Tüpgeçit Trole Takıldı



Yüzyılın projesi için veri toplayan cihazların, trol tekneleri tarafından yerinden oynatıldığı ortaya çıktı.

İstanbul ve Türkiye için yüzyılın projesi olarak adlandırılan ve 2009 yılında bitirilerek hizmete girmesi hedeflenen Marmaray Tüpgeçit Projesi, boğazdan geçen trolcülerin ağına takıldı. İstanbul Boğazı'nın Haydarpaşa Mendireği-Kızkulesi arasında konulan ve tüpgeçit için çok önemli bilgileri 2 sene boyunca toplayacak bilgi bankası niteliğindeki cihazlar ağlara takılarak yerinden oynatıldı, biri boğazın 30 metre altında dalgıçlar tarafından bulundu. Kaybolan bir cihaz ise balıkçı motorları tarafından ağımıza takıldı diye sahil güvenlik botuna teslim edildi.

İKİ SENE KALACAK
Çok önemli bilgileri toplayacak olan ve bir sene boyunca boğaz akıntılarını ölçecek olan cihaz inşaatın başlamasından itibaren de 2 sene boğazın sularında kalacak. Herbirisi 50 bin dolar değerinde olan cihazlar, İstanbul Boğazı'nın Kızkulesi açığında tüpgeçitin geçeceği bölgede bulunuyor ve 25 ile 35 metre derinlikleri arasında bulunuyorlar. Teknik bilgileri toplayacak cihazların trol ağlarına takılmasından sonra cihazları denize bırakan Derinsu Sualtı Mühendislik Şirketi ilk ihbarı Denizcilik Müsteşarlığı'na ve İstanbul Bölge Müdürlüğü'ne yaptı. Cihazlardan birini balıkçıların ağlarına takılmasından sonra Sahil Güvenliğin 5 nolu botuna teslim ettikleri ve denizde ağlarına takıldığını itiraf ettikleri ortaya çıktı.

MALİYET 2.5 MİLYAR $
Deniz dibindeki bilimsel çalışmalarıyla bilinen Derinsu Sualtı Mühendislik Şirketi'nden Okan Taktak ise "Bunlardan birini dalgıçlarımız denizin 30 metre altında buldu. Yerinden sökülmüş. Birisini isesahil güvenlik botuna vermişler. Trol tekneleri yapıyor. Şimdi hepsi yerinde ama bu bölgede trol yasak buradan ağla geçmemeleri gerekiyor" dedi. Cihazların yerlerinden oynatılmasının ardından Kızkulesi ve Haydarpaşa mendireği sahil güvenlik botları tarafından gözaltına alındı. Balıkçı tekneleri ise Liman Başkanlığı'nca uyarıldı. Marmaray projesinin tamamlanması ile tek yönde saatte 75 bin yolcu taşıma kapasitesine sahip olunacak. Toplam bedelin 2.5 milyar dolar olacağı tahmin edilen projenin fizibilite çalışmalarına 1985 yılında başlamış, ancak kaynak sıkıntısı nedeniyle 1996 yılına kadar durdurulmuştu. 1998 yılında yeniden ele alınan proje için 1999 yılında JBIC ile kredi anlaşması imzalanmıştı.