016 yılında toplam inşaat harcaması 3,4 milyar dolar olan Tunus’un inşaat malzemesi pazar büyüklüğü 2,4 milyar dolardır ve inşaat sektöründe yıllık ortalama yüzde 2,8 büyüme bekleniyor. Tunus’ta inşaat projelerinin üçte ikisini kamu yatırımları oluştururken özel sektör de son zamanlarda daha çok gayrimenkul projelerine yatırım yapmaya başladı.Tüm bunlar göz önünde bulundurulduğunda Bölgenin Türk yapı sektörü için büyük bir potansiyel taşıdığını görmekteyiz.
2011 yılında Rusya ile başladığınız “Konuk Ülke” projesi fuara neler kattı? Genel bir değerlendirme yapar mısınız?
Yapı Fuarı – Turkeybuild İstanbul İş Geliştirme Platformu kapsamında geliştirdiğimiz“Konuk Ülke Projesi”nde, ülke odaklı yeni işbirlikleri ve etkin stratejilerin oluşturulmasına, böylelikle Türk yapı sektörünün uluslararası alandaki etkinliğinin artırılmasına destek oluyoruz. 2011 yılından bu yana Yapı Fuarı – Turkeybuild İstanbul İş Geliştirme Platformu kapsamında gerçekleştirdiğimiz etkinliklerle, hedef pazarlardaki iş ve işbirliği olanaklarını Türk yapı sektörü profesyonellerine aktararak Türk inşaat malzemeleri ihracatının gelişmesine ve yeni yatırım fırsatlarının yaratılmasına destek veriyoruz. Düzenlenen İkili İş Görüşmeleri Toplantısında Türk inşaat malzemesi üreticileri ve Türk müteahhitlik firmaları söz konusu ülkelerden gelen üst düzey yetkililerle bir araya gelerek yeni iş bağlantıları geliştiriyorlar. Yapı Fuarı – Turkeybuild İstanbul’un bir sergileme alanı olmanın çok ötesine geçip, Türk yapı sektörüne uluslararası ticarette verimlilik sağlayan bir platform olarak değerlendirilmesinde Konuk Ülke Projesi’nin payı inkâr edilemez.
40. Yapı Fuarı-Turkeybuild İstanbul’a bu sene kaç firma katılıyor? Hangi yapı grubu daha ağırlıkta?
Yapı Fuarı – Turkeybuild İstanbul, Türk yapı sektörünün tüm ürün gruplarını barındıran, ilk ve tek çatı fuarı. Yapı sektörünün tüm ürün gruplarının yer aldığı tek zirve konumunda yer alıyor. Bu yıl da fuarımızda, tüm ürün gruplarından, alt markalarıyla birlikte yaklaşık bin 100 firmanın binlerce ürün, hizmet ve teknolojisi yapı sektörünün tüm aktörleri ile buluşacak. Fuarın içeriğinin bu kadar geniş olması ziyaretçilerin fuarda aradıkları ürünlere hızlı ve kolay ulaşabilmesi için detaylı planlama yapmamızı gerektiriyoruz. Ziyaretçilerin efektif bir fuar deneyimi yaşamaları ve aradıkları ürünlere kolay ulaşabilmeleri için fuarda sergilenen ürün ve hizmetleri yapı ürün gruplarına göre yerleştirerek fuar salonu planlarını oluşturuyoruz. Ana ürün gruplarını Yalıtım, Yapı Kimyasalları, Boya, Çatı ve El Aletleri, Kaba Yapı, Tesisat, Asansör, Çevre Düzenleme, Yazılım, Doğrama, Cephe, Otomatik Kapı – Geçiş Sistemleri, Gölgelendirme, İş Makineleri, Yapısal Çelik, Prefabrike Yapılar, Yapım Sistemleri ve İç Yapı ve Dekorasyon, Duvar ve Döşeme Kaplamaları, Banyo – Mutfak Donanımları, Kapı ve Aksesuarları, Elektrik, Aydınlatma, Otomasyon oluşturuyor.
YEM Fuarcılık olarak yurt içi ve yurt dışından fuara katılımı artırmak için ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?
Yapı Fuarları – Turkeybuild düzenlendiği ilk yıldan bu yana sektöre katkı sağlamak hedefiyle, yeni ürün ve hizmetlerin yer aldığı bir sergi alanı olmanın çok ötesini amaçladı. Her zaman kendimizi katılımcı ve ziyaretçilerimize etkin iş ve işbirliği fırsatları sunan verimli bir ticari platform olarak konumlandırdık. Ayrıca bölgenin üretim üssü olan Türk Yapı Malzemesi Sektörünün ihracat faaliyetlerine destek vermek, yeni pazarlara ulaşılması için bir iş platformu misyonumuza devam etmek ve yeni işbirlikleri yapılmasına destek olmak için yıl boyunca pek çok proje yürütmeye devam ediyoruz. “Yapı Fuarları – Turkeybuild İş Geliştirme Platformu” kapsamında gerçekleştirdiğimiz “Konuk Bölge Projesi, Yurtiçi ve Yurtdışı Alım Heyetleri Programları” gibi sektörün büyümesine katkı sağlayacak organizasyonlarla katılımcı ve profesyonel ziyaretçilerimizin ihtiyaçları yönünde stratejiler belirliyor, çalışmalarımızı bu yönde geliştiriyoruz. Sektörün ihtiyaçları ve sektörden gelen taleplerle oluşturduğumuz etkinlikler ilgiyle izleniyor ve fuara profesyonel katılımı arttırıyor.
