2011 yılı Türkiye ile Almanya arasındaki ticaretin 37
milyar dolarla tarihî zirve yaptığı yıl oldu. Türkiye’nin 2011
yılında, bu yıl 2 - 6 Mayıs 2012 tarihleri arasında gerçekleştirilecek olan Yapı Fuarı -
Turkeybuild İstanbul’un da 'konuk ülkesi' olan
Almanya’ya yaptığı ihracat içerisinde teknolojik ürün
gruplarında ciddi artış yaşandı. Deutsche Welle Türkçe'den Selçuk
Oktay'ın haberine göre iki ülke arasındaki ticaret, nicelik olarak
gelişirken, Türkiye’nin yaptığı ihracat açısından niteliksel bir gelişme de söz
konusu. Türkiye İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi’nin (İGEME)
yeni açıkladığı 'Almanya Ülke Raporu'na göre, Türkiye'nin
Almanya'ya yaptığı ihracat içerisinde en yüksek artış kaydeden ürün grupları
arasında teknoloji yoğun sektörlerdeki ürün grupları öne çıktı.
Raporun detaylarına göre, Türkiye’nin Almanya’ya 2011’de yaptığı ihracatta
bir önceki yıla göre en çok artış görülen ürün gruplarının başında otomotiv yan
sanayii ve beyaz eşya geliyor. Almanya’ya yapılan içten yanmalı, pistonlu
motorların aksam ve parçalarını içeren otomotiv yan sanayii ürünleri ihracatı
2011'de yüzde 56 büyüme gösterdi. Bununla birlikte kara taşıtları için üretilen
aksam parçalarında da yüzde 40’lık bir gelişme görüldü. Otomotiv yan sanayii
yanında Almanya’ya yapılan beyaz eşya ürün grubunun ihracatında yaşanan artış da
dikkat çekti. İGEME’nin "Almanya Ülke Raporu"na göre buzdolabı ve soğutucu ürün
grubunda 2011’de yüzde 50’lik ihracat artışı görüldü.
Ticarette değişim başladı
Türkiye’nin Almanya’ya yaptığı ihracatta teknolojik ürün gruplarının
yükselişi, iki ülke arasındaki ticaretin karakterini değiştirme potansiyeli
taşıyor. Zira Türkiye’nin Almanya’ya yaptığı nükleer reaktör parçaları ve
aksamları ihracatının bile bir önceki yıla göre yüzde 52 düzeyinde artış
gösterdiği görülüyor. Toplamda gerçekleşen 1,9 milyar dolarlık ihracat hacmiyle
nükleer reaktör ve aksamları, 2011’de Türkiye’nin Almanya’ya sattığı en büyük
ikinci ürün grubu oldu. Tüm bu durum Türkiye’nin Almanya’ya yaptığı ihracatta
teknolojik ürün gruplarının ağırlık kazandığını da ortaya koyuyor. Örneğin
Türkiye’nin 2010 Almanya ihracatında demir veya çelikten yapılmış eşyaların ülke
ihracatı içerisinde payı yüzde 3,28 iken 2011’de bu pay yüzde 4,15 oldu. Benzer
kımıldanmayı motorlu kara taşıtları segmentinde de görmek mümkün. Bu ağırlıklar
iki ülke arasındaki ticarette yeni başlayan bir trendin verilerini
oluşturuyor.
'Türkiye Avrupa’nın üretim üssü'
İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi’nin verileri Almanya’ya yapılan beyaz eşya
ve elektronik sektörü ihracatının da 2011’de dikkat çekici oranlarda arttığını
gösteriyor. İstanbul Elektrik-Elektronik, Makine ve Bilişim İhracatçıları
Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Güven Uçkan, farklı
segmentlerdeki artışı şöyle yorumluyor: “LCD’de yüzde 2’lik bir artış söz
konusu. Bu artış anormal bir artış olarak gözükmüyor. Sektörün farklı
alanlarındaki ihracat artışında Türk şirketlerinin yanı sıra Türkiye’de üretim
yapan Alman şirketlerinin de önemli bir payı bulunuyor. Bunun yanında
Türkiye’nin metal eşya sektörünün teknolojik gelişim yaşadığı, haklı bir ifade.
Türkiye bu anlamda büyük bir sıçrama yaşayarak Avrupa’nın üretim üssü oldu. Bu
durumun da etkisi olduğunu dikkate almak gerekiyor.”