Öger Tur Genel Müdürü Recep Yavuz, Öger Tur
tarafından 1 - 15 Temmuz tarihleri arasında, Türkiye'de tatil yapan 651 Alman
turistle birebir görüşme ve form doldurma yöntemiyle bir anket yapıldığını ve
turist gözüyle Türkiye'yi değerlendirmelerinin istendiğini bildirdi.
Anket sonuçlarında, Alman turistlerin Türkiye denince
akıllarına ilk gelenin "tatil" olduğunun ortaya çıktığını vurgulayan Yavuz, bunu
sırasıyla "misafirperverlik", "döner", "halk pazarı" ve "hamam"ın izlediğini
belirtti.
Halk pazarlarının turistler için Türkiye'yi çağrıştıran çok
önemli bir farklılık olduğunu, hemen hemen hiçbir Akdeniz ülkesinde olmayan halk
ve semt pazarlarının turistler için Türkiye'ye öz bir zenginlik olarak
görüldüğünü ifade eden Yavuz, anketin dikkati çekici bir başka sonucunun da,
camiler olduğunu kaydetti. Her turistin mutlaka ziyaret ettiği camilerin Türkiye
denince akla gelen özellikler arasında altıncı sırada yer aldığına işaret eden
Yavuz, "Anket, Türkiye'nin önemli sembollerinden birinin de tarihi ve modern
camiler olduğunu ortaya koydu" dedi.
İstanbul marka şehir
Değerlendirmenin en önemli sonuçlarından birinin de, İstanbul'un
marka şehir olarak seçilmesi olduğunu bildiren Recep Yavuz,
"İstanbul, Avrupalının gözünde bir marka şehir olarak tarihten gelen kültürel
mirası ile hafızalarda yer alıyor. Türkiye'de en çok tanınan kişi ise Atatürk.
Tarkan ve Orhan Pamuk da en çok tanınan bilinen kişiler arasında bulunuyor" diye
konuştu.
Yavuz, 'Yüzde 100 Güneş Garantisi' sloganı ile yurt dışında nam
salan Türkiye'nin en önemli ayrıcalıklarından birinin de güneş ve deniz olduğunu
vurgulayan turistlerin, Türkiye'de en çok bilinenleri de kültür, tarih, her şey
dahil, Türk kahvesi, Pamukkale, lokum ve Türk Mutfağı olarak sıraladığını
kaydetti.
Dolmuş ve Türkiye
Değerlendirmenin en önemli bölümlerinden birinin de turistlerin
önerisi ile bilinenler listesine dahil olan ve 18. sırada yer alan "dolmuş"
olduğunu ifade eden Yavuz, şunları söyledi: "Türkiye'deki
dolmuş yolculuğu dünyanın hiç bir yerinde görülemeyecek kadar neşeli, eğlenceli
ve hesaplı bir yolculuk olarak görülmekte. Ayrıca döner, Almanlar arasında Türk
kahvesinden daha çok biliniyor. Ortaya çıkan sonuçlar doğru
analiz edildiğinde turistlerin bize verdiği mesajın çok açık olduğu ortaya
çıkıyor. Öğrencilerle birlikte yaptığımız bu çalışma manipülasyondan uzak,
tamamen şeffaf ve yansızdır."
Anket nasıl yapıldı?
Yavuz, 36 kişiden oluşan Holiday Plan - Öger Tur çalışanının
görev aldığı anketin, Türkiye'de tatil yapan 14-75 yaş arasındaki turistlerle
otellerde, tur ve transfer otobüslerinde ve Antalya havaalanında yapıldığını,
çalışmanın 3 aşamada gerçekleştirildiğini belirten Recep Yavuz, anket hakkında
şu bilgileri verdi:
"Amacımız, turistlerin Türklere bakışını ve Türkiye'nin onlarda
yaptığı çağrışımı ortaya çıkarmaktı. Bu nedenle kendilerine sadece bir soru
sorduk: 'Türkiye size neyi çağrıştırıyor?' Kendilerine yardımcı olmak ve yön
göstermek için 15 resimli alternatif sunduk ve formların altında boş yer
bırakarak, onların ilave yapmalarını istedik. İkinci aşamada anket formlarında
cevap şıkkı olarak kendi hazırladığımız alternatifleri turistlerin ilave
ettikleriyle birleştirerek yeni bir form oluşturduk. Son aşamada sadece bir
sorunun yer aldığı boş bir anket formunu resimsiz olarak sunarak, turistlerin en
fazla 3 cevap vermesini istedik. Böylelikle Türkiye ile ilgili olası bütün konu
ve özellikleri hem bizim hem turistlerin gözüyle birleştirerek, geniş bir
alternatif imkanını kendilerine sunarak önem sırasına göre sıralamalarını
istedik."