Türkiye Almanya'ya 'Teknoloji' Sattı



2011 yılı Türkiye ile Almanya arasındaki ticaretin 37 milyar dolarla tarihî zirve yaptığı yıl oldu. Türkiye’nin 2011 yılında, bu yıl 2 - 6 Mayıs 2012 tarihleri arasında gerçekleştirilecek olan Yapı Fuarı - Turkeybuild İstanbul’un da 'konuk ülkesi' olan Almanya’ya yaptığı ihracat içerisinde teknolojik ürün gruplarında ciddi artış yaşandı. Deutsche Welle Türkçe'den Selçuk Oktay'ın haberine göre iki ülke arasındaki ticaret, nicelik olarak gelişirken, Türkiye’nin yaptığı ihracat açısından niteliksel bir gelişme de söz konusu. Türkiye İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi’nin (İGEME) yeni açıkladığı 'Almanya Ülke Raporu'na göre, Türkiye'nin Almanya'ya yaptığı ihracat içerisinde en yüksek artış kaydeden ürün grupları arasında teknoloji yoğun sektörlerdeki ürün grupları öne çıktı.

Raporun detaylarına göre, Türkiye’nin Almanya’ya 2011’de yaptığı ihracatta bir önceki yıla göre en çok artış görülen ürün gruplarının başında otomotiv yan sanayii ve beyaz eşya geliyor. Almanya’ya yapılan içten yanmalı, pistonlu motorların aksam ve parçalarını içeren otomotiv yan sanayii ürünleri ihracatı 2011'de yüzde 56 büyüme gösterdi. Bununla birlikte kara taşıtları için üretilen aksam parçalarında da yüzde 40’lık bir gelişme görüldü. Otomotiv yan sanayii yanında Almanya’ya yapılan beyaz eşya ürün grubunun ihracatında yaşanan artış da dikkat çekti. İGEME’nin "Almanya Ülke Raporu"na göre buzdolabı ve soğutucu ürün grubunda 2011’de yüzde 50’lik ihracat artışı görüldü.

Ticarette değişim başladı

Türkiye’nin Almanya’ya yaptığı ihracatta teknolojik ürün gruplarının yükselişi, iki ülke arasındaki ticaretin karakterini değiştirme potansiyeli taşıyor. Zira Türkiye’nin Almanya’ya yaptığı nükleer reaktör parçaları ve aksamları ihracatının bile bir önceki yıla göre yüzde 52 düzeyinde artış gösterdiği görülüyor. Toplamda gerçekleşen 1,9 milyar dolarlık ihracat hacmiyle nükleer reaktör ve aksamları, 2011’de Türkiye’nin Almanya’ya sattığı en büyük ikinci ürün grubu oldu. Tüm bu durum Türkiye’nin Almanya’ya yaptığı ihracatta teknolojik ürün gruplarının ağırlık kazandığını da ortaya koyuyor. Örneğin Türkiye’nin 2010 Almanya ihracatında demir veya çelikten yapılmış eşyaların ülke ihracatı içerisinde payı yüzde 3,28 iken 2011’de bu pay yüzde 4,15 oldu. Benzer kımıldanmayı motorlu kara taşıtları segmentinde de görmek mümkün. Bu ağırlıklar iki ülke arasındaki ticarette yeni başlayan bir trendin verilerini oluşturuyor.

'Türkiye Avrupa’nın üretim üssü'

İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi’nin verileri Almanya’ya yapılan beyaz eşya ve elektronik sektörü ihracatının da 2011’de dikkat çekici oranlarda arttığını gösteriyor. İstanbul Elektrik-Elektronik, Makine ve Bilişim İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Güven Uçkan, farklı segmentlerdeki artışı şöyle yorumluyor: “LCD’de yüzde 2’lik bir artış söz konusu. Bu artış anormal bir artış olarak gözükmüyor. Sektörün farklı alanlarındaki ihracat artışında Türk şirketlerinin yanı sıra Türkiye’de üretim yapan Alman şirketlerinin de önemli bir payı bulunuyor. Bunun yanında Türkiye’nin metal eşya sektörünün teknolojik gelişim yaşadığı, haklı bir ifade. Türkiye bu anlamda büyük bir sıçrama yaşayarak Avrupa’nın üretim üssü oldu. Bu durumun da etkisi olduğunu dikkate almak gerekiyor.”