Son bir senedir Türkiye ve dünyada yaşanan siyasi ve ekonomik gelişmeler fuara nasıl yansıdı? Bu gelişmeler katılımcı firma sayısını etkiledi mi?
Geçtiğimiz bir yıllık periyotta Türkiye’de ve dünyada yaşanan ekonomik ve siyasi gelişmeler tüm sektörleri etkiledi. Ancak yapı sektörü 2016 yılını yaşanan gelişmelere rağmen ekonominin ortalama performansının üzerinde geçirdi ve 2016 yılını büyüme ile kapattı. İhtisas fuarları bu gibi dönemlerde çok daha büyük bir önem taşıyor. Ticari faaliyeti sürdürme ve rekabet için özellikle dünya markası konumunda olan büyük ve sektöre büyük katkı sağlayan fuarlara katılımı her zamankinden daha fazla gerekli oluyor. Bu bakımdan gelişmeler Yapı Fuarı- Turkeybuild İstanbul fuarımıza çok olumlu yansıdı. Hem içerik ve yenilikler olarak hem de rakamsal olarak hedeflerimizi arttırarak fuarımızı düzenlemeye devam ediyoruz.
Son veriler ışığında Türk yapı sektörünü değerlendirir misiniz?
Yapı sektörü 2016 yılını yaşanan olumsuz gelişmelere rağmen ekonominin ortalama performansının üzerinde geçirdiğinden ve 2016 yılını büyüme ile kapattığından bahsettim. Yılın ilk yarısında oldukça canlı olan faaliyetler ikinci yarıda önce gerilemişti; ancak sonrasında alınan yoğun önlemler ve destekler ile yeniden hareketlendi. Büyük kamu projeleri devam etti. Konut satışları kampanyalar ile yeni bir rekor kırdı. Alınan yapı ruhsatları ve yapı izinlerinde artış devam etti. Yapı malzemeleri sanayi de iç pazardaki bu büyüme ve dalgalanmalardan etkilendi. Malzeme sanayinde alt sektörlerde farklı büyümeler gözlemlendi. Yapı malzemeleri ihracatı ise geçtiğimiz yıllara oranla bir küçülme yaşasa da Türkiye ekonomisinde dış ticaret fazlası veren önemli sektörlerden biri olmaya devam etti. Bu küçülmenin geçici olduğunu ve 2017 yılında ihracatın hızlanacağını düşünüyorduk nitekim verilere baktığımızda da 2017 yılının ilk aylarında yapı malzemeleri ihracatının hareketlilik kazandığını görebiliyoruz.
2017 için inşaat sektörü ile ilgili öngörüleriniz nelerdir?
Önümüzdeki dönemde inşaat sektörü açısından kalıcı ve hızlı bir iç talep artışı devam edecek. Artan nüfus, şehirleşme ile birlikte konut ve altyapı talebi, inşaat sektörünün geleceği hakkında olumlu bir bakış açısı sergiliyor. 2016 yılından çıkarılacak derslerle daha sağlam adım atan sektör yatırımcıları, 2017 yılında kazançlı çıkacak. 2017 yılında yüzde 5-6 oranında bir büyüme bekleniyor. Yapı sektörü 2017 yılına en çok desteklenen sektör olarak başladı. Hükümet öncelikle yavaşlayan ekonomiyi kamu alt yapı yatırımları ile hızlandırmayı hedefliyor. Ayrıca büyük projeler de sürüyor. Hükümet yine çok sayıda teşvik unsuru ile inşaat sektörünü destekliyor. Bu nedenle 2017 yılında da inşaat sektörü ekonominin üzerinden büyüme gösterecek. Konut üretimi ve satışları hızla devam ediyor. Kamu yatırımları da sektörü destekleyecek. İki yıllık göreceli gerilemenin ardından yapı malzemeleri ihracatında artış bekleniyor. Pazarlarda ekonomiler ve inşaat sektörleri toparlanıyor. Petrol fiyatlarının belirli seviyelere gelmesi ile başlıca ihracat pazarlarında olumlu gelişmeler yaşandı. Örneğin Kuzey Afrika, Mısır, Cezayir pazarlarına Türk yapı malzemesi ihracatıartış gösterdi. Rusya ile ılımlı bir sürece girilmesinin de olumlu etkileri olacak. Avrupa Birliği’nde yıllardır süregelen inşaat sektöründeki durgunluk sona erdi. Bunların yanı sıra Exinbank’ın yurtdışında müteahhitlik yapan Türk firmalara, projelerinde Türk inşaat malzemesi kullanmaları durumunda sağlayacağı destek yine ihracatın artmasına katkı sağlayacak. Bu verilerin ışığında 2017 yılında yapı malzemeleri sanayi iç ve dış talebe dayalı bir büyüme sağlayacağını öngörüyoruz. Referandumun sonuçlanıp, tüm iş çevreleri için gündemden çıkması da piyasaların tekrar ivmelenmesini sağlayacak.